Gå til innhold

Partibarometer november 2006

Partibarometer for november 2006 (forrige måneds resultater i parentes)  

176 stemmer

1. 1. Partibarometer for november 2006 (forrige måneds resultater i parentes)

• Demokratene [0.46%] [0.00%] [0.00%] [0.00%] [0.00%]
      0
    • Det Liberale Folkeparti [2.97%] [2.69%] [1.77%] [4.17%] [2.79%]
      5
    • Fremskrittspartiet [29.45%] [25.25%] [26.55%] [22.92%] [29.77%]
      45
    • Høyre [13.93%] [17.17%] [18.58%] [17.71%] [14.88%]
      27
    • Kristelig Folkeparti [2.74%] [1.35%] [1.77%] [0.00%] [0.47%]
      4
    • Kystpartiet [0.68%] [1.01%] [0.00%] [1.04%] [1.40%]
      1
    • Pensjonistpartiet [0.23%] [0.34%] [0.88%] [0.00%] [0.00%]
      0
    • Rød Valgallianse [4.34%] [7.74%] [4.42%] [4.17%] [5.58%]
      11
    • Senterpartiet [2.28%] [3.03%] [2.65%] [0.00%] [1.86%]
      0
    • Sosialistisk Venstreparti [7.08%] [7.07%] [7.96%] [6.25%] [7.44%]
      21
    • Venstre [6.85%] [5.72%] [9.73%] [9.38%] [9.30%]
      19
    • Norges Kommunistiske Parti [0.91%] [0.67%] [0.88%] [3.13%] [1.40%]
      2
    • Det Norske Arbeiderparti [18.72%] [14.81%] [14.16%] [18.75%] [15.35%]
      25
    • Kristent Samlingsparti [0.00%] [0.88%] [0.00%] [0.47%]
      0
    • Miljøpartiet De Grønne [1.35%] [0.88%] [0.00%] [0.93%]
      3
    • Blankt [4.34%] [5.39%] [4.42%] [4.17%] [3.26%]
      8
    • Ville ikke stemt [5.02%] [6.40%] [4.42%] [8.33%] [5.12%]
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du tror ikke dette er fordi de fleste som stemme på dem driter ganske langt i politikk da ;)

Du tror det er noe som er spesielt ved Frp?

Jeg tror at AP i enda større grad har folk som stemmer på dem uten at de vet hvorfor. AP er jo det "trygge" valget. Du vet hva du får. Du trenger ikke å følge så nøye med liksom. (Det viser seg jo at AP gir blanke i valgløfter, men jeg mener da i teorien. Hvordan partiet oppfattes.)

7245763[/snapback]

For så vidt sant det også.

Men FRP har vært mye i media de siste årene. De kommenterer alltid alt som kan kritiseres av regeringen eller vis noe skjer i Norge som FRP kan gjøre noe med. Så vis man ikke følger med på debatter, men bare på nyhetssendingene kan man lett få et veldig ufulstendig bilde av partiet.

Lenke til kommentar

Men hvis det er grunnen til at Frp får oppslutning, så driter folk tydeligvis ikke i politikk.

Det er ikke godt å si hva Frp-fremgangen skyldes, men enkelte partier har jo en ganske elitistisk holdning - de ser liksom ned på vanlige folk (f.eks. de som stemmer Frp). Får man lyst til å stemme på partier som ikke tar en på alvor? Folk har kanskje inntrykket av at Frp tar dem på alvor. Frp er ikke opptatt av å rakke ned på grilldress og danseband-musikk, der andre partier er veldig opptatt av "finkultur", og der slikt vanlige folk driver med er dårlig kultur, og alle pengene bør brukes på "finkulturen" som nytes av en liten elite.

Lenke til kommentar
Men hvis det er grunnen til at Frp får oppslutning, så driter folk tydeligvis ikke i politikk.

...

7246437[/snapback]

Det er veldig få som driter helt i politikk. Men veldig mange syns ikke det er noe morsomt å se på debatt programmer, men ser alikevel på nyhetssendinger og får med seg litt politikk på den måten.

Men siden det ikke er noe debatt i en nyhetssending får man et veldig subjektivt bilde på partiene og dermed tror jeg mange oppfatter FRP sin politikk litt bedre enn den egentlig er siden FRP er veldig mye i mediene i forhold til andre partier.

At andre partier ikke tar folk på alvor syns jeg er helt feil. Men det kan hende du har den oppfattningen siden FRP fokuserer veldig på saker som ligger nærmere vanlige mennesker, som bl.a. bil og bensin avgifter, skatter, fjerning av bompenger, barnetrygd, eldre ol.

Jeg derimot syns det er mye viktigere å tenke litt større og på konsekvensene av det vi gjør. Bl.a. global oppvarming, fattigdom og forvalte oljepengene best mulig.

Lenke til kommentar

Jeg er slett ikke enig i at Frp er mer i mediene enn andre partier.

Og at Frp ikke "tenker større" er bare tull, da det du ser på som filleting, f.eks. lavere bensinpris, faktisk har langt større konsekvenser enn du tror. Lavere bensinpris fører blant annet til at det blir billigere å frakte varer og personer, noe som gagner både næringsliv og personer i distriktene. Det samme gjelder veiutbygging, og i tillegg gir bedre veier færre ulykker, noe som sparer samfunnet for store summer. Bompenger er også relatert til dette. Lavere pris på alkohol minker handelslekkasje til utlandet (norsk næringsliv tjener mer), samt at det gjør at det blir mindre penger i lomma på kriminelle, noe som igjen gjør samfunnet tryggere.

Eldreomsorg synes jeg dog ikke er noen liten sak uansett hvordan man ser på det, men faktisk noe veldig, veldig viktig som mange andre partier svikter på. Husk at vi er på vei inn i en eldreboom, og hvis forholdene er kritikkverdige i dag, hva skjer så når antall eldre eksploderer?

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Det jeg lister over har i aller høyeste grad noe å gjøre med kommende generasjoner. Næringslivet er grunnlaget for fremtidens skattebetalere. Og fattigdom bekjempes ikke ved å betale fattige land for å være fattige, men ved å handle med dem.

7262735[/snapback]

De siste er jeg enig i. Men å bruke opp oljepengene på veier og lavere bensinpriser, og andre ting som bidrar til et enda større klimaproblem er jeg helt imot. I de kommende årene vil nye problemer stå for døren og jeg tror det vil være ting vi kan bruke penger på som gir langt større effekter på næringslivet og velferden i Norge enn de tingene du kommer med.

EDIT: Uansett har denne debatten blitt alt for mye offtopic.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Men å bruke opp oljepengene på veier og lavere bensinpriser, og andre ting som bidrar til et enda større klimaproblem er jeg helt imot.

Det er ingen som snakker om å bruke opp oljepengene. Hvor får dere dette tullet fra? Det er snakk om å utbedre f.eks. veiene, noe som fører til færre ulykker og bedre kår for de som ferdes på disse.

I de kommende årene vil nye problemer stå for døren og jeg tror det vil være ting vi kan bruke penger på som gir langt større effekter på næringslivet og velferden i Norge enn de tingene du kommer med.

Men ærlig talt! Det går an å gjøre flere ting samtidig.

Lenke til kommentar
Men å bruke opp oljepengene på veier og lavere bensinpriser, og andre ting som bidrar til et enda større klimaproblem er jeg helt imot.

Det er ingen som snakker om å bruke opp oljepengene. Hvor får dere dette tullet fra? Det er snakk om å utbedre f.eks. veiene, noe som fører til færre ulykker og bedre kår for de som ferdes på disse.

7269226[/snapback]

Mente selfølgelig ikke akkurat å bruke opp pengene. Men jeg tror det er (og vil være) langt bedre ting å bruke penger på som vil ha langt mer effekt. Men å bruke litt mer penger på norske veier har jeg ingenting imot. Så lenge det ikke betyr at vi skal bruke mer oljepenger og at det ikke går utover andre ting.

I de kommende årene vil nye problemer stå for døren og jeg tror det vil være ting vi kan bruke penger på som gir langt større effekter på næringslivet og velferden i Norge enn de tingene du kommer med.

7269226[/snapback]

Ærlig talt! Du bør skjønne at når vi bruker oljepengene nå, blir det mindre å bruke i fremtiden.

Lenke til kommentar

7269226[/snapback]

Ærlig talt! Du bør skjønne at når vi bruker oljepengene nå, blir det mindre å bruke i fremtiden.

7270418[/snapback]

Er det ikke nå slik at FrP ønsker å bruke mer av avkastningen på oljepengene enn det denne fiktive grensen tilsier og ikke av selve oljefondet?

Lenke til kommentar
Er det ikke nå slik at FrP ønsker å bruke mer av avkastningen på oljepengene enn det denne fiktive grensen tilsier og ikke av selve oljefondet?

7270794[/snapback]

Så vidt jeg vet går handlingsregelen ut på at man ikke skal bruke mer enn avkastingen på oljefondet. FRP ønsker å bruke mer penger enn det handlingsregenlen tilsier, altså mer penger fra oljeinntektene.

Så det er riktig det du sier at de ikke vil ta mer av selve oljefondet.

Problemet med dette er at vi venner oss til en bedre velferd enn det vi kan tilby når oljeinntektene tar slutt. Det er mange land som har lidd mye pga. at de ikke har tenkt langsiktig nok i bruk av oljeinntektene.

Lenke til kommentar

7270794[/snapback]

Så vidt jeg vet går handlingsregelen ut på at man ikke skal bruke mer enn avkastingen på oljefondet. FRP ønsker å bruke mer penger enn det handlingsregenlen tilsier, altså mer penger fra oljeinntektene.

Så det er riktig det du sier at de ikke vil ta mer av selve oljefondet.

Problemet med dette er at vi venner oss til en bedre velferd enn det vi kan tilby når oljeinntektene tar slutt. Det er mange land som har lidd mye pga. at de ikke har tenkt langsiktig nok i bruk av oljeinntektene.

7270986[/snapback]

Feil, handlingsregelen er at du ikke skal bruke mer enn 4% av avkastningene på oljefondet. At FrP ønsker å bruke mer enn dette er ikke problematisk så lenge du invisterer i utenlandsk arbeidskraft i Norge.

Ellers ser jeg du velger å se bort fra det faktumet at FrP ønsker en mindre offentlig sektor, mao kutte statens utgifter.

Hvilke land er det som har lidd mye pga kortsiktig bruk av oljepenger?

Lenke til kommentar

7269226[/snapback]

Mente selfølgelig ikke akkurat å bruke opp pengene. Men jeg tror det er (og vil være) langt bedre ting å bruke penger på som vil ha langt mer effekt.

Ja, og det er å investere i fremtiden, hvilket er det Frp ønsker å gjøre.

Men å bruke litt mer penger på norske veier har jeg ingenting imot. Så lenge det ikke betyr at vi skal bruke mer oljepenger og at det ikke går utover andre ting.

Å investere i veiene våre i dag er å investere i fremtiden. Jo lenger vi venter med å fikse veinettet vårt, desto mer vil det koste.

7269226[/snapback]

7270418[/snapback]

Derfor må vi bruker oljepenger på å investere i fremtiden. Hvis vi ikke har råd til å bruke noe i dag har vi heller ikke råd til det i fremtiden. Vi kan ikke basere oss på oljefondet. Vi må ha et sterkt næringsliv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...