Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få servere bak ruter på nett via DNS ?

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag endel PCèr i et hjemmenettverk som kan "se hverandre", via ping etc og de er medlem av samme "arbeidsgruppe" i MS XP. Trådløse PCèr derimot kan ikke se andre LAN medlemmer.

Så jeg fikk et tips om å melde "nettet" inn i en gratis domene tjeneste fra

https://www.dyndns.com/

Så nå kan selv en wireless PC, "se" den IP adressen som er registrert via dyndns, men jeg "ser" jo kun ruteren (som får sin IP adresse fra Telenor) ;(

Mao. jeg kan pingte mitt domenenavn og skrive dette rett i e en browser (uten www forann).

Men det jeg ønsker er å administrere de maskinene eller i det minste en "server" som står bak ruter. Disse har typisk ip adresse 192.168.1.4 etc, mao en intern LAN adresse, men de har jo unike navn i et MS netverk,

Hvordan i svarte får jeg dette til ?

Mvh,

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan sette opp ein intern DNS server. Bruker du DHCP, eller har alle faste IP-adresser?

7227290[/snapback]

Beklager sent svar smh, ustabil ruter i dag (får ny asus wl600-premium) i morgen håper jeg..

Jeg er litt grønn på DNS, så hva menes med en intern DNS tjeneste og hvordan få denne til å bli tilgjengelig eksternt uten å strippe all sikkerhet.

Det jeg ønsker er å komme til en av mine interne servere med standard XP påloggingsvindu (login navn og passord)

Eksempel:

Dagens Ruter har en IP fra Telenor (f.eks. 83.108.146.134) denne bytter hver gang Ruter booter, men det tar DYNDNS seg av og dette fungerer mot mitt DYNDNS domenenavn.

Men, jeg "ser" selvsagt bare ruteren (fordi det er kun denne som er oppgitt mot DYNDNS.ORG).

Må jeg portforwarde interne server(e) til ruter , eller ?

Edit; Ja jeg har DHCP internt (kan selvsagt låse dettet til statisk dersom det gir mening)

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
Du må sette opp ein portforwarding i ruteren din. Porten du skal åpne for er: 3389. Dette er dersom det er eksternt skrivebord du vil åpne for.

7237039[/snapback]

OK er litt treg, men det fungerer nå med DYNDNS som IP adresse;

- Jeg hadde ikke enablet "Remote Desktop" på Den maskinen som skal være server :cry: .

Nå kan jeg logge meg inn via min bærbare på "mittdomene.dyndns.org" som igjen peker på min ruters eksterne IP adresse (som skifter ved boot, men dette fungerer bra ;) nå )

Måtte sette ruter til å port forwarde 3389 på TCP og UDP (aner ikke hvorfor) og satt inn IP adressen til den server som skal dele sin desktop.

Kjørte "remote Desktop" på min laptop med dyndns domene navn (istedet for en dynamisk IP) og voila, logon bilde på min server kom opp, med samme desktop !

Knall, dette er stilig :w00t:

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har siden sist installert Apache på samme maskin å bruker denne nå som en WEB server, som jeg kan logge meg på fra alle steder å vise mine Bilder til venner og kjente.

Det som gjennstår nå er vel en skikkelig hjemmeside med link til de samme mulighetene og noen flere (Hobbyer, Musikk, etc).

Tips for å lage enkle hjemmesider ?

/L

Lenke til kommentar
Måtte sette ruter til å port forwarde 3389 på TCP og UDP (aner ikke hvorfor) og satt inn IP adressen til den server som skal dele sin desktop

hehe du får det faen meg sagt :p loool... * aner ikke hvorfor * :p hehe ;)

joda det meste funker over internett, så lenge du åpner porten ;)

Lenke til kommentar
Måtte sette ruter til å port forwarde 3389 på TCP og UDP (aner ikke hvorfor) og satt inn IP adressen til den server som skal dele sin desktop

hehe du får det faen meg sagt :p loool... * aner ikke hvorfor * :p hehe ;)

joda det meste funker over internett, så lenge du åpner porten ;)

7360225[/snapback]

He he, ja det er ofte litt klønete formuleringer, men greia her var hvorfor UDP måtte skrus på for å få til Remote Desktop.. Skitt au, det funker jo...

/L

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare konfigurere det trådløse nettverket slik at de ikke er separert fra det fysiske nettet? Da kan du utnytte alle tjenester på alle maskiner og trenger ikke tenke på porter så lenge du er på lokalnettet.

7360253[/snapback]

Har prøvd dette, men er litt engstelig for sikkerheten....

Men stor er muligheten for at "noen" skal greie å logge seg inn på et kryptert nett......

Bør mye kløner rundt her som stadig trenger hjelp, så det er nok det enkleste ja ;)

/L

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare konfigurere det trådløse nettverket slik at de ikke er separert fra det fysiske nettet? Da kan du utnytte alle tjenester på alle maskiner og trenger ikke tenke på porter så lenge du er på lokalnettet.

7360253[/snapback]

Har prøvd dette, men er litt engstelig for sikkerheten....

Men stor er muligheten for at "noen" skal greie å logge seg inn på et kryptert nett......

Bør mye kløner rundt her som stadig trenger hjelp, så det er nok det enkleste ja ;)

/L

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig ser jeg på det som en større sikkerhetsrisk å åpne lokale services mot internett enn å la det trådløse og det fysiske lokalnettet snakke sammen, men den vurderingen blir opp til deg. Med WPA/WPA2 og ~20 tegns key skal du teoretisk sett være veldig sikker.

7364560[/snapback]

Du har selvsag rett, men jeg har planer om å lage meg en enkel hjemmeside ettrhvert for å kunne dele bilder med familie / venner, samt lehhe opp muligheten til å laste ned filer fra eget område på denne serveren. Burde jeg da etablere en FTP server funksjon i tillegg til web server mht. porter eller blir dette smør på flesk..

/L

Lenke til kommentar

Er det et spørsmål?

Dersom spørsmålet er om du trenger FTP når du har WWW med uploadfunksjon så er min mening ja. FTP er IMO mye mer sikkert for problemer, har lettere kontroll for brukere/brukergrupper/virtuelle mapper, har så vidt jeg vet mindre overhead (høyere hastighet) og viktigest av alt-- støtter resume.

Så mitt forslag er FTP til opplasting (og nedlasting av store/mange filer) og WWW til nedlasting av små eller få filer.

Lenke til kommentar
Er det et spørsmål?

Dersom spørsmålet er om du trenger FTP når du har WWW med uploadfunksjon så er min mening ja. FTP er IMO mye mer sikkert for problemer, har lettere kontroll for brukere/brukergrupper/virtuelle mapper, har så vidt jeg vet mindre overhead (høyere hastighet) og viktigest av alt-- støtter resume.

Så mitt forslag er FTP til opplasting (og nedlasting av store/mange filer) og WWW til nedlasting av små eller få filer.

7372016[/snapback]

Takk for et meget presist svar og da er vi helt enige ;)

FTP bør gi bedre ytelse og sikkerhet mht. overføring av filer,

WWW til "presentasjoner" slik jeg ser det..

Da er det bare å snekre opp en FTP server da (kan sette en USB disk på ruteren [ASAUS 500 G Premuim], men sukk for en dårlig ytelse, så det blir i samme maskin som kjører Apache (den står jo oppe døgnet rundt alikevel og tanjer Torrents i tillegg...)

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...