Gå til innhold

Parabol og HTPC - komplikasjoner?

Anbefalte innlegg

Heihei!

Vurderer å kjøpe meg en HTPC, til bruk sammen med en LG 42".

Vi har parabol fra Canal Digital, den største pakken, men Canal+ og diverse andre kanaler.

Jeg kjenner kun personer som bruker antenne på sin HTPC, så derfor lurer jeg på om det er mulig å bruke parabolen på HTPC'en, og hvordan det gjøres?

Siden jeg har en tuner for parabolen, må jeg ha TV-kort for å ta opp noe?

Må jeg ha et tv-kort med to tunere for å se på en kanal, og ta opp på en annen kanal, eller kan jeg bruke tuneren fra Canal Digital til det?

Takk for alle svar..

Hilsen,

tissedam! :D

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heihei!

Vurderer å kjøpe meg en HTPC, til bruk sammen med en LG 42".

Vi har parabol fra Canal Digital, den største pakken, men Canal+ og diverse andre kanaler.

Jeg kjenner kun personer som bruker antenne på sin HTPC, så derfor lurer jeg på om det er mulig å bruke parabolen på HTPC'en, og hvordan det gjøres?

Siden jeg har en tuner for parabolen, må jeg ha TV-kort for å ta opp noe?

Må jeg ha et tv-kort med to tunere for å se på en kanal, og ta opp på en annen kanal, eller kan jeg bruke tuneren fra Canal Digital til det?

Takk for alle svar..

Hilsen,

tissedam! :D

7223829[/snapback]

Det enkleste er vanlig analogt tv-kort som har støtte for svideo input, f.eks Hauppauge PVR150. Dette forutsetter at "tuneren" din fra Canal Digital har svideo ut, det kommer litt an på hvilken modell du har.

Om du velger denne løsningen så kan du ikke se på en kanal og ta opp en annen.

Det beste, men desverre også det mest kompliserte er digitalt tuner kort og CAM.

Dette avhenger av at du ikke har for nytt smartkort fra Canal Digital (ikke gult kort, rødt eller blått funker), ellers kan du ikke bruke CAM. Det er en tråd på mcpc.no om hvordan sette dette opp for MCE.

Da kan du ta opp fra en annen kanal samtidig som du ser på en annen, forutsatt at kanalene ligger på samme transponder.

Lenke til kommentar
CDC 7000 ST er tuneren fra Canal Digital.

Sier det deg noe? :D

Tusen takk for hjelpen hittil! ;)

7224359[/snapback]

Den har svideo ut (jeg har samme boksen selv og har koblet den til PVR150 kort).

Jeg bruker MCE til å styre den (MCE skifter kanaler på Canal Digital boksen).

Jeg synes det fungerer helt greitt og bildet er helt OK (det er ikke like bra som når du kobler CDC 7000 ST rett til tv'en).

Men som sagt helt fint på min 32" CRT TV, har også prøvd på en 50" Pioneer plasma, da begynner det kanskje å bli litt mer tydelig at det er et ekstra komprimeringsledd og en ekstra konvertering mellom analogt og digitalt.

Jeg gjetter på at det blir helt greitt også på en 42", kommer selvfølgelig an på hvor kresen du er. Jeg tror det blir bedre en de fleste analoge kabelanlegg, og en god del bedre enn analog kabel på en HTPC, men litt dårligere enn et rent digitalt signal.

Du mister også eventuell surround lyd på sendingen, PVR150 kortet kan bare ta inn vanlig analog stereo. Vet ikke om noen tuner kort med støtte for digital lyd inn.

Men som sagt det funker uten å måtte styre med drivere som egentlig ikke er MCE godkjente osv.

Dersom du velger MCE så må du være obs på at du ikke får EPG for alle kanalene.

CD og M$ har ikke klart å inngå noen avtale om dette så det mangler bl.a. på TV2 Zebra, TV2 Film og alle Filmkanalene (Canal plus, showtime etc).

Mulig at det går å hacke det til selv, men det har jeg ikke selv orket å styre med.

Lenke til kommentar
Er ikke veldig kresen på bildekvalitet, men ønsker selvfølgelig så godt som mulig.

Du mener det vil fungere fint, altså?

Hvordan kobles alt dette? :D

7229453[/snapback]

Ja, jeg synes selv at analogt kort er greitt.

Har forsøkt å lage en liten tegning som viser hvordan du kobler.

Du må ha en liten scartadapter på scartutgangen av CDC 7000, som konverterer til svideo og til lyden til phono plugger.

Denne koster ikke så mye, kan være lurt å ikke kjøpe den aller billilgste kanskje. Og også legge litt i svideo kabelen da det jo er snakk om analoge signaler som kan forstyrres om ikke kabelen er bra.

IR boksen på tegningen er den som følger med MCE fjernkontrollen

Ikke noen vits i PVR500 om du skal bruke det med parabol, du får ikke brukt begge tunerene på PV500 kortet likevel (CDC 7000 boksen kan bare vise en kanal om gangen).

Såvidt jeg har forstått er PVR500 akkurat samme hardware som PVR150, bare dobbelt opp her og der, dvs akkurat samme bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Hva må jeg gjøre for å kunne ta opp en kanal, og se på en annen?

Bestille et abonoment og en tuner til fra CD?

7231951[/snapback]

ekstra abonnement og tuner er en mulighet (og i så fall et PVR500 kort, eller evt 2 PVR150), men det blir jo sinnsykt dyrt da. Dvs jeg tror de kanskje har en såkalt multiroom løsning, men ikke sikker. Det er jo egentlig en slags rabatt ordning for dem som vil ha mer enn ett TV-apparat i huset, ville jo også kunne brukes for å få to tunere i en HTPC. Om de har dette så blir det kanskje ikke så dyrt. Vet ikke om de har lansert dette i norge, tror de har noe sånt i sverige.

DVB-S kort og CAM er som nevnt en annen muliget, forutsatt at du har rødt eller blått smartkort, men siden du har CDC7000 så har du vel gult?

DVB-S og MCE kan du lese mer om på MCPC.no

DVBSHOP kan du visstnok handle kort, CI interface og CAM modul, men du må som sagt ha blått/rødt smartkort.

Siste mulighet er kanskje bakkebasert TV. Det kommer jo om et års tid, og da får du NRK og de viktigste gratiskanalene gratis. Forhåpentligvis kan en bruke denne tuneren på samme måte som CDC 7000. MCE IR extenderen kan styre to STB'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...