Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med valg av router/switch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis du skal ha lan så er det en swich du skal ha ikke en router. routere benyttes for og koble 2 nettverk sammen. mennes swicher kobeler du pcr sammen.

siden det tittes på Asus produkter her så tenkte jeg at jeg kunne nevne at en Asus GIGAX1024P Switch 24 ports er en super swich til en billig penge. 24Porter managed switch til tusen lappen er en ekstrem bra deal. med denne har du også muligheten for og ha større lan hvis du skulle ønske det. Du får også muligheten til og kontrolere alle portene med softwaren som følger med. kikk etter Asus GIGAX1024P på shg.no

lykke til.

Lenke til kommentar

Yepp, funker fint til 6 den, hvis to av dere bruker trådløst. Men skal du kjøpe ny, så ville jeg nok gått for en switch. Nødvendigvis ikke en 24-porters, men kanskje 8 eller 16, så sparer du de penga. Men det funker like greit med en router så lenge dere bare er 6 personer. PC'ene kobles like fint sammen med en router.

Endret av fevangen
Lenke til kommentar

Du kan fint bruke 2 (gamle) routere med 4 porter hver til et lan for 6 personer.

Skal dere overføre filer så ville jeg utvilsomt ha satset på kablet nettverk.

Bruker du trådløst, tviler jeg på at dere kommer over 3MByte/s i totalsum.

Kablet vil derimot fungere utmerket.

Har du to routere, så slår du av DHCP (LAN) på den som ikke er tilkoblet internett og kobler en nettverkskabel fra LAN på router1 til router2. WAN på router2 brukes ikke.

Da har du et LAN med 6 porter som får ipadresser og internett fra router1.

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvordan internettkoblingen din er satt opp. Om du har en router, så må du bare ta en kabel mellom uplink og lan på routern. Om du har modem som ringer opp av seg selv så gjør du på samme måte. Det er veldig forskjellig fra leverandør til leverandør hvordan de gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...