frostbitten Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Jeg løfter veldig ofte hovedkortet ved å holde i kjøleren. Min Big Typhoon sitter godt fast. Mener du hele kjøleren når du sier "viften"? I så fall er det en fordel å rense for gammel pasta for så og ta på ny. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Jeg løfter også hovedkort etter CPU-kjøleren. Det er for å unngå at jeg tar så mye på elektronikken siden den er veldig sensitiv for statisk elektrisitet. Kjøleren er festet svært godt mekanisk til hovedkortet så det skal ikke by på noen særlige problemer. Ofte er jo hovedkortet lettere enn selve kjøleren så det blir mindre press på hovedkortet av å løfte der enn å holde fast andre plasser når man løfter ut hovedkort med kjøleren på. I tillegg til å ta tak i kjøleren så holder jeg som regel den andre hånda på en PCI-port siden den også gir godt tak og er solid festet til hovedkortet uten at jeg kommer borti elektronikken. Jeg har ikke jordet armlenke så da tar jeg litt forhåndsregler som dette. Lenke til kommentar
Deluxe_REborn Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg pleier å legge en liten klyse i midten og deretter spre det ut som om man bruker smørekniv. Det funker svært bra og kjøleeffekten pleier å starte i gang allerede i starten i løpet av noen timer. Bruker AC5 sølv. Jeg bruker antistatiskbånd eller antistatiske hansker når jeg månterer cpu-kjøler og hovedkortet. Det spiller ingen rolle hvordan man holder kortet for montering i kabinettet, bare man ikke berører komponentene og man ikke bøyer kortet slik at det ser ubehagelig ut. Kortene skal jo tåle et viss press når kjøler monteres. Det samme gjelder for PCI-E portene når et tungt grafikkort monteres. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Jeg pleier å legge en liten klyse i midten og deretter spre det ut som om man bruker smørekniv. Det funker svært bra og kjøleeffekten pleier å starte i gang allerede i starten i løpet av noen timer. Bruker AC5 sølv. Jeg bruker antistatiskbånd eller antistatiske hansker når jeg månterer cpu-kjøler og hovedkortet. Det spiller ingen rolle hvordan man holder kortet for montering i kabinettet, bare man ikke berører komponentene og man ikke bøyer kortet slik at det ser ubehagelig ut. Kortene skal jo tåle et viss press når kjøler monteres. Det samme gjelder for PCI-E portene når et tungt grafikkort monteres. 7255920[/snapback] Bare så du vet det så vil hovedkortet etter montering av en del "aftermarked"-kjølere stå i spenn. Ved bruk av TTBT m.fl. skjer dette. De gamle AMD/P4-socketene tålte 16punds trykk, noe som ikke er allverden, men det har nok blitt mer etterhvert. Kanskje Simen1 vet noe mer? Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Arctic silver skal ha rimelig god greie på kjølepasta, her er lenker for instruksjoner: AS5: http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm Ceramique: http://www.arcticsilver.com/ceramique_instructions.htm Alumina: http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina_instructions.htm Alumina Adhesive: http://www.arcticsilver.com/alumina_adhesi...nstructions.asp Silver Adhesive: http://www.arcticsilver.com/adhesive_instructions.htm Hentet fra denne tråden i OCforums.com 7222654[/snapback] I artic silver sin guide står det: DO NOT use nail polish remover. Jeg har alltid brukt det Temperaturene er ganske lave uansett da. Endret 1. desember 2006 av Rikkely Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg har lest guiden hos Arctic Silver. Skal den ikke smøres utover etter at man har lagt på den lille stripa med kjølepasta? Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Riktig, i følge A.S. er det bedre å bare legge en klump midt på og la prosessorkjøleren klemme den utover, fordi man da ikke fanger små luftbobler mellom pastaen og kjøleflatene. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Riktig, i følge A.S. er det bedre å bare legge en klump midt på og la prosessorkjøleren klemme den utover, fordi man da ikke fanger små luftbobler mellom pastaen og kjøleflatene. 7470576[/snapback] Hmm. Det føles liksom tryggere å gjøre det på gamlemåten, men får se om jeg ikke drister meg til å følge anbefalingene. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Riktig, i følge A.S. er det bedre å bare legge en klump midt på og la prosessorkjøleren klemme den utover, fordi man da ikke fanger små luftbobler mellom pastaen og kjøleflatene. 7470576[/snapback] Hmm. Det føles liksom tryggere å gjøre det på gamlemåten, men får se om jeg ikke drister meg til å følge anbefalingene. 7479213[/snapback] hehe Lenke til kommentar
kake_fredrik Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg støtter oysfaerg sin forklaring. Det å ikke smøre den ut på forhånd vil minke risikoen for bobler. Bobler er ikke bra fordi de leder nesten ikke varme i det hele tatt. Jeg støtter også uttalelsen om at det kun er viktig å ha kjølepasta rett over kjernen og noen millimeter ut til sidene. Kjernen på en Core 2 Duo (under lokket altså) er omtrent 10 * 11 millimeter stor og ligger midt under lokket. Dermed holder det i lange baner om kjølepastaen dekker et stykke utenfor det. F.eks 2*2 cm eller 3*3 cm. Men jeg ville brukt litt mindre kjølepasta enn oysfaerg. Kjølepastaen skal helst kun gjøre at det ikke blir noen luftlomme mellom kjernen og kjøleren. Dersom det blir et "tykt" lag så vil det hindre varmetransporten. Jeg ville nøyd meg med en dæsj på 3-4mm i diameter. (En ert er vel rundt 6-8mm i diameter) 7220707[/snapback] Støtter det forslaget jeg: men jeg vil anbefale og ta så lite som overhode mulig av kjølepasta. Fordi blir det for tjukt lag så leder det heller ikek så godt varme Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Du skal smøre et tynt og jevnt lag over helee IHSen (Internal Heat Spreader, dvs. hele den "metalltoppen" på prosessoren, som kjøleren skal ha kontakt med Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Du skal smøre et tynt og jevnt lag over helee IHSen (Internal Heat Spreader, dvs. hele den "metalltoppen" på prosessoren, som kjøleren skal ha kontakt med 7496205[/snapback] Det er nettopp det vi diskuterer, at Arctic Silver anbefaler å ikke gjøre det. Lenke til kommentar
smy Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Jeg smører over helle ihs og den rammen så holde cpu på plass ser ut som funker prima her.Dog tar nok et par uke før kjølepaster er optimal. Endret 13. desember 2006 av lordsmygen Lenke til kommentar
Mit Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Jeg gjør det som regel ganske enkelt, altså en liten klatt i midten og på med kjøleren, fungerer helt ypperlig slik og det er litt enklere/raskere enn den smøre ut metoden (synes jeg) Lenke til kommentar
[^..^]Christian Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) men er det ikke stor tjangs for at kjølepastaen blir bare presset mot f.eks. den ene siden når en setter på kjøleren ( mange av kjølerene har kronglete montering som gjør det vanskelig og utrolig irreterende å sette de på, ikke minst parallelt rett nedpå). Og selv om en bruker litt mye kjølepasta så vil vel denne bli presset ut langs kantene hvis det er "for mye" ? Så hvor tynt laget med kjølepasta blir blir vel til syvende og sist avhengig av trykket fra kjøleren ? (Eller er kjølepasta sånn rar ikke-newtonisk fluid ? ) Og hvis overflaten er litt skjev så er d vel bare bra at disse ugjevnheten fylles opp av kjølepasta og ikke luft... ? Bare lurer Edit:glemte et " ". Edit 2: Og selv om kjernene er midt på, så vil vel heatspreaderen bli varm over hele, og da svarer det seg vel å ta bort denne varmen også ved å smøre hele heatspreaderen med pasta..? Dvs, en får jo en større "varmekanal" Endret 13. desember 2006 av [^..^]Christian Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm Her står det anbefaling/instruksjoner for hvordan man best smører på kjølepasta, med begrunnelser og forklaring på hvorfor det anbefales å la kjøleren klemme ut pastaen. Dett er en tråd om akkurat samme tema på ocforums.com: http://www.ocforums.com/showthread.php?t=471221 Nyttig å lese, mange av de spørsmålene som stilles her, er besvart der. Endret 14. desember 2006 av o-haavard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå