Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er/gjør Lykkepiller?

Gjest =)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør deg selv en tjeneste, aldri begynn på lykkepiller.

"Advarselen kom etter at Det europeiske legemiddelkontoret (EMEA) hadde konkludert med at slik preparatbruk kan gi større risiko for selvmordstanker og selvmordsforsøk. Andre studier viser også at folk som tar antidepressiva er mer aggressive og sinte enn andre."

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke vanedannende i den forstand at du til slutt ender opp som et narkovrak, men de som slutter brått kan oppleve en del ubehagligheter som ekstra depresjon og angst i en kort periode. Derfor trapper man ned når behandlingen er ferdig.

Og lykkepiller er forresten ikke noe man prøver noen ganger, mange tror at "man tar en pille også blir man glad". Det er feil. Man må ta medisinen regelmessig kanskje i mange månedder før man merker resultat. Antidepresiva (som det egentlig heter) er heller ikke noe som tas alene mot depresjon, men gis samtidig som man går til psykolog. Og KUN ta medisiner og ikke få noen annen form for hjelp er vel egentlig verdiløst.

Lenke til kommentar

Umh, er dere sikkre på at dere vet hva dere snakker om? Har dere selv prøvd lykkepiller? Eller har dere bare lest mye subjektive innlegg fra folk som er helt mot lykkepiller?

Skal fortelle det fra min side, og eg har selv følt det på kroppen.

Arvet en depresjon som begynte for 3 år siden, første året gikk eg bare rundt med lav selvtillit, var redd for mange ting spesielt sosiale scenarioer, lå bare hjemme på sofaen og syntest synd på meg selv.

Etter hvert skjønte eg og min mor at noe var galt, så vi kontaktet en psykolog og eg fikk time på direkten ( ja, eg var heldig, vanligvis er det mange måneders ventetid)

I starten fåreslo psykologen at om eg var interresrt kunne eg prøve antideppresiver, men siden min mor var veldig i mot dette ble det ikke noe av.

Så eg gikk til psykologen i 6 måneder og ble ikke noe særlig bedre. Så etterhvert sank eg så lavt ned at eg tenkte nå kan det ikke bli værre, så om prøver de "livsfarlige" lykkepillene så får det være det samme, eg kan bare dø uansett. Kjipe greier :ermm:

Så eg snakket med en lege å han skaffet meg resept.

Psykologen eg gikk til var ikke dårlig, det var ikke det så gjor at eg ikke ble bedre. Han var skikkelig kjerne kar, men det hjalp bare ikke uansett hvor mye vi snakket og lagde strategier for dagene.

Etter kun 2 uker med antidepprisiver begynte det å gå min vei igjen. Bivirkningene var få, kun litt hodepine og kvalme i ny og ne de 2 første ukene, så gikk de over.

Tok ikke lang tid før eg begynte å gå ut igjenn, fikk tilbake energien. Gikk ikke rundt å var trøtt hele tiden. Selvtiliten kom også tilbake. Alt var bare herlig.

Etter tre uker kapret eg hjertet til ei kjempe hyggelig jente som eg fremdeles er i lag med. :love:

Så gikk det bare en vei, det gikk opp! :)

Og det gjør det forstatt. Hadde eg ikke fått de medisinene hadde vel fremdeles lagt å sutret og ikke fått gjort en dritt.

Men eg var heldig, det er som sagt ikke alle det fungerer like bra på. På meg var det iallfall instant hit.

Lykkepiller er mye diskutert, og de medikamentene som kom på 70-90 tallet var det heller mere bivirkninger enn det var positiv effekt. Så det er ikke rart mange er skeptiske. Men de nyere medisinene fungerer mye bedre og har veldig lite bivirkinger.

Eg leste mye og studerte forskning og rapporter som var kommet angående antideppresiver så eg viste hva eg ga meg ut på. Er det noe mer dere lurer på så er det bare å fyre løst. :thumbup:

Edit: Ser noen har nevnt selvmordstanker, eg har iallefall ikke gjort det enda. Og har heller ikke planer om å gjøre det. Det med at en blir litt mer aggresiv kan eg være enig i. Men det er heller lite, ikke noe som plager meg.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Helt enig med deg QBab.

Virker ikke som som de over har gått på det selv. Folk som ikke har erfaring med dette, burde ikke svare.

Har selv gått på "lykkepiller" i lengre tid, da jeg har problemer med å takle "dagligdagse" ting, som er en selvfølge for de fleste. "Lykkepiller" kan hjelpe mye til de som har behov for det.

Lenke til kommentar

Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art.

Kan ikke se at tråden oppfyller disse kravene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...