Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP:: Får ikke startet pc!


Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg skulle starte dataen min igår, får jeg en melding om: INVALID SYSTEM DISK Replace the disk and then press key....

Vil dette si at den ikke finner hard disken?

 

Jeg kommer inn i dos, og får tilgang til harddisken derfra, men aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har en boot cd som jeg kan bruke til å formatere og installere windows pånytt med, men jeg har mange bilder jeg ikke kan miste på harddisken(har såklart vært altfor dårlig til å ta backup noe som straffer seg!)

 

All hjelp settes enormt stor pris på!!

mvh christopher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk oppstartsrekkefølgen i bios.

 

Hvis alt er ok der, så boot opp fra windows cd-en og trykk på r når du kommer til det første stedet hvor du får tre valg.

Inni der skriv fixboot, kanskje det hjelper. Hvis ikke, boot opp igjen fra windows cd-en, på det første steget velger du at

du vil installere windows og så velger du at du vil reparere windows ved å trykke på r.

 

Hvis ingenting av dette hjelper så anbefaler jeg at du skaffer deg Knoppix(Linux live cd) og tar backup av alt det du trenger og formater hele shitten.

 

Lykke til!!

Endret av s7yle
Lenke til kommentar
sjekk oppstartsrekkefølgen i bios.

 

Hvis alt er ok der, så boot opp fra windows cd-en og trykk på r når du kommer til det første stedet hvor du får tre valg.

Inni der skriv fixboot, kanskje det hjelper. Hvis ikke, boot opp igjen fra windows cd-en, på det første steget velger du at

du vil installere windows og så velger du at du vil reparere windows ved å trykke på r.

 

Hvis ingenting av dette hjelper så anbefaler jeg at du skaffer deg Knoppix(Linux live cd) og tar backup av alt det du trenger og formater hele shitten.

 

Lykke til!!

7222736[/snapback]

 

hei takk for tilbakemelding. Hvordan sjekker jeg rekkefølgen i bios? når jeg trykker R ved hjelp av cden skjer d ingenting. Jeg får dessuten fire valg: 1) help 2) start computer with cd-support 3) start comp. without cd support og 4) minimal boot. uansett hvem jeg velger skjer det ett eller annet, også er jeg tilbake i dos med A: blinkende....

 

mulig jeg er helt komplett idiot, men jeg skjønner ikke stort....

 

mvh c.

Lenke til kommentar

hvis du ikke får de valgene så bruker du nok en annen cd.

Hva heter den cd-en du bruker? Har du ingen Windows xp cd? Tipper at du har windows xp installert.

 

For å komme inni bios så må du enten trykke på F10,F2 eller del med engang pc-en setter i gang. Bare se på skjermen når pc-en starter, det pleier å stå hva du må trykke for å komme inni bios.

Lenke til kommentar
hvis du ikke får de valgene så bruker du nok en annen cd.

Hva heter den cd-en du bruker? Har du ingen Windows xp cd? Tipper at du har windows xp installert.

 

For å komme inni bios så må du enten trykke på F10,F2 eller del med engang pc-en setter i gang. Bare se på skjermen når pc-en starter, det pleier å stå hva du må trykke for å komme inni bios.

7222971[/snapback]

 

 

ok takk.

Nei det er windows ME cd...tror ikke dataen kan kjøre XP.

men jeg klarer nå å komme inn på harddisken i dos(har delt den i to, så kommer inn på både C: og D:, men har ingen kunnskaper om dos, hvis jeg skriver "dir", får jeg bare sett bunnen av listen med filer). Hva om jeg prøver å kjøre windows fra dos? vet noen hva den kommandoen er? har prøvd run windows og cd windos...men de er hvertfall feil:P

 

mvh chris

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet inn i bios, first boot device er cd-room, 2nd er HDD-0 og 3rd er LS120. skjønner ikke hva ls120 og hdd-0 er....

 

men når jeg går inn på standard CMOS Features står det NONE, på både IDE primary slave, ide primary master, ide secondary slave og ide secondary master.. dette må jo være galt?(det står dessuten capacity 0MB på alle...)

 

maaan.. takk for at du holder ut !

 

chris

Lenke til kommentar
windows me....vil anbefale deg å skaffe deg en knoppix cd og så ta backup av og alt, så formatere harddisken og IKKE installer igjen windows me (dritt)

 

Windows 2000 er jo et alternativ hvis du har en treg pc.

7223117[/snapback]

 

Ja dette her virker hvertfall ganske dårlig, he he. Hvor får jeg tak i en knoppix cd? og hvordan kan jeg ta backup av alt ved hjelp av den?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet inn i bios, first boot device er cd-room, 2nd er HDD-0 og 3rd er LS120. skjønner ikke hva ls120 og hdd-0 er....

 

men når jeg går inn på standard CMOS Features står det NONE, på både IDE primary slave, ide primary master, ide secondary slave og ide secondary master.. dette må jo være galt?(det står dessuten capacity 0MB på alle...)

 

maaan.. takk for at du holder ut !

 

chris

Lenke til kommentar
Nå har jeg kommet inn i bios, first boot device er cd-room, 2nd er HDD-0 og 3rd er LS120. skjønner ikke hva ls120 og hdd-0 er....

7223268[/snapback]

HDD-0 er harddisken din.

LS120 er: The LS120, or SuperDisk, is a drive which supports a special floppy diskette which can store up to 120MB of information as well as being backwards compatible and still supporting the standard 1.44MB floppy diskettes.

 

Sjekk at du ikke har noen plater i LS120.

Lenke til kommentar
Nå har jeg kommet inn i bios, first boot device er cd-room, 2nd er HDD-0 og 3rd er LS120. skjønner ikke hva ls120 og hdd-0 er....

7223268[/snapback]

HDD-0 er harddisken din.

LS120 er: The LS120, or SuperDisk, is a drive which supports a special floppy diskette which can store up to 120MB of information as well as being backwards compatible and still supporting the standard 1.44MB floppy diskettes.

 

Sjekk at du ikke har noen plater i LS120.

7223361[/snapback]

 

wow...problemet er at jeg ikke har noen superdisk..bare cd, brennerm og floppy. Kan det være en minnepenn? selvom jeg tviler på det.

Hvis jeg installerer windows pånytt, slettes da alle filene på harddisken jeg installerer den på?(C:) eller bare windows filene?

 

Appropo ny pc, har tenkt å oppgradere, men vet virkelig ikke om jeg går for pc neste gang, er dritt lei problemer. Har fundert på å kjøpe en mac, kan jeg allikavell stappe inn gammel hd?

 

mvh c.

Lenke til kommentar

Kan du ikke skrive litt om dine partisjoner, C:\ og D:\ ?

Hvor store er de? Hvor stor er disken din?

Har du brukt noe tredjeparts program for å partitionere?

Kan du ikke overføre bildene dine på en partisjon for så å prøve å fikse den andre?

 

Hvis det er problemer med Windows ME, det vil være riktig å gjøre litt forarbeid vedrørende hva du skal reparere.

Du har mulighet til å gjøre et system restore, du har mulighet å restore system filer og mye annet, samtidig som alt av det som er nevnt kan føre til andre problemer.

 

Litt uklart det med din recovery CD du snakker om. Har du den Cd i når du får feilmeldningen?

Er det deg som justerte bootalternativene til: CD. harddisk og den Ls120? Den siste justere du vel til floppy, ikke sant?

Lenke til kommentar
Kan du ikke skrive litt om dine partisjoner, C:\ og D:\ ?

Hvor store er de? Hvor stor er disken din?

Har du brukt noe tredjeparts program for å partitionere?

Kan du ikke overføre bildene dine på en partisjon for så å prøve å fikse den andre?

 

Hvis det er problemer med Windows ME, det vil være riktig å gjøre litt forarbeid vedrørende hva du skal reparere.

Du har mulighet til å gjøre et system restore, du har mulighet å restore system filer og mye annet, samtidig som alt av det som er nevnt kan føre til andre problemer.

 

Litt uklart det med din recovery CD du snakker om. Har du den Cd i når du får feilmeldningen?

Er det deg som justerte bootalternativene til: CD. harddisk og den Ls120? Den siste justere du vel til floppy, ikke sant?

7224280[/snapback]

 

C: er vel på ca 2,5 gigabyte, mens D: er på 27,5. De ble delt opp for tre år siden når jeg satt sammen pc`en, har funket siden den gang. Ja jeg hadde tenkt å flytte over alle bildene til d: , men jeg kommer ikke inn i windows så vet ikke hvordan jeg gjør det. Cd`en jeg snakker om er en winme boot cd.(brent) når jeg har i cd`en får jeg ikke feilmeldingen, men da går den bare i dos.

Jeg har heller aldri justert noen bootalternativer, det ble gjort for 3 år siden. Vet ingenting m denne LS120, er det mulig den har byttet av seg selv?

Disse problemene begynte etter jeg installerte SKYPE(telefon over internett), kan den ha skaffet meg ett stygt virus?

 

thanx

Lenke til kommentar

Det kan være hva som helst. Feilsøking her er avhenging av hvor mye du forstår selv, siden du må jobbe fra Dos.

 

Til C:\ kommer du med å skrive c: og taste enter når du står i A:\ .

Fra der med å bruke dir kan du se alle directories i c:\.

Når du skal da komme til en folder som ligger under "win" eller hva det måtte være skriver du "cd navn til folder"

Eks, du står i A:\,, skriver du c: kommer du til hardisken partition c:. Skriver du D: kommer du til d:\.

Nå står du i c:\. skriver du cd win kommer du til win. Når du står der og du skriver cd mine bilder skal du etter enter stå til C:\win\mine bilder.

 

Dette var bare en enkel forklaring om hvordan du kan surfe og kommer fra til det du vil. Fra der eller hvor som helst kan du skrive dir og da skal du se alle filer som befinner seg der. Deretter kan du bruke copy for å kopiere filer over til noe annet.

 

Men til problemet med C:\ parition og at du kommer ikke til er selfølgelig mulig å prøve å restore eller å bruke fdisk for å fikse MBR på disken din.

 

Men du må øve deg litt i det med å bruke noe basic i Dos, som dir, cd, copy, scandisk, type ,bli kjent med fdisk slik at du kan utføre noe reparesjoner.

 

Jeg skal lese en gan til det du har skrevet til nå og se om vi kan komme med noe fornuftig forslag til deg som berører windows me.

 

 

 

..................

- Uten noen cd i cdrom , hva får du med å taste F8 i rett etter post, dvs du taster f8 med det samme Pc starter? Gjerne flerre ganger.

 

Du skriver at du får 4 bootalternativer, får du dem med bruk av Cd-en eller ?

 

Den 27GB partition, hvordan fikk du den til ? Du brukte en slags diskmanager ?

 

Kan du ordner deg en floppy oppstartsdisk for windows me/98 ?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Lurer på om det er installert en virtuell sak som den prøver å starte ifra, skype for Mac elns, eller boot virus som har slettet tabellen ?

Får du opp fdisk når du skriver til DOS i A: eller skriv scandisk ifra C:

7225518[/snapback]

 

Ja, tanken slo meg at det hadde noe med skype å gjøre. Jeg får opp både fdisk fra a, og scandisk fra c. hvordan det?

 

mvh c.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...