Gå til innhold

Internettfremkaling, hvem bør brukes?

Anbefalte innlegg

Jeg skal for første gang benytte meg av internettfremkallere av mine bilder, er lei av å knote med skriver etc...

Noen som har erfaringer med hvilke som er best?

Ser jo en del tester på tv2 etc, men det ser ut til at de verdsetter pris ganske høyt, å ikke kvlitetet for entusiastene. Ellers er det jo en lang tråd her om div fremkallere, men den begynner å bli gammel og ting har vel forandret seg i dette markedet og.

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt spørsmål som jeg håper du får mange svar på, for det virker som om pris og stæsj (bilder på kopper og kar, rammer, albumpynt og alt mulig annet ræl) er det det sloss om blant "fremkallerne" for tiden.

Selv brukte jeg FotoKnudsen tidligere, men de utmerket seg med en fantastisk evne til å beskjære bilder i hytt og pine og fargene var ikke spesielt bra de heller. I det siste har jeg brukt Eurofoto, men de har endel å gå på de også. Sist jeg fikk bilder derfra var samtlige bilder litt på skrå i forhold til papiret, ikke mye men nok til at det ble en tynn hvit kant oppe til venstre og nede til høyre. Fargene er bedre enn FotoKnudsens, men jeg er fremdeles ikke fornøyd og er på stadig leting.

Lenke til kommentar
Prøv din(e) evt. lokale fotobutikker. De legger gjerne litt mer omtanke i arbeidet fordi de ønsker å stå for resultatet når de selv leverer bildene rett i hånden din når de er ferdige.

Har vært bra kvalitet på de bildene jeg skulle ha, men når jeg skulle ha noen forstørrelser nå, klarte de overhodet ikke konkurrere på pris. Jeg skulle ha bilder i 13x18, noe Elitefoto ikke kunne levere i det hele tatt (nærmeste var 15x20 til 29,-) og den andre butikken jeg hadde mulighet til å stikke innom, skulle ha 45 kr stk... Siden jeg skulle ha 5 stk 13x18-utskrifter og 2 stk 10x15, tenkte jeg at det var en passende anledning til å teste Elkjøp (som forøvrig tar det samme som JapanPhoto i større utskrifter, fremkalles vel på samme sted også), som tok 5 kr stk fra 13x18.

Joda, jeg vet jeg bør støtte de lokale fotobutikkene, men når den ikke kunne levere, eller tok 9 ganger så høy pris, nytter det ikke... Men det er selvfølgelig verdt å sjekke ut, og på rene 10x15-fremkallinger ville jeg sannsynligvis brukt en lokal butikk.

Lenke til kommentar
Joda, jeg vet jeg bør støtte de lokale fotobutikkene, men når den ikke kunne levere, eller tok 9 ganger så høy pris, nytter det ikke... Men det er selvfølgelig verdt å sjekke ut, og på rene 10x15-fremkallinger ville jeg sannsynligvis brukt en lokal butikk.

7256202[/snapback]

Er ikke snakk om å støtte fotobutikkene, men om kvalitet. Ellers finnes det fotobutikker som tar fra 5 kroner for 13x18 utskrifter også (2 dagers leveringstid) :)

Lenke til kommentar
Har ikke erfaring med de selv, men jeg har hørt at foto-olsen.no har rimelig høy kvalitet.

7229307[/snapback]

Jeg har også hørt masse positivt om Foto Olsen og kommer muligens til å teste dem neste gang, alternativet er selvsagt min lokale butikk Foto Erik, men sist gang ble jeg svært skuffet. Kanskje jeg bør gi dem en ny sjanse.

Edit lenkefeil

Endret av kimare
Lenke til kommentar
... 2 stk 10x15, tenkte jeg at det var en passende anledning til å teste Elkjøp (som forøvrig tar det samme som JapanPhoto i større utskrifter, fremkalles vel på samme sted også), som tok 5 kr stk fra 13x18.

7256202[/snapback]

Hei k-ryeng,

after the launch of the TV2 test, many people have the same impression as you have: Japan Photo pictures and Elkjöp pictures are the same, Elkjöp is just cheaper.

Wrong! ;-)

The pictures come from the same lab, but produced on very different paper. We shiftet our paper from the same paper Elkjöp uses know (Kodak Royal paper - not bad either) to the devenetely best photo paper worldwide: Fuji Supreme II. It is developped with the original Fuji-Hunt chemistry which is the best chemistry available. We made the shift after TV2 testet our pictures but before they published it. We informed them in time about it. Meanwhile TV2/DinSide has acknowledged this mistake and have corrected their web page.

Furthermore, Elkjöp has raised their price (0,99 Nok) and Japan Photo has lowered the prices (0,79 Nok). So not only on quality, but also on price the world has turned further.

I know, this is very close to advertising which the forum is devenetely not made for, but I felt that still belongs to the topic and especially informs about the misleading TV2 test.

Have a nice day!

Stephan

Lenke til kommentar
Furthermore, Elkjöp has raised their price (0,99 Nok) and Japan Photo has lowered the prices (0,79 Nok). So not only on quality, but also on price the world has turned further.

Vel, hovedårsaken til at jeg ikke brukte Japanphoto (som jeg egentlig hadde tenkt) var at jeg ikke på noen måte fikk bestilt bilder derfra på maskinen min. Jeg prøvde begge web-løsningene deres, og bildeprogrammet som ble lagt inn, men ingen av dem fungerte. Når det er sagt, fungerte heller ikke Elkjøp sine webløsninger, men jeg fikk til slutt deres bildeprogram til å virke (det er ikke samme som JP sitt).

I tillegg er det jo også et poeng at Elkjøp ikke har noen grunnpris i bestillingen sin når man henter i butikk, og for mitt vedkommende med 7 bilder (5 stk 13x18 og 2x 10x15) betyr de 49 kr ekstra i post (Japanphoto har jo ennå ikke kommet til Tromsø, registrerer jeg ;-) et tillegg på drøye 180%...

Det som jo er forunderlig, er at jeg ikke har hatt problem med noen andre sine webløsninger, utover at de enten har levert ubrukelige bilder i 13x18 (Extrafilm) eller ikke kunnet levere 13x18 i det store og hele (Elitefoto, FotoKnudsen, Preus)...

Skal forøvrig hente bildene mine i dag, så da får vi se hvordan resultatet blir :o)

Lenke til kommentar

Hei k-ryeng,

sorry, did not read carefully enough, with 7 pictures the grunnpris matters, I can see that ;-)

Very bad that you had problems with sending the pictures and yes - no shop up north, we are waiting for more light...

As we receive millions of pictures through the net, something must be wrong with your specific setup. I hope it is okay if our webshop manager is contacting you, maybe we can learn from the line trouble. But this is very specific, so everything more via PM and not in the forum.

Thanks!

Stephan

Lenke til kommentar

Tror jeg må begynne å si hvor jeg jobber samtidig som jeg skryter uhemmet av våre tjenester :!: Men fikk en gang høre at det ikke var tillatt, og som moderator blir det vel utnyttelse av min stilling.

Det som er ulempen med mange større kjeder, er at fremkalling og kopiering går på samlebånd, og uten manuell korrigering. Det kan føre til både fargestikk og feil eksponering uavhengig av om man bruker bra eller dårlig papir og kjemi. Bra papir og kjemi hjelper, men jeg foretrekker at det samtidig er en menneskelig hjerne med slik at man minimerer risikoen med for mørke eller for lyse bilder.

Ellers registrerer jeg at kontrasten ofte blir helt på bærtur hos enkelte samlebåndsfremkallere (Japan Photo er en av de jeg nylig så et skrekkeksempel fra, på tross av bra utgangspunkt, men det kan være et engangstilfelle. Det var for øvrig etter at de skiftet til bedre papir).

Lenke til kommentar
Foto-Olsens side var da mistenkelig lik siden til Aker Foto...? Aker Foto har jeg hørt mye positivt om.

7281228[/snapback]

Jeg tror det Fuji som tilbyr en ferdiglaget nettside til sine forhandlere, utover dette er det nok ingen binding mellom Foto Olsen og Aker Foto.

Forøvrig ser jeg at Olsen har betydlig bedre pris enn Aker på 10x15 bilder, mens Aker har betydlig bedre pris enn Olsen på 13x18 og større :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...