Gå til innhold

Spørsmål angående Peltier

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en del ting angående peltier-kjøling... hvis man går ut ifra f. eks. peltier-brikkene på elfa så står det på varenr:75-661-44 at den bruker max 15,7V, max 6,0A max 59,4 og har max 74 grader C på den varme siden.... det jeg er interresert i her er hvor FÅ volt den faktisk kan operere ved, hvor få ampere den kan operere ved og ikke minst, hvor kand kan den kalde sida bli... noen som vet dette?

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på TEC teknologi, men tror nok at et peltier element fungere så lenge den får spenning, men effekten vil jo minke. Det er volten som bestemmer hvor mange ampere den trekker. Hvor kald den blir avhenger av kjølinga på varme sia, de jeg har eksperimentert med kom ned i -22, den ble kjølet med vann fra springen.

Jeg har aldri prøvd å bruke peltier på cpu eller gpu, mitt prosjekt går ut på å lage en "chillbox" , som skal kjøles med 10 stk av disse, som igjen blir påmontert vannblokk som kjøles med vann fra springen.

Prosjektet er litt utsatt, da alle vannblokkene er "skjeive" og må planslipes, begynte så smått med å vannslipe for hånd, men da det er snakk om ca. 1mm med kobber som skal vekk så går det tregt.

Lenke til kommentar

Du må uansett ha vannkjøling før du tenker på å montere i et peltier element, og det elementet du har sett på vil uansett være for svakt, det bør trekke rundt 20-25 ampere ved 15 volt for at den skal klare å kjøle en 3800+, og da må du som regel ha en egen strømforsyning til denne.

Lenke til kommentar

Den er sikkert veldig god til å kjøle en 100watts cpu, men den vil får problemer med 100watt cpu + 200watt peltier, og hvis den ikke klarer å fjerne varmen , så vil du få gjennomslag til cpu kjernen og den vil sannsynnligvis bli svidd.

Lenke til kommentar

ok, men peltieren jeg siktet til har jo kun 59,4 W forbruk. og min cpu drar vel 65W(?) så de isammen blir jo kun 124,4W og det bør den klare å kjøle eller? og dere over her som sa at den ikke vil være sterk nok til å kjøle en cpu, det vil vel uansett bli kjøligere enn med bare kjøleren rett på cpu elleR??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...