Flygaren Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Hei! Jeg har akkurat kjøpe en brukt maskin av en kompis av meg, men jeg har problemer med å få den i gang. Jeg kommer ikke inn i windows (uten at dette egentlig har noe å si, da jeg skal installere det på nytt), men får opp "trykk en tast for å starte fra CD-rom, eller noe i den duren. Når jeg gjør det kommer det opp: "kontrollerer maskinvarekonfigurasjonen". Denne meldingen forsvinner etter noen få sekunder, og etter det skjer det ingenting... Var inne i BIOS og alt så bra ut der. Har ikke feilsøkt så mye, men har testet med to skjermkort, uten at det endret noe. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Han jeg kjøpte PC'n hos mente kanskje hovedkortet var dødt, men kan komme man inn i bios og alt det andre jeg nevnte da? På forhånd takk for svar... Kristian Lenke til kommentar
sokkhue Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Hei! Jeg har akkurat kjøpe en brukt maskin av en kompis av meg, men jeg har problemer med å få den i gang. Jeg kommer ikke inn i windows (uten at dette egentlig har noe å si, da jeg skal installere det på nytt), men får opp "trykk en tast for å starte fra CD-rom, eller noe i den duren. Når jeg gjør det kommer det opp: "kontrollerer maskinvarekonfigurasjonen". Denne meldingen forsvinner etter noen få sekunder, og etter det skjer det ingenting... Var inne i BIOS og alt så bra ut der. Har ikke feilsøkt så mye, men har testet med to skjermkort, uten at det endret noe. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Han jeg kjøpte PC'n hos mente kanskje hovedkortet var dødt, men kan komme man inn i bios og alt det andre jeg nevnte da? På forhånd takk for svar... Kristian 7224131[/snapback] Alt så bra ut i bios? Er i det hele tatt HDD på boot lista? Har kompisen din hatt lignende problemer? Å si at hovedkortet er dødt var litt drøyt syns jeg Høres ut som om noe er feil i bios eller med hdd'n Lenke til kommentar
Flygaren Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Er i det hele tatt HDD på boot lista? JA Har kompisen din hatt lignende problemer? JA Å si at hovedkortet er dødt var litt drøyt syns jeg Høres ut som om noe er feil i bios eller med hdd'n HD kommer opp i BIOS. Det er en SATA, vet ikke om det kan ha noe å si? Kristian Lenke til kommentar
Flygaren Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Er det noen spesielle drivere jeg trenger for å bruke en SATA-disk? Kristian Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Satt første oppstart til DVD? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Er det noen spesielle drivere jeg trenger for å bruke en SATA-disk? Kristian 7226634[/snapback] Kommer an på hvilket hovedkort du har. Noen krever tredjeparts drivere. De skal da ikke lastes før XP ber om de uansett, så tviler på at det er problemet. Tips: 1. reset Bios (Ccmos) Se hva som skjer. Om det ikke hjelper.... 2. Fjern alle unødvendige komponenter bortsett fra Cd rommen du skal legge inn XP fra og HDDn XP skal inn på. 3. Sett CD rom som first boot device, fjern HDDn fra lista om mulig se hva som skjer. 4. Prøv med memtest86 se om det dukker opp mange feil. 5. Prøv med 1 minnebrikke om du har flere. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Hei. Enkelte av dere må være helt blåst bak ørene og mere til. Dere skal da ikke kjøpe en brukt datamaskin om han som eide den før sier at hovedkortet kanskje er dødt? Uannsett: Den maskinvaresøkinga før installasjonen av Windows 2000 og XP skal komme seg igjennom selv om den ikke har harddisk i. Normalt skal den da komme med at det faktisk ikke finnes noen harddisk som er kobla til. Men jeg tenker til stadighet på hvorfor folk kjøper bruktmaskiner som ikke fungerer Er ikke det som å kaste penger ut av vinduet? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Da være minnet som er ødelagt. Dette kan testes med memtest86 Lenke til kommentar
Flygaren Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Da var problemet løst - harddisken var problemet. Det viste seg at brikkesettet på hovedkortet ikke var så lett å kombinere med en Maxtor SATA disk. Jeg prøvde alt fra å laste inn SATA drivere med diskettstasjon til diagnoseverktøy, bytting av komponenter (skjermkort og ram), uten at noe av dette fungerte. Det jeg gjorde var at jeg satte inn en IDE-disk, og da gikk alt smertefritt... Så kan jeg heller sette den SATA disken i en annen PC Men takk for all hjelp folkens! For deg som mente jeg var blåst bak ørene: Jeg fikk en PC med 1 gig ram, 400w PSU, 2800+ prosessor, hovedkort, harddisk, x800 Crossfire Edition 256mb, et ekstra NYTT XFX GF 6600GT, tastatur, mus, skjerm, headset, og masse programmer for 500 kr... Da gjorde det meg ikke så mye om jeg måtte ha byttet et hk til 300 liksom... Fikk en del annet også - en nokia 6101 blant annet... Så kjøpet var ikke sååå ille, var det vel? Kristian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå