Gå til innhold

Kjønnsfordeling blant brukerne av forumet?

Hvilket kjønn er du?  

379 stemmer

1. 1. Hvilket kjønn er du?

• Jente
      17
    • Gutt
      362

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er saken trykket i ny tid, uten noe statistikk om brukere fra forumet her, men det var gøy at innspillet mitt fikk reaksjoner og virkninger likevel :)

Ikke at jeg liker å bli så mye utsatt for brukerundersøkelser selv. Men er det ikke interessant for både diskusjon.no og gamer.no å undersøke demografien litt? Om ikke annet for å teste ut noen stereotypier? Kanskje det hadde vært noe å gi hver enkelt bruker et lite hint om at man ønsket info om dette? Evt.inkorporere det i registreringsskjemaet? Dette siste er ikke uvanlig, sist jeg fikk lånekort på biblioteket registrerte de kjønn..

Lenke til kommentar
Denne pollen er vel kanskje ikke helt gyldig før alle brukerne som er aktive på forumet har avstemt? :wee:

7326741[/snapback]

Kommer an på hva du mener med gyldig det, men man kan allerede trekke helt klare konklusjoner fra den. Det er ikke overaskende mer enn 90% gutter som har stemt så andelen gutter er helt sikkert høy.

Lenke til kommentar
Denne pollen burde ha lagt i OT-Baren hvor mange av jentene på forumet henger.

7356369[/snapback]

I og med at artikkelen Maren skreiv var relatert til spel, er det vel først og fremst dei som spelar ho er ute etter. Derfor er det ikkje sikkert at OT-baren er den beste plassen for den målgruppa. :)

Lenke til kommentar

Så for sent at jeg helt klart skulle kalt denne tråden "Kjønnsfordeling blant brukerne av spill-underforumet". Diskusjon.no var ikke alltid paraplyen, eller? Kanskje ikke så viktig for denne diskusjonen. Når jeg bruker dette spillforumet er jeg her først og fremst fordi jeg har klikket meg videre fra gamer.no, og jeg tenkte at det gikk å se det som ett separat hele.

Ja, jeg er for at man registrerer kjønn når man registrerer seg som bruker her.

På den andre siden er det jo rimelig å anta at det er en gruppe som leser spill-underforumet, som ikke er registrerte. En hypotese er at mange jenter befinner seg i denne gruppen, av forskjellige grunner. En del forskere på spillbrukere (f.eks. Aphra Kerr, Schott&Horrel, Bryce&Rutter) peker på at selv om det blir flere og flere kvinnelige spillere der ute, merkes det ikke i offentlige spillmiljø som nettforum, internettkafeer og store LAN-parties. Fordi slike steder har vært mannsdominerte og gjerne blir forbundet med nerdete tenåringsgutter (no offence! ;P ) føler mange jenter at de ikke hører hjemme der. Derfor har Bryce&Rutter funnet opp uttrykket "usynlige kvinnelige gamere".

Dette er noe jeg synes folk i (og utenfor) spillmiljø bør tenke litt over, og være litt obs på.

Endret av maren_a
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...