bilskirnir Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Trenger et lydkort med coax S/PDIF ut til en mp3 server. Skal tilkoples en rimelig dyr receiver, så jeg velger å kjøre digitalt fra lydkortet og la DACen i receiveren gjøre dekodingen. Noen som testet ulike kort på dette? ... Og angående teorier om perfekt overføring via S/PDIF og at evt feil statistisk ikke vil få utfall i en generell endring av lydbildet men i slumpvise feil i tone/lydstyrke: helt enig i teorien, det er snakk om 1 og 0 her. Men: Har testet optisk vs. coax S/PDIF fra Soundblasters eksterne 24-bit kort tilkoplet en Denon 1802 med gamle Dali 104 høyttalere, og en Yamaha 2800 med Dali 606. Begge med en Acer 1642 læpp. Forskjellen i det andre oppsettet er ikke like fremtredende, men i det første er forskjellen enorm. Optisk kabel låter helt forferdelig, svært nedtonet mellomtone, merkelig romklang, svært udefinert bass. Har prøvd både 50.- kabel og en thx-godkjent Monster til endel hunderlapper, dette ga ingen forskjell overhodet. Har også forsøkt den optiske S/PDIF utgangen på Acer 1642 tilkoplet samme receiver/høyttaler oppsett, og dette gir noe av den dårligste lyden jeg har hørt noengang. Samme merkelige klang, udefinerte bass og svært dempede mellomtone som med Soundblaster ekstern kortet, men i tillegg en ekstremt fremtredende diskant. Eneste forklaring på dette må være at det benyttes ulike DACer til optisk og elektrisk S/PDIF i recieverene, men dette kan da ikke være økonomisk lønnsomt? Og dette forklarer jo likevel ikke hvorfor det blir stor forskjell på optisk ut fra innebygget kort i Acer læppn og det eksterne SB kortet, med samme kabel tilkoplet samme reciever... Noen teorier? Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Når lydkilden er mp3 er det ikkje noke poeng i å kjøpe dyre lydkort. digital ut er digital ut. men det som er i laptoper er stort sett boss pga manglende plass til intern skjerming Kjører sjølv med et gammelt Msi lydkort over optisk til min surround reciever. En kompis som er hifi mann utbrøt "det skal ikkje kunne spille så bra.." Lenke til kommentar
karasjok Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Du vil aldri høre forskjell på optisk eller coaksial. Lenke til kommentar
bilskirnir Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Du vil aldri høre forskjell på optisk eller coaksial. 7220628[/snapback] Tenkte meg det Les innlegget mitt, på mitt oppsett hjemme hører man umiddelbar forskjell fra et annet rom og på lavt volum, både fra elektrisk til optisk, og fra optisk på eksternt kort til optisk på læpp. Har blindtestet flere, også noen som ikke har ører for lyd i det hele tatt. Alle er enige. Så spørsmålet er ikke om det er noen forskjell, men hvorfor? Lenke til kommentar
bilskirnir Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Når lydkilden er mp3 er det ikkje noke poeng i å kjøpe dyre lydkort.digital ut er digital ut. men det som er i laptoper er stort sett boss pga manglende plass til intern skjerming Kjører sjølv med et gammelt Msi lydkort over optisk til min surround reciever. En kompis som er hifi mann utbrøt "det skal ikkje kunne spille så bra.." 7220602[/snapback] Om lydkilden er mp3 eller rett fra CD blir jo det samme sålenge man bruker S/PDIF, sett bort fra at artifaktene høres enda verre ut fra CD fordi lyden er mye bedre enn fra mp3..... :-) Hvis digital ut er digital ut hadde det jo ikke vært noen forskjell. Hvis manglende intern skjerming er årsaken, hvorfor fører feilene til en konstant endring av lydbildet og ikke til slumpmessige forandringer/feil? Og hvis skjerming er et problem ved bruk av optisk kontakt / kabel burde det være forskjell på en billig kabel med slitte plastlinser og en thx-godkjent med glasslinser... Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Er sikker på at det ikkje har vert inne noken programmer som kan påvirke lyden på dei lydkorta du har testa? Eg legger alltid inn bare driveren, og aldri noke mer software. Har opplevd at codec-er har påvirket lyden på mp3 og cd-audio Angående optiske kabler så er det så kort avstand det er snakk om at kommer lyset inn så blir det ikkje påvirket. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Enkelte produsenter bruker vikelig dårlige komponenter i optiske utganger på billige produkter. Digitale signaler og audio går ikke alltid hånd i hånd. Lenke til kommentar
bilskirnir Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Er sikker på at det ikkje har vert inne noken programmer som kan påvirke lyden på dei lydkorta du har testa? Eg legger alltid inn bare driveren, og aldri noke mer software. Har opplevd at codec-er har påvirket lyden på mp3 og cd-audio Angående optiske kabler så er det så kort avstand det er snakk om at kommer lyset inn så blir det ikkje påvirket. 7220765[/snapback] Jepp, ingen programmer inne.... Er det altså ulike DACer i receiverene, noen som vet? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) digital ut er digital ut. 7220602[/snapback] Et ord: jitter. Google det. Endret 5. november 2006 av Muffinman Lenke til kommentar
bilskirnir Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 digital ut er digital ut. 7220602[/snapback] Et ord: jitter. Google det. 7223280[/snapback] Enig med deg der. Men elektrisk overføring av et digitalt signal bør jo være mer utsatt for jitter enn optisk i praksis, da elektromagnetisk støy jo er en vesentlig støykilde. I mitt tilfelle er det jo den optiske overføringen som er ute og kjøre. Dessuten er det vel litt rart om jitter forekommer så jevnt at kretsen i DACen som prøver å gjenopprette et korrekt signal konsekvent forandrer lydbildet i èn retning? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 På CD-lyd skal sekundet deles opp i 44100 like store biter, og hvis dette er gjort presist, vil samplingene bli avlest på riktig tidspunkt i forholdt til hverandre. Det er forskyvinger i denne timingen som kalles for jitter. Dette er likt for både optisk og elektrisk spdif, siden klokkingen skjer før signalet sendes gjennom kabelen, men spesielt dårlige kabler eller interferens kan kanskje forverre forholdene. Hvis man velger en D/A-converter med buffer og separat klokke (f.eks Lavry DA10, RME ADI-2, eller Bencmark DAC1), vil man få høy kvalitet nesten uansett hvor slarkete kilde man bruker. Det vanlige er imidlertid at D/A-converteren gjøres til slave fra klokkekilden på lydkortet, og dermed kan du få en high-end-converter til å låte dårlig. Soundblasterkortet til trådstarter er ett av de dårligste kortene på markedet for digital overføring, fordi digital lyd i 44100hz blir omsamplet til 48000 internt i kortet og deretter tilbake til 44100 før det kan sendes ut gjennom spdif-utgangene. Det er bedre å finne et kort som kan jobbe i samme oppløsning hele veien, og det kan stort sett alle andre kort (også X-fi) enn soundblaster live / audigy. Lenke til kommentar
bilskirnir Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Soundblasterkortet til trådstarter er ett av de dårligste kortene på markedet for digital overføring, fordi digital lyd i 44100hz blir omsamplet til 48000 internt i kortet og deretter tilbake til 44100 før det kan sendes ut gjennom spdif-utgangene. Det er bedre å finne et kort som kan jobbe i samme oppløsning hele veien, og det kan stort sett alle andre kort (også X-fi) enn soundblaster live / audigy. 7225020[/snapback] Takk for godt svar radiated Har du et konkret tips på PCI-kort? Skulle hatt et USB-kort til samme bruk hos noen jeg kjenner, finnes det gode USB altenativer? Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Du vil aldri høre forskjell på optisk eller coaksial. 7220628[/snapback] Har du noget dokumentasjon på denne påstann?? Lenke til kommentar
bilskirnir Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Du vil aldri høre forskjell på optisk eller coaksial. 7220628[/snapback] Har du noget dokumentasjon på denne påstann?? 7225244[/snapback] Apple, med flere, kaller jo mp3 i 128 for cd-lyd, så sannheten har alltid mange modifikasjoner Lenke til kommentar
taleg Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Merkelig at du hører forskjell så lenge output er digital. Har testet med optisk og med coax på min Yamaha rx640 og hverken jeg eller en kompis som er lydfrik (jobber med lyd for TV2) hører forskjell. Har testet med optisk på hovedkortet (Abit NF7-s v2) og med både audigy og x-fi uten å kunne høre forskjell. Ville heller ikke regnet med det siden alle kildene har vært digitale rett til forsterker. Og da skal det ikke ha så spes mye å si. Vet det kan være noen prob med eldre soundblaster kort så det kan være der prob. ditt ligger.. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jitter er stikkordet. Og, google fraudigy, creative sine kort gjør en del ufine ting med lyden på enkelte modeller. Koaks bør faktisk slå TOSlink i de fleste tilfeller, da det involverer en mindre ommgjøring. Signaltypen er identisk, men det har en optisk transportetappe med TOSlink. Du bør vel kansje vurdere den lave enden av proffmarkedet, eventuellt å modde et ok kort til å få klokkesignal fra dac-en i master/slave oppsett. Lenke til kommentar
bilskirnir Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 Jitter er stikkordet. Og, google fraudigy, creative sine kort gjør en del ufine ting med lyden på enkelte modeller. Koaks bør faktisk slå TOSlink i de fleste tilfeller, da det involverer en mindre ommgjøring. Signaltypen er identisk, men det har en optisk transportetappe med TOSlink. Du bør vel kansje vurdere den lave enden av proffmarkedet, eventuellt å modde et ok kort til å få klokkesignal fra dac-en i master/slave oppsett. 7225659[/snapback] Feilen hos meg ligger vel da altså i det eksterne SB kortet. At lyden er merkbart dårligere gjennom en Denon 1802 enn en Yamaha 2800 må jo da tilskrives en billigere DAC med en korreksjonskrets som passer svært dårlig sammen med SB kortet. Har blindtestet optisk og coax fra en Yamaha dvd-s540 i kveld, på Denon 1802. Forskjellen mellom optisk og coax er veldig mye mindre, og her høres faktisk optisk hakket mer oppløst ut. Gitt samme forutsetninger er det sikkert umulig å høre forskjell på optisk og coax, men implementasjonen av og designvalget i den digitale overføringen i begge ender kan altså gi store utslag og gi klare forskjeller i lydkvalitet mellom optisk og coax utganger på samme enhet Lenke til kommentar
radiated Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Har du et konkret tips på PCI-kort?Skulle hatt et USB-kort til samme bruk hos noen jeg kjenner, finnes det gode USB altenativer? 7225133[/snapback] Jeg tror du vil bli fornøyd med ESI Juli@, det er enkelt og greit, og har i tillegg gode analoge utganger hvis du skulle trenge det. På USB-fronten blir det litt dyrere. Se på E-MU 0404 USB, det er litt i underkant av 2000kr. Ellers finnes det billigere alternativer fra f.eks Terratec. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 jeg er også ute etter nytt lydkort, helst eksternt, og det må ha enten optisk eller coaxial digital utgang, hvor mye må jeg opp i for å få et bra/greit lydkort som skal kobles digitalt mellom min surround reciver. gi gjerne linker til noe som duger, helst under 1000kr da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå