Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstarten tar lang tid pga. feilmeldinger...


Anbefalte innlegg

Hei Hå! :D

 

Har et problem med pc'n som begyner å gå meg på nervene: Opstarten tar ca: 3-4 minutter pga:

 

Når jeg skrur på pc'n kommer det en feil melding som sier: "SPU Fan Error! No IDE Master H.D.D. Detected! Press F1 to Resume. (har sikkert med å gjøre at jeg har fått ny cpu-vifte)

 

Etter jeg har trykt på F1 og venta littegranne kommer denne meldinga opp: "Pleas select for the aperative system to start

Microsoft Windows XP Profesjonal

Microsoft Windows XP Profesjonal setupp"

vis ikke jeg trykker på pil opp og enter innen 5 sek. får jeg feilmelding og må starte pc'n på nytt.

 

etter jeg har gjort det må jeg vente i ca. 1 min. på den Windows XP loadinga.

 

Når den er ferdig trykker jeg på brukeren min og da popper det opp et vindu som sier: "This Copy of Windows is not genuine"... svar alternativer: "Get Genuine" eller " Resolm later".

 

når jeg enderlig har kommet meg inn på brukeren min popper opp mappa: C:\Program, og Found New Hardware Wizard.

 

Etter jeg har kryssa ut begge de to kan jeg bruke pc'n!

 

dette synes jeg er ganske dumt å lurer på om noen vet om det går an å få fiksa på dette (uten om å fromatere eller bruke penger). :hmm:

 

setter stor pris på alle forslag :thumbup:

 

Mvh Ulrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Hå! :D

 

Har et problem med pc'n som begyner å gå meg på nervene: Opstarten tar ca: 3-4 minutter pga:

 

Når jeg skrur på pc'n kommer det en feil melding som sier: "SPU Fan Error! No IDE Master H.D.D. Detected! Press F1 to Resume. (har sikkert med å gjøre at jeg har fått ny cpu-vifte)

 

Etter jeg har trykt på F1 og venta littegranne kommer denne meldinga opp: "Pleas select for the aperative system to start

Microsoft Windows XP Profesjonal

Microsoft Windows XP Profesjonal setupp"

vis ikke jeg trykker på pil opp og enter innen 5 sek. får jeg feilmelding og må starte pc'n på nytt.

 

etter jeg har gjort det må jeg vente i ca. 1 min. på den Windows XP loadinga.

 

Når den er ferdig trykker jeg på brukeren min og da popper det opp et vindu som sier: "This Copy of Windows is not genuine"... svar alternativer: "Get Genuine" eller " Resolm later".

 

når jeg enderlig har kommet meg inn på brukeren min popper opp mappa: C:\Program, og Found New Hardware Wizard.

 

Etter jeg har kryssa ut begge de to kan jeg bruke pc'n!

 

dette synes jeg er ganske dumt å lurer på om noen vet om det går an å få fiksa på dette (uten om å fromatere eller bruke penger). :hmm:

 

setter stor pris på alle forslag :thumbup:

 

Mvh Ulrik

7223541[/snapback]

set den i dvalemodus istedenfor da, går mye raskere da :) eller du kan formatere og legge windows inn på nytt

Lenke til kommentar

Den med no geninue Windows er kommer vell fordi du har WGA Tools innstalert. Jeg får samme som du får, press "F1", fordi det står at jeg ikke har tastatur, allikevell blir jeg spurt om å trykke F1^^

 

Du må ha lastet inn innstalasjons filer til en ny XP på pcen, siden du får beskjed om å velge oppstart(Har samme problemet, men får ikke fjernet de andre setup filene).

 

Og tilslutt: Les i Sticky i Windows kategorien, der står det hvordan du kan bli kvitt ventetid før Loadscreen.

Lenke til kommentar

Flott å se at du har noe fremgang i hvertfall.

Jeg tar en liten oppsumeringspost for deg jeg, så skal vi se om vi ikke kan få fikset det andre også.

 

 

Problemene:

 

1. Får feilmeldingen CPU Fan Error! No IDE Master H.D.D. Detected! på POST,og blir bedt om å trykke "F1" for å forsette.

 

2. Videre blir jeg bedt om å velge system til å starte opp på, valgene jeg har er:

- Microsoft Windows XP Professional

- Microsoft Windows XP Professional Setup

 

4. Så kommer jeg til login screen, velger min bruker og videre følger det enda mer trøbbel. Feilmelding: "This copy of Windows is not genuine".

 

5. Ett dette har jeg ett siste problem, hver gang jeg har startet opp maskinen min og logger meg inn på brukeren, får jeg frem ett vindu som sier at ny maskinvare er innstalert(fysisk).

 

Problemer som er løst:

 

3. Neste problem er at jeg må vente i cirka ett minutt før jeg kommer til Windows XP sin boot screen, loading screen.

 

6. Mappen C:\Program(Files?) popper frem inne i brukeren på login.

 

Muligheter for å fikse problemer som ikke er løst til nå:

 

1. Den første delen av problemet skyldes at BIOS ikke finner en CPU vifte tilkoblet, om du ikke har en CPU vifte med kontakt kan du skru av dette ved å gå inn i BIOS(Trykk F8 eller Delete på oppstart) , fortsette inn i ?->?->?(Prøv å rot deg litt frem, men ikke rør noe før du er sikker på at det er riktig) og velge: "No Error."

 

Den andre halvdelen skyldes at BIOS ikke finner en IDE disk, mest sannsynligvis fordi at i BIOS står master disk som en IDE disk. Jeg vil tro at du får denne feilmeldingen fordi du har en SATA disk. Om dette ikke er tilfelle må du fysisk flytte på pins på harddisken for å sette MASTER disken til MASTER.(Om det er tilfellet må du forandre en innstilling der også, prøv "AUTO" eller "SATA"

 

2. Høyreklikk på Min Datamaskin-> Egenskaper-> Avansert->Oppstart og Gjenoppretting-> Innstillinger-> Rediger. Ta så å fjern den linjen under Operativsystem/Operating Systems hvor det står Windows XP Setup, og lagre filen.

 

4. Her ser man piraten tre pent og pyntelig frem. Du har WGA Tools innstalert, fjern dette. Om du ikke får fjernet det på tradisjonelt vis via kontrollpanelet, finnes det andre måter å fjerne det på, uten at jeg går inn på noe i detalj.

 

5. Kan du si HVILKEN hardware du får beskjed om? På denne måten kan vi som er litt mer kyndige finne ut hvordan problemet løses. Dog så er en vanlig måte å løse dette på er å Avinnstalere en evt. driver, koble ut/ta ut enheten, innstalere driver og så plugge i enheten.

 

 

Ellers vil jeg råde deg til å lese den store sikkerhetsguiden->Fjerne Spyware, som er sticky i Windows Kategorien.

 

Og kjøre ett program som rydder opp i registeret, som for eksempel: Registry Mechanic. (Eksempelet koster penger, men det finnes måter rundt dette uten at jeg skal nevne hvordan.)

 

Edit: Rettet litt feil her og der.

Edit2: La til løsning på problem nr2.

 

-Patrick

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Flott å se at du har noe fremgang i hvertfall.

Jeg tar en liten oppsumeringspost for deg jeg, så skal vi se om vi ikke kan få fikset det andre også.

 

 

Problemene:

 

1. Får feilmeldingen CPU Fan Error! No IDE Master H.D.D. Detected! på POST,og blir bedt om å trykke "F1" for å forsette.

 

2. Videre blir jeg bedt om å velge system til å starte opp på, valgene jeg har er:

- Microsoft Windows XP Professional

- Microsoft Windows XP Professional Setup

 

4. Så kommer jeg til login screen, velger min bruker og videre følger det enda mer trøbbel. Feilmelding: "This copy of Windows is not genuine".

 

5. Ett dette har jeg ett siste problem, hver gang jeg har startet opp maskinen min og logger meg inn på brukeren, får jeg frem ett vindu som sier at ny maskinvare er innstalert(fysisk).

 

Problemer som er løst:

 

3. Neste problem er at jeg må vente i cirka ett minutt før jeg kommer til Windows XP sin boot screen, loading screen.

 

6. Mappen C:\Program(Files?) popper frem inne i brukeren på login.

 

Muligheter for å fikse problemer som ikke er løst til nå:

 

1. Den første delen av problemet skyldes at BIOS ikke finner en CPU vifte tilkoblet, om du ikke har en CPU vifte med kontakt kan du skru av dette ved å gå inn i BIOS(Trykk F8 eller Delete på oppstart) , fortsette inn i ?->?->?(Prøv å rot deg litt frem, men ikke rør noe før du er sikker på at det er riktig) og velge: "No Error."

 

Den andre halvdelen skyldes at BIOS ikke finner en IDE disk, mest sannsynligvis fordi at i BIOS står master disk som en IDE disk. Jeg vil tro at du får denne feilmeldingen fordi du har en SATA disk. Om dette ikke er tilfelle må du fysisk flytte på pins på harddisken for å sette MASTER disken til MASTER.(Om det er tilfellet må du forandre en innstilling der også, prøv "AUTO" eller "SATA"

 

2. Høyreklikk på Min Datamaskin-> Egenskaper-> Avansert->Oppstart og Gjenoppretting-> Innstillinger-> Rediger. Ta så å fjern den linjen under Operativsystem/Operating Systems hvor det står Windows XP Setup, og lagre filen.

 

4. Her ser man piraten tre pent og pyntelig frem. Du har WGA Tools innstalert, fjern dette. Om du ikke får fjernet det på tradisjonelt vis via kontrollpanelet, finnes det andre måter å fjerne det på, uten at jeg går inn på noe i detalj.

 

5. Kan du si HVILKEN hardware du får beskjed om? På denne måten kan vi som er litt mer kyndige finne ut hvordan problemet løses. Dog så er en vanlig måte å løse dette på er å Avinnstalere en evt. driver, koble ut/ta ut enheten, innstalere driver og så plugge i enheten.

 

 

Ellers vil jeg råde deg til å lese den store sikkerhetsguiden->Fjerne Spyware, som er sticky i Windows Kategorien.

 

Og kjøre ett program som rydder opp i registeret, som for eksempel: Registry Mechanic. (Eksempelet koster penger, men det finnes måter rundt dette uten at jeg skal nevne hvordan.)

 

Edit: Rettet litt feil her og der.

Edit2: La til løsning på problem nr2.

 

-Patrick

7238167[/snapback]

problem 2 er løst!

 

5. det er et lydkort som jeg (etter at jeg fikk ny harddisk) tok ut og inn igjenn og da kommer den meldinga opp.. jeg stapper i cd'n å instalerer alle driverne men den er fortsatt der.

 

3. Neste problem er at jeg må vente i cirka ett minutt før jeg kommer til Windows XP sin boot screen, loading screen... dette probleme er tilbake. altså ikke løst!

 

6. Mappen C:\ProgramFiles popper frem inne i brukeren på login... dette probleme er også tilbake. ikke løst!

 

 

det eneste probleme som er løst så langt er problem 2...(løst med hjelp av Patrick)

 

 

- Ulrik

Lenke til kommentar
skjekka litt på bios for å få fiksa problem 1.... er ikke så dreven på bios så jeg lurte på om noen av disse griene kan ha noe med dette å gjøre:

 

CPU Fan Speed          [N/A]

CPU Q-Fan Control    [Disabled]

Chassis Fan Speed    [N/A]

Power Fan Speed      [3308RPM]

7250730[/snapback]

CPU-fan problemet ditt kan skyldes at du ikke har koblet den nye viften til riktig strømuttak på hovedkortet. Dermed vil ikke BIOS kunne se den og heller ikke vise hastigheten den har. Hvis viften kan kobles til riktig kontakt vil det løse problemet.

 

Meldingen "This copy of Windows is not genuine" skyldes normalt at du har en windowsintallasjon med svartelistet CD-key. Hvis du har en korrekt key (skal finnes på en hologram-klebelapp på maskinen eller på CD-coveret windows ble levert i. må du benytte denne CD-keyen. Hvis CD-keyen ikke virker kan Microsoft hjelpe deg. Hvis du har en pirat/warez/lånt kopi av Windows bør du kjøpe en lovlig kopi.

Lenke til kommentar

Hey.

 

Har du bygget maskinen selv? Kom problemene plutselig, eller etterhvert? har du transportert/flytta på maskinen? Litt forhistorie er bra :)

 

For meg kan det høres ut til at noe sitter løst. Sjekk alle kontakter i maskinen, ta de ut og sett inn igjen og se etter at ingen av "pinnene" i kontaktene er bøyd. Husk å koble fra 220V strøm!

Reset bios og oppdater den..

 

 

Med de andre problemene bør du kanskje sette i XP cd og kjøre rep av XP. Eventuelt formater og installer på nytt..

 

 

Greb

Endret av grebnord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...