Gå til innhold

Saddam dømt til døden - Ved henging

Anbefalte innlegg

Saddam Hussein

Patriot av landet sitt, ubøyelig fremfor USA og Israel i likhet med mange andre land i midtøsten, kunne gjort mange ting bedre men han bevarte freden i en særlig turbulent område og var ikke redd å være ikke-poiltisk korrekt og pekte ut fiendene av Irak før og etter krigen.

7680825[/snapback]

Kanskje USA skulle gasse ihjel noen landsbyer for å få resten av Irakerne til å roe seg?

Kan ikke fatte og forstå denne fasinasjonen for å terrorisere en befolkning til ro og orden. Kanskje man skulle gjenåpne Abu Ghraib og sørge for litt skikkelig tortur av folk som ikke holder kjeft og er rolige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"han" har drept noen folk ja, noen tusen hvis ikke jeg tar feil - og beholdt freden. USA har drept estimerte 100 000 og lander er nesten i full BORGERKRIG.

Sammenlign eller ei, gjorde han rett eller galt, landet var stabilt, på godt eller vondt, men han er død, og han døde pga av politikk og ikke rettferdighet.

Jeg tror ikke jeg har mer å si, mannen er borte nå.

R.I.P.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
"Patriot av landet sitt"...jommen sa jeg smør. Patrioter terroriserer og torturerer ikke befolkningen i sitt eget land.

7681277[/snapback]

Nei de drar til Irak/Cuba/+ endel andre land som vi enda ikke vet om, og får andre til og gjøre det mot andre :) Sine egne sender man ut på slagmarken til heroisk slakting. Det er sanne helter det :)

Lenke til kommentar
Og det med selvmotsigelse er jeg uenig i, Saddam har drept tusenvis av folk uten "lovlig" grunn, myndighetene dreper han fordi han har gjort noe ulovlig. Domstolen gjør det lovlig for myndighetene å drepe han, derfor gjør de ikke noe galt.

7220813[/snapback]

Feil, Saddam var loven, og hadde følgelig all mulig rett til å utstede dødsdommer som det passet ham. Det var slik systemet fungerte. Ikke noe "ulovlig" i det. På samme måte som det ikke var "ulovlig" for retten å dømme han til døden. Det er slik det nåværende systemet er. Plutselig sitter dommeren som dømte Saddam til henging selv på tiltalebenken, om de rette folkene kommer til makten, for "mord" på en president. Klassisk might makes right. Forøvrig er Irak så langt unna Norge, at jeg kunne knapt brydd meg mindre om hvem som er boss i Bagdad. Gøy å se en hengning på youtube i ny og ne, så de må gjerne fortsette å henge hverandre.

Lenke til kommentar
"han" har drept noen folk ja, noen tusen hvis ikke jeg tar feil - og beholdt freden. USA har drept estimerte 100 000 og lander er nesten i full BORGERKRIG.

7682394[/snapback]

USA har ikke drept så mange. Det er feil. Dette er mer et estimat på hvor mange som er drept totalt. Og mange av disse er drept av opprørere og terrorister.

Borgerkrigen er et resultat av en nasjon som har blitt undertrygt av et voldsregime i mer enn tjue år. Ja, Saddam holdt dem rolige gjennom statsterror. Men det har skapt flere underliggende konflikter som har eksplodert når statsterroren er borte.

Sammenlign eller ei, gjorde han rett eller galt, landet var stabilt, på godt eller vondt, men han er død, og han døde pga av politikk og ikke rettferdighet.

Jeg tror ikke jeg har mer å si, mannen er borte nå.

R.I.P.

7682394[/snapback]

Du snakker positivt om et regime som undertrykkte befolkningen ved vold og terror, og som har drept hundretusenener (flertall, langt mer enn det som er drept i den nåværende krigen) og samtidig snakker du om rettferdighet. :no:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Borgerkrigen er et resultat av en nasjon som har blitt undertrygt av et voldsregime i mer enn tjue år. Ja, Saddam holdt dem rolige gjennom statsterror. Men det har skapt flere underliggende konflikter som har eksplodert når statsterroren er borte.

7688131[/snapback]

Så bør det vel også føyes til som årsaker at USAs tilstedeværelse i Irak hvor det på forhånd ble advart om at de ville tiltrekke seg terrorister fra andre stater i midøsten har ikke bidratt til stabilisering. I tillegg kan man tro at "cowboymentaliten" hos endel av soldatene har provosert unødig. Slenger man på Abu Graib, Guantanamo og x-ant. andre hemmelige torturanstalter rund om kring i verden. En marionettregjering som noen sammmenligner med Saddamstyret. Tilslutt denne saken:

Den sivile straffesaken mot Green åpnet i Louisville i november. Både Green og to av de andre soldatene som deltok risikerer dødsstraff. Både den amerikanske hæren og marinen stasjonert i irak har blitt kritisert for å la soldater med mentale problemer fortsette i tjeneste. Om det viser seg at Green ikke fikk riktig oppfølging føyer det seg inn i rekken av saker som viser svikt i sikkerhetsnettet som skal sørge for at soldatene kan håndtere den stressede situasjonen i felten.

Link til artikkelen

Så synes jeg bildet blir mere utfyllende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg syns ikke dødsstraff er rettferdig. Det er en stor selvmotsigelse å drive dødsstraff, for under noe slikt stopper jo aldri straffen. Det sies jo at man skal drepe de som har drept noen, f.eks. sånn som Saddam har, derfor er det helt "a-okay". Men da blir det jo igjen slik at når staten tar livet av en tyrann, så er det jo da rettferdig, etter dems egne lover, at de må bli dømt til døden selv etter de har dømt Saddam. Så den store selvmotsigelsen kommer aldri ta slutt, så hvis man drar det utover, så lurer jeg virkelig på hvor mange mennesker det hadde vært igjen i et land.

Såklart skal Saddam Hussein straffes, han torturte og gjorde så mye grusomt mot en sivil befolkning som var helt sjanseløse. Men dødsstraff er 1) For lett & 2) Selvmotsigene. Så jeg hadde helst sett at han satt bak lås og slå hele livet, og der inne ble han straffet ordentlig for det han har gjort.

7220799[/snapback]

Er helt enig i alt du skrev!

Jeg er imot dødsstraff!!

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle sidene her inne,men angående at han ble hengt mener jeg å ha hørt på nyhetene var fordi han selv hadde sagt at han ønsket å bli skutt, og ikke hengt som en simpel forbryter...da var det vel for å nedverdige han mest mulig og ikke gi han en "verdig" henrettelse.

Mener amerikanerne gjorde det samme med en av dem som var med på 9/11. Han kom til landet for å dø og bli martyr,derfor fikk han ikke dødstraff men heller livsvarig fengsel.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg lest alle sidene her inne,men angående at han ble hengt mener jeg å ha hørt på nyhetene var fordi han selv hadde sagt at han ønsket å bli skutt, og ikke hengt som en simpel forbryter...da var det vel for å nedverdige han mest mulig og ikke gi han en "verdig" henrettelse.

....nei :p

Lenke til kommentar

7688131[/snapback]

Så bør det vel også føyes til som årsaker at USAs tilstedeværelse i Irak hvor det på forhånd ble advart om at de ville tiltrekke seg terrorister fra andre stater i midøsten har ikke bidratt til stabilisering.

7688840[/snapback]

Det er bare en påstand. Min motpåstand er at situasjonen hadde vært langt værre om USA ikke hadde vært til stede, og at det i stedet kunne vært full borgerkrig i Irak da.

I tillegg kan man tro at "cowboymentaliten" hos endel av soldatene har provosert unødig. Slenger man på Abu Graib, Guantanamo og x-ant. andre hemmelige torturanstalter rund om kring i verden. En marionettregjering som noen sammmenligner med Saddamstyret. Tilslutt denne saken:

7688840[/snapback]

Det kan synes som om opplæringen av soldatene på forhånd ikke har vært god nok. At det er en marionettregjering er igjen bare påstander uten hold i virkeligheten. Det illustreres bl.a av at USA ville utsette hengingen av Saddam, mens regjeringen gjennomførte det allikevel på tross av hva USA ville.

Den sivile straffesaken mot Green åpnet i Louisville i november. Både Green og to av de andre soldatene som deltok risikerer dødsstraff. Både den amerikanske hæren og marinen stasjonert i irak har blitt kritisert for å la soldater med mentale problemer fortsette i tjeneste. Om det viser seg at Green ikke fikk riktig oppfølging føyer det seg inn i rekken av saker som viser svikt i sikkerhetsnettet som skal sørge for at soldatene kan håndtere den stressede situasjonen i felten.

Link til artikkelen

Så synes jeg bildet blir mere utfyllende.

7688840[/snapback]

Jeg synes ikke å fokusere på slike saker gjør bildet mer utfyllende. Jeg synes heller det tar vekk fokus fra den virkelige årsaken og forsøker å skyve hovedårsaken under teppet for å i stedet peke på favoritthatobjektet USA:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...