magikern Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 hvis jeg har en fil som heter feks about.php og denne bruker header.php som include kan jeg da få navnet på hoved fila som en echo eller.no i header.php? i min header.php fil har jeg bare <h1>hovednavn på websiden</h1> <h2>(her vil jeg ha et script som "echo"er navnet på parent fila)</h2> Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Bare bruk Code: echo $SCRIPT_NAME; i den fila du har includa. Dette vil og visa pathen til fila, men dette kan du lett fjerne ved hjelp av litt string-funksjonar. :smile: Lenke til kommentar
magikern Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 Takk det fungerte.. men kan du kanskje si meg hva jeg må skrive for å få bort pathen og hvis det er mulig på en fil som heter feks: 'about.php' å bare vise 'about'... forøvrig hvis jeg skal ha filnavnet i en link hva må jeg da skrive? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Erm, la meg sjå... Code: $side_navn = substr($SCRIPT_NAME, strrpos($SCRIPT_NAME, '/')); Trur den skal gje deg "about.php". Vidare får me at; Code: $side_navn = str_replace('.php', '', $side_navn); men berre dersom du veit at filendinga er .php, viss ikkje kan me gjere Code: $side_navn = substr($side_navn, 0, strrpos($side_navn, '.')); Oppsummert, så skal dei tre følgjande linjene echoe ut namnet på skriptet uten endinga; Code: $side_navn = substr($SCRIPT_NAME, strrpos($SCRIPT_NAME, '/'));$side_navn = substr($side_navn, 0, strrpos($side_navn, '.'));echo $side_navn; Eg har ikkje testa dette, men det bør gje deg ein peikepinn om korleis du gjer det. Les i manualen på dei funksjonane du ikkje veit kva gjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå