Gå til innhold

Verifisere felter i en form

Anbefalte innlegg

Jeg har en registreringsform i html hvor jeg ønsker å sjekke at enkelte felter er fyllt ut før jeg legger det inn i mySQL databasen min, men jeg klarer ikke å få if spørringen gjennom.

Kan noen se på dette eksempelet og finne ut hva som er galt

if ($_POST['txtNavn']||$_POST['txtPost']||$_POST['txtSted']||$_POST['txtEpost']||$_POST['txtPwd']||$_POST['txtPw2'] ==" ")

{

echo( "<tr><td>Du har ikke fyllt ut alle nødvendige felter<br>" ;

}

Har forsøkt div varianter og vrier på å si at feltene ikke skal være tomme eks ==null , =="" , ==0 ,=="0"

osv. Ingen har funket så jeg begynner å bli provosert. Forslag mottaes m glede!

Pål

<edit>

Hrmf!

fant ut av det selv ser ut til at jeg måtte gi $_POST variablene til lokale $variable og ikke bruke de direkte

Skjønner fortsatt ikke helt hvorfor, men nå funker det jaffal.

[ Denne Melding var redigert av: PålPot på 2002-11-11 16:06 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$_POST er ein relativ ny superglobal variabel, og den var ikkje med i PHP før i versjon 4.1.0. Dette betyr at om du har ein eldre versjon av PHP, vil den ikkje virke. Du kan istedet bruke $HTTP_POST_VARS, men denne er ikkje superglobal, og om du bruker den inne i ein funksjon, må du først kalle

Code:
global $HTTP_POST_VARS;

Det er ikkje anbefalt å berre kalle $variabel_navn i koden, siden dette ikkje er slått på på alle servrar, og det er i tillegg ein sikkerhetsrisiko (ein kan overskrive variablar i skriptet ved hjelp av kommandolinja).

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å gjøre validering av forms på klientsiden, f.eks. med Javascript (evt. VBscript hvis man vet at alle bruker IE)?

På den måten vet man at alle felt er utfylt før dataene sendes?

(Dette er ikke en påstand - jeg bare spør...:smile:)

Lenke til kommentar

Nei og ja. tror det beste er både-og. Det er i utgangspunktet en fordel å gjøre slike sjekker på server da det ikke krever noe av browseren. Folk kan ha skrudd av scripting, eller bruke eldre varianter som ikke støtter slikt. Det gjør det også mulig å "fikle" med dataene om man ønsker det.

Å kjøre begge deler vil dermed være greit, først sjekke det på browseren også dobeltsjekke med server side scripting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...