Anterialis Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Har tenkt til å kjøppe dette smykket, men er det noen der ute som allerede har den, og kan anbefale/(det motsatte av)anbefale denne maskinen? Ting som dere ble skuffet over? Har hatt pc i mange år, lei av dette nå =) På forhånd takk =) Endret 9. november 2006 av w3p Lenke til kommentar
hazzie Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Slenger meg på denne! Tenker på Macbook selv og er interessert av hva Mac kan tilby som PC ikke kan og vice versa. Studenter/Elever får 20% rabbatt på apple.no right? Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Nå er det vel slik at studentrabatt er vel 5 eller 7% alt etter hvor du kjøper.. Eksempelvis på Eplehuset, som jeg tror opererer med 5.. Studenttorget kjører 10%, mens ADC, som er et underselskap av Apple, kjører 20% og du betaler en sum på 99 USD, for ett år. Da får du OSX i Posten, samt oppdateringer samt utviklerverktøy. Selv har jeg gjort dette og kjøpt maskinen i signaturen/profilen min. Når det gjelder fordeler med Mac, så er vel støy og design et viktig aspekt, samt kvaliteten på produktet. Du vet du får noe som er bra! Du vil og slippe og bruke antivirus, da virus til OSX ikke er veldig utbredt. Men kjører du på med bootcamp, og legger inn Windows vil du jo uansett få virus der.. Men det burde ikke være hovedgrunnen bak en slik avgjørelse. Andre positive ting er serviceapparatet til Apple. Er det noe galt, tar du en tlf, og de får noen til å hente det som er ødelagt de nærmeste dagene etter at de har mottat henvendelsen din. Sitter på en iMac Core Duo nå, og må si meg MEGET fornøyd med hele pakka. Helt nydelig design. Blir liksom et møbel, og ikke bare en bruksgjenstand. Går man over til Mac, bør man holde seg til OSX. Da dette er grunnen til at mange kjøper en Mac fremfor noe annet. Så fort du legger inn et annet OS, vil du ha en pc, og kunne like gjerne kjøpt noe annet.. Selv må jeg desverre forpeste mine maskiner med windows, grunnet studiet mitt.. Skuffet over: at det er vanskelig og skru i Men det anbefales ikke. Sålenge det funker, er det ingen grunn til og skru. Og skulle du bytte ut noe, ikke gjør det selv, da du mister garantien, så sant du skal bytte mer enn minnet. Håper dette hjalp litt på. Vet det er litt rotete, men begynner og bli noe sent nå Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 En ulempe er at de kun har en museknapp. Jeg innbiller meg dette kun skyldes stahet fra Apple. Det vil ikke overraske meg om neste serie med Apple-bærbare har to museknapper. 7225653[/snapback] Men du har jo muligheten til å klikke med "to" fingre på padden, da får du opp noe som tilsvarer h. museknapp. Jeg var på AppleStore et par steder her i oslo (Oslo C og Vika), og de sier det er veldig vanskelig med service når man kjøper over internet? Dette noe bare de sier for at jeg skal kjøpe hos dem? Virka også helt merkelig at om jeg kjører en sånn OTC maskin (altså fraviker originalen som har kun 80GB hdd, 512 ram), så må jeg vente mye lenger ol. På eplehuset fikk jeg også bare 200 kroner studentrabat på en maskin til ca 17 (macbook sort). ADC sier du? Kan du utdype hva dette, og om du anbefaler meg å kjøpe herfra? Hvofor har de så mye billigere maskiner? Like bra mtp. service og sånn? Har ikke hørt om dette.. Takk for flott svar! Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 (endret) . Endret 3. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Hehe Fredriku, så du min forige post? Angående ADC? Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hei! Jada, bare litt treg med å svare idag ADC, eller Apple Development Connection er utviklerdelen av Apple. Altså KAN du være med og utvikle nye programmer, oppdateringer for OSX osv. Er du student, kan du kjøpe et studentmedlemsskap, og få opptil 20% på Pro-maskiner, samt lavere prosenter på tilbehør og software. Du har da rett til å bruke denne rabatten EN gang, og bør bruke den fornuftig når du først skal handle. Dere kan lese mer om det her.... Den er noe utdatert, men den funker fortsatt og lese gjennom, for å skjønne baktanken med det. Anbefaler deg og kjøpe derfra om du vil spare gode penger i alle fall. De 99$ du betaler i kontigent (ca 630NOK) er vel verdt de tusenlappene du sparer.. Når det gjelder service, så vil jeg tro du kontakter Applesupport på vanlig måte, så fikser de det. Selv har jeg ikke fått min maskin ennå, får den idag (tirsdag), og har følgelig ikke hatt problemer som resulterer i at jeg skal sende den inn Ble sliten av dette gitt Ta gjerne kontakt på pm, om du skulle ha andre spm Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Flott! Jeg vil gjerne høre hvordan du opplever maccen =) Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Har hatt Mac i alle år, og har da hatt endel kontakt med supporten, og jeg har bare gode ting å si om den. Makan til hjelpsomme kundebehandlere har jeg aldri møtt! Dersom noe blir i uorden på maskinen innen fem år er det ikke noe spørsmål engang. Da kommer et budfirma og henter maskinen på døra, og om du ikke har eske ordner de med det, og i løpet av en til to uker har du maskinen tilbake - god som ny. Det går fort, og jeg bor ganske usentralt til i Nord-Norge, så når det går fort her kan du bare tenke deg hvor kjapt det går i mer sentrale strøk Lenke til kommentar
AMDXP Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) er det noen der ute som allerede har den, og kan anbefale/(det motsatte av)anbefale denne maskinen? Ting som dere ble skuffet over? Har hatt pc i mange år, lei av dette nå =) På forhånd takk =) 7224751[/snapback] Jeg har selv hatt pc i mange år og har nylig solgt min MacBook etter å ha hatt den i et par måneder. Fordi ulempene med MacBook er mange: - uoriginal programvare som man bruker på en windows-pc kjøres sakte i Mac OS - mangler mediakort leser og enkelte andre porter - highend konfigurering koster mye mer en lignende windows bærbar - garantien er ganske kort i forhold til andre produsenter Endret 7. november 2006 av AMDXP Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Kjøp med minst 1GB ram. Planen var å ha dette selv men butikken greide å glemme at jeg bestillte ekstra. 512MB holder ikke til det jeg bruker den til, uten at det er mange tunge programmer. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 er det noen der ute som allerede har den, og kan anbefale/(det motsatte av)anbefale denne maskinen? Ting som dere ble skuffet over? Har hatt pc i mange år, lei av dette nå =) På forhånd takk =) 7224751[/snapback] Jeg har selv hatt pc i mange år og har nylig solgt min MacBook etter å ha hatt den i et par måneder. Fordi ulempene med MacBook er mange: - uoriginal programvare som man bruker på en windows-pc kjøres sakte i Mac OS - mangler mediakort leser og enkelte andre porter - highend konfigurering koster mye mer en lignende windows bærbar - garantien er ganske kort i forhold til andre produsenter 7235949[/snapback] Vel, for det første så kjører en MacBook Windows XP minst like bra som en tilsvarende PC, om du vil. Minnekortleser har den ikke, nei, og det er tidvis et savn, men jeg klarer meg veldig fint med ekstern kortleser. Vel, Toppspec en MacBook Pro, også prøver du å finne tilsvarende PC. Den sammenligningen vil jeg se Garantien er ett år offisielt, men reklamasjonstiden er på fem år uansett produsent. Apple har vært flinke til å overholde den når jeg har handla med dem. Ikke noe problem å få ordna maskinen utenom garantitiden! Hadde en TiBook hvor hengslene knakk, og det fikk jeg fiksa gratis uten spørsmål, og da var den tre år gammel... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Har MacBook selv, og er strålende fornøyd. Svært god byggekvalitet, vakkert design, til en grei nok pris. Jeg var som mange andre skeptisk til OS X til å begynne med, men det har vist seg å gjøre skolearbeid, programmering, surfing -- ja, rett og slett det meste utenom spilling -- enklere, takket være alle de hendige småtingene som Exposé, Dashboard, osv. Alt dette kan vel trikses til i Linux (og noe av det i Windows), men i Mac OS X funker dette out of the box, og det funker alltid, og er svært stabilt. Men jeg må nok anbefale mer enn de standard 512MB-ene med RAM. Jeg merker godt at det er for lite med en del programmer oppe. Ellers kan jo alltids Windows installeres enkelt med Boot Camp for de som skal spille eller kjøre noen Windows-spesifikke program. For de som tror noe annet: med Boot Camp kjører MacBook Windows akkurat slik som det ville kjørt på en PC. Lenke til kommentar
murdoc Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Ellers kan jo alltids Windows installeres enkelt med Boot Camp for de som skal spille eller kjøre noen Windows-spesifikke program. For de som tror noe annet: med Boot Camp kjører MacBook Windows akkurat slik som det ville kjørt på en PC. 7239884[/snapback] ja men da er det like greit og kjøpe en pc, eller? Lenke til kommentar
AMDXP Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Det er absolutt ingen vits i å kjøpe noe som er på vei til å bli en pc når du kan kjøpe en pc. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Man kjøper i hovedsak ikke en Mac om man vil bruke windows. Det er en synd og skam rett og slett. OSX er genialt, ser ingen grunn til å bruke noe annet med mindre man er pokka nødt... Selv er jeg avhengig av å bruke det til Microsoft Visio og Visual Basic.NET, men når jeg gjør alt annet, bruker jeg OSX, som jeg elsker Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 ja men da er det like greit og kjøpe en pc, eller? Hvis du leste det jeg skrev over, ser du at jeg mener at man bør bruke OS X til alt, og at OS X gjør alt lettere -- utenom de tingene som må kjøre på Windows. Det er absolutt ingen vits i å kjøpe noe som er på vei til å bli en pc når du kan kjøpe en pc. 7242038[/snapback] Jo, for på Mac kan du kjøre MacOS, noe du ikke (per i dag) kan kjøre ordentlig på PC, og det i seg selv burde være grunnen til at man kjøper Mac. Altså: på Mac kan man kjøre både MacOS og Windows, mens man på PC bare kan kjøre Windows. Men hvis man bare skal bruke Windows, er det selvsagt ingen grunn til å kjøpe Mac, hvis man ikke ser på design, byggekvalitet, osv. da. Lenke til kommentar
chrishan Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 fordeler med mac: - meeeget bra operativsystem (ikke kjøp mac for å kjøre windows!) - god kvalitet - pent design ulemper med mac: - altfor dyrt i forhold til hva du får (en betaler mye for design) - litt vanskelig med programvare, da utvalget er mye mindre enn til pc - den tidligere nevnte "staheten" til apple når det gjelder løsninger hentet fra andre (jfr høyreknappen) - litt tvilsomme og rigide garanti/service-ordninger Lenke til kommentar
brrah Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Kan man ha både windows og osx innstallert samtidig? Så man kan f.eks velge i oppstarten hvilket operativsystem man vil starte oppe med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå