Gå til innhold

Hvordan overtale foreldre til å kjøpe kamera?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge tenkt på å kjøpe FZ7, og nå som den ble så svinbillig (i følge meg selv) på lefdal.com.

Jeg har nok penger, så det er ikke noe problem.

Problemet er at mine foreldre ikke lar meg kjøpe kameraet, da de synes 3000 er mye penger for et kamera, som de mener jeg bare kommer til å bruke noen få ganger.

Jeg har alltid vært interessert i bilder og kamera, men har aldri hatt utstyret til å drive med foto som en hobby på fritiden.

Noen som har noen gode argumenter jeg kan bruke, så jeg kan kjøpe kameraet?

På forhånd takk! (takker for alle forslag)

Hilsen,

tissedam! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har lært deg å manipulere foreldrene dine ennå, så lærer du det aldri... Det er du som kjenner dem best.. En klassiker er selvsagt å få foreldrene mot hverandre.. Mange ganger så ønsker foreldrene å gi slike ting i julegave/bursdagsgave, så dem nekter deg å kjøpe.. Da vet dem hva du ønsker deg.. Men som sagt, kjenner ikke foreldrene dine..

Lenke til kommentar

I ung alder er det ofte lett å gå lei av ting når du har fått det, har du noen erfaring med det, siden foreldrene dine tror det?

Tror du faktisk at du vil bruke det så mye at det er lønnsomt med et så slikt kamera?

Kan et billigere kamera gjøre samme nytte?

Hva skal du bruke bildene til, er det nødvendig med det kameraet egentlig?

Lenke til kommentar

Men når man er ung så renner penger som oftest vekk på ubrukelige dyre ting. Du trenger strengt talt ikke penger før du blir 16-17, altså når du går i videregående, da trenger du cash til mat på skolen :p.. Skal ikke si at jeg er et godt eksempel, jeg som skal kjøpe meg ps3 og wii.... :)

Lenke til kommentar

Fortell dem at du virkelig interesserer deg for foto og at man får hva man betaler for. Om du skal få fullt utbytte av foto som hobby så trenger du utstyr som ikke begrenser deg som fotograf.

Min sønn på 8år sparte penger og kjøpte seg Canon EOS 350D, og det var både jeg og hans mor enige om at var en flott invesering av han.

Men vi foreldre er nå forskjellige.

Kan legge til at min sønn har tilegnet seg masse fotokunskap og mesterer sitt speilrefleks bedre enn flere voksne jeg kjenner som har samme kamera.

Mvh

S

Lenke til kommentar
Lettere å få tilgivelse enn tillatelse...  ;)

7225023[/snapback]

haha :( en fin sjangse å ta der ja

Se på komplett om du finner noen billigere...

Siden du selv har tjent pengene burde du kunne bruke dem, men foreldrene dine tenker nok hva de tror er det beste for deg angående selvkontroll :p Ta fram positive ting ved at du får kjøper kameraet, si at du ikke skal mase om noe annet, eller at du ikke trenger noen bursdagsgave(som du får uansett) :ph34r:

Lenke til kommentar
Ja, jeg synes det er verdt pengene.

Det er penger jeg har tjent selv ved å jobbe.. :D

7224909[/snapback]

I følge profilen din er du 14 år (?). Når jeg var på din alder, så var det en slags lov/regel eller lignende som sa at når man ble 15 år kunne man selv disponere de penger man hadde tjent selv. Sparepenger på diverse utdanningskontoer og lignende kan nok fortsatt foreldrene bestemme over.

Så med mindre du er eldre enn jeg har klart å regne meg ut til, så kan du ikke bestemme over dette enda. Men du har jo 15-årsbursdag snart? Hvis du ikke får kameraet da, kan du kjøpe det med dine egne sparepenger uten at foreldrene dine kan protestere... tror jeg da. Sjekk det ut først.

Lenke til kommentar

7224909[/snapback]

I følge profilen din er du 14 år (?). Når jeg var på din alder, så var det en slags lov/regel eller lignende som sa at når man ble 15 år kunne man selv disponere de penger man hadde tjent selv. Sparepenger på diverse utdanningskontoer og lignende kan nok fortsatt foreldrene bestemme over.

Så med mindre du er eldre enn jeg har klart å regne meg ut til, så kan du ikke bestemme over dette enda. Men du har jo 15-årsbursdag snart? Hvis du ikke får kameraet da, kan du kjøpe det med dine egne sparepenger uten at foreldrene dine kan protestere... tror jeg da. Sjekk det ut først.

7225130[/snapback]

Fair enough, men problemet er at jeg trenger kameraet så fort som mulig. Har lyst å ta høstbilder nå som mange av trærene skifter farge og bladene faller. I tillegg er det mye hardt vær her i Bergen, og det er mange fine motiver nå om dagen.

Men det er det vel om vinteren også da.. :hmm:

Lenke til kommentar
Fortell dem at du virkelig interesserer deg for foto og at man får hva man betaler for. Om du skal få fullt utbytte av foto som hobby så trenger du utstyr som ikke begrenser deg som fotograf.

Min sønn på 8år sparte penger og kjøpte seg Canon EOS 350D, og det var både jeg og hans mor enige om at var en flott invesering av han.

Men vi foreldre er nå forskjellige.

Kan legge til at min sønn har tilegnet seg masse fotokunskap og mesterer sitt speilrefleks bedre enn flere voksne jeg kjenner som har samme kamera.

Mvh

S

7225063[/snapback]

Heftig! :dribble: 8 år og speilrefleks for egne penger er ganske uvanlig. :p

Lenke til kommentar

Pah, hva synes de heller du skulle bruke pengene på? Er ikke kamera en typisk drømmeinvestering for engstelige foreldre som er redd poden skal kaste vekk grunkene og kanskje livet på hasj, øl eller (Gud forby) moped? Spør du meg, høres det ut som du ligger an til å få kamera til bursdag eller jul. Se det an til utpå nyåret.

Lenke til kommentar

7224909[/snapback]

7225130[/snapback]

Fair enough, men problemet er at jeg trenger kameraet så fort som mulig. Har lyst å ta høstbilder nå som mange av trærene skifter farge og bladene faller. I tillegg er det mye hardt vær her i Bergen, og det er mange fine motiver nå om dagen.

Men det er det vel om vinteren også da.. :hmm:

7227043[/snapback]

Dette er vel a-typiske argumenter som foreldre ser rett igjennom. Ett kamera er jo ikke til en årstid og å argumentere for ett hurtigkjøp fordi det er NÅ du vil ta bilder er søkt. Først må du kjøpe det, så må du lære det, så må du øve deg og innen du er der er vi nok godt opp mot jul og nyttår. Du må argumentere med noe mer langsiktig. For eksempel at du kan frigjøre dem fra å ta ferie bilder siden du har kamera og. At du vil øve deg nå så du kan ta fine bilder til sommeren..osv.

Posten fra en fyr her som hadde en 8 år gammel sønn som kjøpte ett speilrefleks er også farlig å støtte seg opp mot da barnet åpenbart har foreldre som også er inn i dette og støtter opp mot kamera kjøp. Dine foreldre er tydeligvis ikke like entusiastiske. Eller så vet de noe om deg som vi ikke vet. Hvordan du tar vare på ting osv. Det kan være masse faktorer.

Men ikke tenk kortsiktig og ikke stress kjøpet. Da vet man at det er ett klassisk eksempel av penger som brenner hull i lomma.

AKIRA

Lenke til kommentar

Hva med denne:

Mamma, pappa sier at vi skal kjøpe et kamera og nå er det tilbud på et utrolig bra digitalkamera.

Så går du til faren din og sier det samme. Du pappa, mamma sier at vi trenger et digitalkamera og nå er det et utrolig bra tilbud på et kamera som er anbefalt på TV2 Hjelper deg eller AKAM.......funket for meg npr jeg var på den alderen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...