monkeyboogie Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Hvor lang tid varer mørkekjøringen? Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Tror det varierer, min varte i 3 klokketimer. Mye av tiden gikk med på å sitte i baksetet (vi var 3 elever i bilen), så du betaler bare for en eller to kjøretimer Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 japp, tar ett par timer, og det er helt latterlig at en ikke får kjørt selv, men bare blitt med på demonstrasjon Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Kravet til mørkekjøring er at den skal vare i 3 skoletimer (a 45 min). I time skal være teori, 1t skal være utedemonstrasjon (få demonstrert lysbruk i ulike situasjoner) og 1t der du sitter på i bilen og får se hvordan disse tingene kan brukes i praksis. Her kan dere bare være inntill 2 elever i bilen. I tillegg til disse 3 timene kommer eventuell transport til og fra demonstrasjonsstedet. Kan sikkert virke rart at ingen får kjøre selv under denne demonstrasjonen. Men husk at dette er en del av det trafikale grunnkurset. De fleste som tar dette kurset har aldri kjørt bil. Lenke til kommentar
monkeyboogie Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Jeg fikk ikke dette inkludert i det trafikale grunnkurset, jeg må betale over 1000kr fordi dette går utenom trafikkalt grunnkurs har jeg fått vite. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg fikk ikke dette inkludert i det trafikale grunnkurset, jeg må betale over 1000kr fordi dette går utenom trafikkalt grunnkurs har jeg fått vite. 7221141[/snapback] Du har rett i at de fleste kjøreskoler har en egen pris på mørkekjøringen. Dette fordi den bare gjennomføres i vinterhalvåret. Dermed blir det normalt delt opp i to ulike priser. I læreplanen er den likevel en del av det trafikale grunnkurset. Med andre ord så er mørkekjøringen en del av trinn 1 i læreplanen, sammen med 10t teori og 4t førstehjelpskurs. Alle som tar dette kurset mellom 1 november og 15 mars MÅ ha mørkekjøringsdemonstrasjon før de får lov til å øvelseskjøre. Myndighetene ønsket egentlig at alle skulle ha kurset for i det hele tatt å få lov til å øvelseskjøre. Dette lar seg imidlertid ikke gjennomføre, da det er umulig å ha mørkekjøring om sommeren. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Mørkekjøring på trafikalt grunnkurs var svindyrt, samt kjedelig... Når du tar mørkekjøring og har lappen får du kjøre selv. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Mørkekjøring på trafikalt grunnkurs var svindyrt, samt kjedelig... Når du tar mørkekjøring og har lappen får du kjøre selv. 7221451[/snapback] Ingen kjører selv på mørkekjøring lenger.. Det var sånn før, men ikke nå lenger. (fra 2006 er det ingen som skal kjøre selv) Det er ikke lov fra kjøreskolen sin side å la dem med førerkort kjøre. Helt forbudt enten man liker det eller ikke.. Derfor heter det mørkekjøringsdemonstrasjoner. Om det blir kjedelig eller ikke er opp til den enkelte kjøreskole. Det kommer an på hvordan mørkekjøringen legges opp. Har nok mye å si hvordan læreren er også. Så du kan være heldig eller uheldig. Jeg vet mange som synes det var gøy, lærerikt og har fått bruk for demonstrasjonene i ettertid. Det er veldig mange som forstår nytten av å bruke refleks etter å ha sett hvor vanskelig det er å se fotgjengere.. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Det er vel en fast pris på mørkekjøringen. Jeg fikk kjøre ut til der vi skulle ha demonstreringen, kanskje fordi jeg var den eneste i bilen som hadde lappen uten om kjørelærern. Dog på selve banen var det bare han som kjørte. Panikkbrems i 90+ er gøy Hjernen skvulper frem i pannen, spesielt rett før bilen stopper helt opp. :!: Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Mørkekjøring her varte i 3 klokketimer. 30 min teori. Vi var 2 biler, 8 elever og 2 lærere. Alle elevene fikk kjøre i ca. 30 min hver. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Mørkekjøring her varte i 3 klokketimer.30 min teori. Vi var 2 biler, 8 elever og 2 lærere. Alle elevene fikk kjøre i ca. 30 min hver. 7221896[/snapback] Da må jeg bare si at DET ikke er lov. Dvs at den mørkekjøringen ikke er godkjent dersom det oppdages.. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Hvorfor er det ikke lov? Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Hvorfor er det ikke lov? 7222785[/snapback] Fordi det står klart i forskriften at det er lov med maks 2 elever pr. lærer i bilen. Før disse reglene kom var det lov med maks 3 elever pr lærer. 4 elever i hver bil var lov for over ti år siden.. Kjøreskolene ønsker å ha flere enn to elever i bilen, men myndighetene sier strengt nei til det. Det er likevel noen skoler som jukser og tar med flere elever enn de har lov til. Da tjener de mer penger, men elevene får mindre utbytte av undervisningen. Derfor har myndighetene bestemt at de skal kontrollere kjøreskolene bedre fra i år av. De har allerede begynt med det. Dersom noen har flere elever i bilen enn det som er lovlig, vil disse elevene ikke få godkjent mørkekjøringen. De må evnt ta dette på nytt på en annen kjøreskole. Det samme gjelder dersom det avdekkes at noen har hatt mørkekjøring som ikke er lovlig. Da må denne tas på nytt pga reglene. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Jeg skal på mørkekjøring nå om 1 time, men jeg hadde det trafikale grunnkurset i sommer. På det sto det at mørkekjøringen måtte tas til høsten. Har jeg da krav på gratis mørkekjøring? EDIT: Jeg betalte kr 2000,- for det trafikale grunnkurset i sommer med det at mørkekjøringen måtte tas til høsten. Endret 30. november 2006 av Gaston Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hvis det står noe sted at du har betalt for TG + mørkekjøring så skal du ikke betale for mørkekjøring når dere skal ha det. Jeg betalte alt på slutten av kurset, men så hadde jeg TG på høsten, så det passet fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå