Gå til innhold

Hjelp til prioritering av oppgraderingskomponenter

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter på en maskin som begynner å bli litt gammel.

Maskinvaren min er som følgende:

ASUS P4P800E-Deluxe

P4c 3.2GHz

1GB Geil PC4000 Ultra platinum CL2.5

X800XT PE

Raptor 74GB + noen andre disker.

Skjermen min er en Samsung Syncmaster 957MB som er kjøpt hos itbutikken. Det er litt feil på fargene (hvitt er litt gulaktig til tider). De er villige til å reparere den men jeg vet ikke om det er verdt portoen til danmark å gjøre det.

Sliter litt med å velga hva som skal oppgraderest. tenker på en 10-12000,- oppgradering. Det står egetlig mellom en ny 24" widescreen skjerm, beholde den gamle maskinvaren inntil videre eller oppgradere maskinvaren og beholde den gamle skjermen.

Har akkurat oppgradert kjølingen min så den trenger ikke å bli oppgradert på en stund.

Hva mener dere er mest hansiktsmessig å oppgradere først?

EDIT: Oppgraderingen vil finne sted rett etter/en stund etter jul.

Francis :D

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at hovedkortet har AGP.

Skal jeg være helt ærlig så vil jeg ikke anbefale deg å oppgradere. Kjøp heller alt nytt, hvis du da absolutt ikke må svi penger da :p

Jeg vil tro at den gevinsten du måtte få i spill om du kjøper et Radeon X1950PRO ikke akkurat vil være formidabel, rett og slett for at prosessor/ram blir flaskehalsen da.

Noe bedre vil det selvsagt bli, men om du er villig til å kaste ut over to store lapper heller enn å vente å kjøpe nytt er jo det store spørsmålet.

Nå er jeg ikke akkurat noen kjenner når det kommer til skjermer, så det kan jeg ikke svare deg på. Har vel på følelsen at du faktisk velger skjermen :whistle:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hvis jeg oppgraderer maskinvaren så blir det full pakke med CPU,HK,RAM og skjermkort.

Det jeg er litt bekymra for er at hvis jeg kjøper ny 24" skjerm så kommer jeg til å få problemer med å spille så og si alle spill helt til maskinvaren er oppgradert. Er vanskelig dette her :( Et tredje valg er å spare penger og kjøpe alt nytt senere og beholde det jeg har nå....

Endret av paulinfrancis
Lenke til kommentar

En kamerat av meg oppgraderte skjermen først..

Han sitter med vesentlig dårligere maskinvare enn deg, så jeg ville tatt skjerm først, og satt av resten av pengene til litt etter jul og så kjøpt et system basert på R600.

Prøvd overklokking? Siden du har byttet kjøler kan det være noe å hente der.. :)

Lenke til kommentar

Som skrevet ovenfor så kommer denne oppgraderingen ikke til å skje før etter jul (da kommer vårstipendet/lånet + lønn). Burde kanskje lagt til at hvis jeg oppgraderer maskivaren så skal skjermkortet være DX10 kompatibelt.

Hovedkortet som jeg har nå sliter med ustabil v-core så kan desverre ikke klokke særlig høyere enn 3.6GHz før jeg må ty til veldig høy spenning for å få det stabilt. Det gamle hovedkortet (Abit IC7-Max3) var mye bedre, der kjørte jeg 3,8GHz til daglig.

Lenke til kommentar
Skjermen min er en Samsung Syncmaster 957MB som er kjøpt hos itbutikken. Det er litt feil på fargene (hvitt er litt gulaktig til tider). De er villige til å reparere den men jeg vet ikke om det er verdt portoen til danmark å gjøre det.

7224118[/snapback]

En skjerm er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og vil dermed falle inn under 5 års reklamasjonsrett. Jeg mener at man ikke kan forvente at det er normalt at hvit blir gul til tider. Sansynligvis er det bare et baklys som er gåent. Reparasjonen og frakt tur retur skal dekkes av IT-butikken dersom reklamasjonen innvilges. (Noe jeg tror den vil bli.)

Jeg ville kjøpt en 20" til 5k.. spart litt til og oppgradert resten av maskina.

7227177[/snapback]

Hvorfor 20" til 5000kr når man får de til 2-3 tusenlapper? Jeg ville enten kjøpt 22" til rundt 3000kr eller ventet til 24" synker i pris. Noe jeg tror de vil gjøre i løpet av 2007. Om ett år tipper jeg man får 24" til halve prisen av det man får de i dag.

Om du ikke får innvilget reklamasjonen ville jeg ventet til DX10 skjermkort kommer ned i en fornuftig pris. Det tror jeg skjer i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke misforstod kundebehandleren hos ITButikken så var de villige til å reparere skjermen uten at det skulle koste meg noe (først etter at jeg konfronterte dem med 5 års reklamasjonsrett og han hadde snakket med sjefen sin) men at jeg måtte betale frakt til danmark selv så skulle de sende den i retur etter at den var fikset gratis.

Fikk et telefonnummer å ringe (serviceverksted?) men ikke gjort det enda, ville spørre her før jeg gjorde noe. Hvis det er tilfellet at de skal betale frakt begge veier, hvordan skal jeg gå frem for å få dem til å gjøre det? Og hvordan blir det med fortolling når den skal til danmark?

Lenke til kommentar

Det er ingen toll. ITbutikken har riktignok danske eiere, men de har en norsk del av nettbutikken og man slipper å betale toll både ved kjøp og returer. Det er akkurat som å handle fra en hvilken som helst annen nettbutikk.

Sansynligvis må du legge ut for frakten til ITbutikken, men dette skal du få refundert om de følger lovene. Bare henvis til forbrukerkjøpslovens paragraf 30 der det står at selger skal dekke alle omkostninger for kunden i forbindelse med reklamasjonen. (Jeg husker ikke ordrett hva som sto, men det er noe sånt)

Redigert: Husk å merke pakken med "retur defekt vare" så ITbutikken slipper å få noen problemer med tollen. Husk samtidig å minne ITbutikken på å merke pakken med "retur reparert vare" når de sender skjermen tilbake så ikke du får et tollkrav hvis de glemmer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...