Gå til innhold

Partibarometer november 2006

Partibarometer for november 2006 (forrige måneds resultater i parentes)  

176 stemmer

1. 1. Partibarometer for november 2006 (forrige måneds resultater i parentes)

• Demokratene [0.46%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      0
    • Det Liberale Folkeparti [2.97%] [2.69%] [1.77%] [4.17%] [2.79%]
      5
    • Fremskrittspartiet [29.45%] [25.25%] [26.55%] [22.92%] [29.77%]
      45
    • Høyre [13.93%] [17.17%] [18.58%] [17.71%] [14.88%]
      27
    • Kristelig Folkeparti [2.74%] [1.35%] [1.77%] [0.00%] [0.47%]
      4
    • Kystpartiet [0.68%] [1.01%] [0.00%] [1.04%] [1.40%]
      1
    • Pensjonistpartiet [0.23%] [0.34%] [0.88%] [0.00%] [0.00%]
      0
    • Rød Valgallianse [4.34%] [7.74%] [4.42%] [4.17%] [5.58%]
      11
    • Senterpartiet [2.28%] [3.03%] [2.65%] [0.00%] [1.86%]
      0
    • Sosialistisk Venstreparti [7.08%] [7.07%] [7.96%] [6.25%] [7.44%]
      21
    • Venstre [6.85%] [5.72%] [9.73%] [9.38%] [9.30%]
      19
    • Norges Kommunistiske Parti [0.91%] [0.67%] [0.88%] [3.13%] [1.40%]
      2
    • Det Norske Arbeiderparti [18.72%] [14.81%] [14.16%] [18.75%] [15.35%]
      25
    • Kristent Samlingsparti [0.00%] [0.88%] [0.00%] [0.47%]
      0
    • Miljøpartiet De Grønne [1.35%] [0.88%] [0.00%] [0.93%]
      3
    • Blankt [4.34%] [5.39%] [4.42%] [4.17%] [3.26%]
      8
    • Ville ikke stemt [5.02%] [6.40%] [4.42%] [8.33%] [5.12%]
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det er det ikke. Jeg vil møte opp og gi stemme, men stemme blankt.

Det er en vesentlig forskjell på det å sitte i sofaen og det å møte opp og stemme blankt. Stemmer jeg blankt så sier jeg følgende; "Jeg bruker min stemmerett, men vil med den vise at jeg ikke gir noen av alternativene min tillit. Ingen av dem har gjort seg fortjent til den".

Spør deg selv, om det var kun to partier som stilte til valg og de to partiene er de to værste du vet om, ville du stemt på en av dem? Ville du følt det bortkastet om du ga en blank stemme?

Jeg kan ikke tenke meg særlig sterkere signal enn om politikerne så at 3-4% av velgerne faktisk møtte opp for ikke å stemme på noen av dem.

Å stemme blankt er så absolutt ikke bortkastet, spesielt ikke for min egen del. Jeg gir ikke min stemme om jeg ikke føler de jeg gir den til fortjener den. Det å kunne stemme blankt er noe av det viktigste som eksisterer i et demokrati.

Lenke til kommentar

Men hvordan telles de blanke stemmene? Telles de som blanke eller "forkastede" stemmer, eller telles de ikke i det hele tatt? Det var enklere før, da man kunne skrive på seddelen hvilket parti man ga sin stemme til. "Donaldpartiet" lå alltid høyt, husker jeg.

Dersom det er et parti du føler deg nær til, men ikke er helt fornøyd med (Høyre eller Venstre, kanskje?) kan du jo vurdere å melde deg inn for å påvirke partiet i riktig retning på de punktene du kjenner det gnisser.

Det har jeg gjort i forhold til FrP. Jeg har meldt meg inn, og nå kan jeg påvirke. På første årsmøtet i lokallaget (mitt første møte i partisammenheng noengang) hadde jeg et kritisk innlegg i forhold til programmet. Jeg vet ikke om styret gjør noen endringer pga det, men jeg ble ihvertfall hørt.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer FRP i november, rett og slett fordi jeg kunne tenkt meg å sett hva de hadde gjort med Norge hvis de hadde sittet i regjering.

På den andre siden har jeg fått et veldig bra syn på den forrige regjeringens styremåte.

KrF, Høyre og... Venstre!

Av de hadde jeg mest sannsynlig stemt på Høyre! :)

Lenke til kommentar
Hva du blir redd for da!

Syns det er kjempebra jeg!

AP lyver jo berre hele tiden!

7297658[/snapback]

Sånn som FRP driver politikken sin er det mye å være redd for. De gir sterkt utrykk for å bruke mer av oljepengene og dermed bruke opp oljepengene forterre og fører en veldig miljøfientlig politikk.

Men jeg tviler på at de vil være så radikale endringer vis de kommer til makten som de gir uttrykk for.

7297658[/snapback]

Hva er du egentlig mener med at AP lyver hele tiden? Har du noe konkret du sikter til?

Lenke til kommentar
Hva du blir redd for da!

Syns det er kjempebra jeg!

7297658[/snapback]

Sånn som FRP driver politikken sin er det mye å være redd for. De gir sterkt utrykk for å bruke mer av oljepengene og dermed bruke opp oljepengene forterre og fører en veldig miljøfientlig politikk.

Men jeg tviler på at de vil være så radikale endringer vis de kommer til makten som de gir uttrykk for.

7297658[/snapback]

Hva er du egentlig mener med at AP lyver hele tiden? Har du noe konkret du sikter til?

7297733[/snapback]

Endel av valgløftene!

Det at Frp vil bruke penger er bare positivt, det er mange ting i Norge som BETYDELIG trengs å bli brukt penger på.

Som f.eks veier!

Lenke til kommentar
Det at Frp vil bruke penger er bare positivt, det er mange ting i Norge som BETYDELIG trengs å bli brukt penger på.

Som f.eks veier!

7297792[/snapback]

Helt rett, AP holder ikke løftene sine, og det er mange ting man bør bruke mer penger på.f.eks veier. MEN å bruke mer penger kombinert med å sette ned inntektene (skatten) er sjeldent en god ide.

Lenke til kommentar

Som f.eks veier!

7297792[/snapback]

Helt rett, AP holder ikke løftene sine, og det er mange ting man bør bruke mer penger på.f.eks veier. MEN å bruke mer penger kombinert med å sette ned inntektene (skatten) er sjeldent en god ide.

7297814[/snapback]

Det er sant, men de kan sette den skatten på de som har minst inntekt!

Lenke til kommentar

Som f.eks veier!

7297792[/snapback]

7297814[/snapback]

Det er sant, men de kan sette den skatten på de som har minst inntekt!

7297828[/snapback]

Bra, da er vi enige :)

Lenke til kommentar

Som f.eks veier!

7297792[/snapback]

7297814[/snapback]

Hvis skattene er for høye så går de ut over verdiskapningen. Det skapes mindre verdier å skattelegge og statnes inntekter synker.

Verden er ikke så enkel som at det er en direkte sammenheng mellom skattenivået og statens inntekter. På sikt kan lavere skattenivå øke statnes inntekter, og motsatt.

Lenke til kommentar
Skjønenr hva du mener, og er delvis enig.

Tror ikke grunnen til at FRP vil sette ned skattene er fordi de håper at det vil gi større inntekter.

7297930[/snapback]

Fordommer kalles slikt.

FrP har, som alle andre større partier, en helhetlig politikk de har tro på. Selvsagt fører FrP den politikk de mener er best for landet, slik alle de andre partiene gjør. Det er ikke spørsmålet, spørmålet er om politikken vil virke slik Frp tror eller ikke.

Du skal ikke tro så mye på propanagda fra Frps politiske motstandere. Spesielt ikke propaganda som går på spekulasjoner i motiv, i stedet for å gå på saklighet rundt selve politikken.

Fra frp.no:

Fremskrittspartiet vil føre en økonomisk politikk som legger til rette for økonomisk vekst. Høyere vekst gir høyere velferdsnivå for folk flest gjennom høyere disponible inntekter og et bedre offentlig tjenestetilbud. For å oppnå økonomisk vekst må det lønne seg å arbeide, slik at produktiviteten i samfunnet øker. Økt produktivitet oppnås også gjennom økte investeringer i norsk økonomi, og ved at den kapitalen og arbeidskraften som er tilgjengelig brukes mer effektivt.

Fremskrittspartiets politikk for økt vekst innebærer:

o lavere skatter og avgifter

....

....

BEDRIFTSBESKATNING

Fremskrittspartiet vil ha et skattesystem som motiverer til investering, vekst og nyskapning. Fremskrittspartiet ønsker et system for bedriftsbeskatning etter samme prinsipp som for personer, med et flatere og lavere skattenivå. En betaler da ikke skatt før midlene tas ut av bedriften, og det har ingen skattemessig betydning om det utbetales utbytte eller lønn. Skattesystemet bør etterstrebe likebehandling av de forskjellige selskapsformene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...