pessimisten Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg, har opprettet en bruker i linux (ubuntu), og vil gjerne gi denne brukeren root rettigheter fordi jeg ikke kan logge inn på root brukerkonto... noen som vet hvordan? Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Ubuntu har et flott program som heter sudo, som gir deg visse superbrukerrettigheter midlertidig. Du skriver sudo foran den kommandoen du ønsker å kjøre, eller evt sudo -i for å slippe å gjøre dette for hver kommando i en gitt terminal-sesjon. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Ubuntu har et flott program som heter sudo, som gir deg visse superbrukerrettigheter midlertidig. Du skriver sudo foran den kommandoen du ønsker å kjøre, eller evt sudo -i for å slippe å gjøre dette for hver kommando i en gitt terminal-sesjon. 7223891[/snapback] dette kan jeg (er noob) men har på følelsen at det er enkelte programmer som f.eks. network -manager som ike vil kjøre fordi jeg ikke har root rettigheter, kan dette stemme? Lenke til kommentar
Ariah Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 System -> Administrasjon ->brukere og grupper. der kan du lage et passord for root, så du kan kjøre kommandoen "su" i terminal, bli superuser, å slippe sudo foran hver eneste kommando Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 System -> Administrasjon ->brukere og grupper. der kan du lage et passord for root, så du kan kjøre kommandoen "su" i terminal, bli superuser, å slippe sudo foran hver eneste kommando 7224054[/snapback] Du trenger ikke ha root-passord for å slippe å skrive sudo hele tiden, men kan f.eks. bruke 'sudo -i' for å få root-rettigheter i shellet. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 System -> Administrasjon ->brukere og grupper. der kan du lage et passord for root, så du kan kjøre kommandoen "su" i terminal, bli superuser, å slippe sudo foran hver eneste kommando 7224054[/snapback] Du trenger ikke ha root-passord for å slippe å skrive sudo hele tiden, men kan f.eks. bruke 'sudo -i' for å få root-rettigheter i shellet. 7224141[/snapback] ok, har oppretta su fra før, men vil ha mulighet for at det skal funke i GUI'et også Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) bruker du GNOME bruke gksudo, på KDE kan du bruke kdesu Endret 5. november 2006 av PHPdude Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 For å kunne logge deg inn som root (selvfølgelig ikke anbefalt til daglig bruk) må du gjøre følgende: Åpne en terminal. Skriv sudo passwd og trykk enter. Skriv root-passordet og trykk enter. Skriv root-passordet igjen og trykk enter. Hvis det nå står "Retype new UNIX password:" skriver du root-passordet for tredje gang og trykker enter. Hvis det står "passwd: password updated successfully" skriver du det ikke en gang til. Du kan nå bruke su i en terminal for å bli root "permanent" i den terminalen til du lukker den eller skriver exit. For å kunne logge deg inn som root må du gjøre enda en ting. Skriv sudo gdmsetup og trykk enter. I vinduet som åpnes velger du fanen "Security" og setter en hake ved "Allow local system administrator login".' Klikk på close. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Det er betre å bruke sudo/gksudo enn å logge seg inn som root. Det er min meining. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Det er betre å bruke sudo/gksudo enn å logge seg inn som root. Det er min meining. 7224411[/snapback] Jo da, men det var ikke det han spurte om. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 For å kunne logge deg inn som root (selvfølgelig ikke anbefalt til daglig bruk) må du gjøre følgende:Åpne en terminal. Skriv sudo passwd og trykk enter. Skriv root-passordet og trykk enter. Skriv root-passordet igjen og trykk enter. Hvis det nå står "Retype new UNIX password:" skriver du root-passordet for tredje gang og trykker enter. Hvis det står "passwd: password updated successfully" skriver du det ikke en gang til. Du kan nå bruke su i en terminal for å bli root "permanent" i den terminalen til du lukker den eller skriver exit. For å kunne logge deg inn som root må du gjøre enda en ting. Skriv sudo gdmsetup og trykk enter. I vinduet som åpnes velger du fanen "Security" og setter en hake ved "Allow local system administrator login".' Klikk på close. 7224386[/snapback] takker Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Vet ikke helt om Ubuntu har dette, men Dropeline-Gnome i Slackware, har noe som heter Nested Login. Dette gir deg mulighet til å åpne et nytt login vindu mens du allerede er logga inn som bruker. Dette gjør at du slipper å logge ut og inn hele tia. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Det er betre å bruke sudo/gksudo enn å logge seg inn som root. Det er min meining. 7224411[/snapback] Jo da, men det var ikke det han spurte om. 7224423[/snapback] Vist han bruker gksudo, så treng han ikkje å logge seg inn som root, berre for å køyre ein GUI applikasjon som root. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Det er betre å bruke sudo/gksudo enn å logge seg inn som root. Det er min meining. 7224411[/snapback] Jo da, men det var ikke det han spurte om. 7224423[/snapback] Vist han bruker gksudo, så treng han ikkje å logge seg inn som root, berre for å køyre ein GUI applikasjon som root. 7225003[/snapback] og gksudo funker på ubuntu? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Standard Ubuntu bruker GNOME, så ja. PS: hadde neppe tatt deg mange sekundene å bare prøve det selv. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Standard Ubuntu bruker GNOME, så ja. PS: hadde neppe tatt deg mange sekundene å bare prøve det selv. 7225226[/snapback] Takker nei, vet... men har en utvekslings student boende og han brukte laptopen... + jeg er litt slapp Endret 5. november 2006 av pessimisten Lenke til kommentar
comicz Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 NetworkManager kjører som root, du trenger ikke root-rettigheter til å kjøre networkmanager-appleten(nm-applet). Om det ikke er standardbrukeren din kan det hende brukeren må legges til i noen grupper... nm-applet --sm-disable, funker ikke det? Hva er symptomene? Ser du NetworkMangeren, men den viser ingen nett/status i det hele tatt, eller? Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 (endret) NetworkManager kjører som root, du trenger ikke root-rettigheter til å kjøre networkmanager-appleten(nm-applet). Om det ikke er standardbrukeren din kan det hende brukeren må legges til i noen grupper... nm-applet --sm-disable, funker ikke det? Hva er symptomene? Ser du NetworkMangeren, men den viser ingen nett/status i det hele tatt, eller? 7225894[/snapback] Slik ser det ut: i høyreklikk menyen er det 3 muligheter, enable networking (som er kryssa) for, about og remove det er også mulighet for connection info, men den er grå er det mulig at nettverkskortet må installeres, får til å koble til vanlig nettverk, men har node-to-node her hjemme Endret 5. november 2006 av pessimisten Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Hei, har en venn som har akkurat samme problem med network-manager - den viser ingen nett. Nettkortet hans kommer opp når han skriver iwconfig, så jeg anntar at driverene er i orden. Problemet er at nettverkslista er tom... Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Hei, har en venn som har akkurat samme problem med network-manager - den viser ingen nett. Nettkortet hans kommer opp når han skriver iwconfig, så jeg anntar at driverene er i orden. Problemet er at nettverkslista er tom... 7226055[/snapback] det er rart....for jeg finner nettverket i standard manageren... får bare ikke kobla til der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå