Gå til innhold

Trenger forklaring på fotopapir typer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har ikke mye peiling her men trur matt er ''vanlig'' papir, glanset er vel såkalt fotopapir, (likner/er det samme du får ifra fotografen) og halvglanset er nok en mellomting av dei to andre, inkjent har jeg ikke peiling på kva det er men du finner det nok på google.

-Kongen

Lenke til kommentar

Må rette meg litt. Det heter Inkjet, ikke inkjent :p

Inkjet eller Ink-jet fant jeg ut var navnet på en type printer, den helt vanlige printeren, jeg forstår ikke helt hvorfor de lager papir typer med den beskrivelsen på

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Må rette meg litt. Det heter Inkjet, ikke inkjent :p

Inkjet eller Ink-jet fant jeg ut var navnet på en type printer, den helt vanlige printeren, jeg forstår ikke helt hvorfor de lager papir typer med den beskrivelsen på

7248804[/snapback]

Ink betyr blekk (engelsk) og jet betyr ..... jet. InkJet er en blekkskriver. Om det er den vanlige typen avhenger vel av omgivelsene. I kontorverdenen er vel laserskrivere den "vanlige" typen.

Om du skriver ut bildene dine med en blekkskriver på et glanset papir, vil det se ut omtrent som fra fotobutikken (kommer naturligvis an på skriveren). Dersom det står InkJet på en papirtype betyr det at du kan bruke det i en blekkskriver uten fare for at blekket renner av :) Dette er spesielt viktig om du skriver på glossy/blanke overflater, CD'er osv.

Laserjetpapir er, angivelig, optimalisert for å brenne toner på overflaten, slik at det egner seg bedre til den slags. For vanlige skrotutskrifter på ikke glossy papir tviler jeg på om du ser så mye forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...