CurSe Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Skal bytte vifte på prosessoeren min og i den anledningen må jeg bytte kjølepasta. Jeg har aldri gjort noe lignende før og føler at jeg trenger en liten pekepinn på den prosessen. Har lest litt på forumet at for å fjerne den gamle så skal jeg bruke q-tips og rødsprit(eventuelt isopropanol) og den jobben burde gå rimelig greit. Når det gjelder å smøre ut den nye kjølepastaen så er jeg litt mer usikker pga at viftene er forskjellige i bunnen. Viften som fulgte med prosessoren var rund i bunnen og kjølepastaen som var under den dannet en sirkel på prosessoren. Nå skal jeg montere en Zalman 9500LED og den er firkantet i bunnen og har større flate enn den orginale. Føler at jeg er veldig dårlig til å forklare akkurat nå så jeg tegnet et bilde i paint, hvilken metode er den beste ut av nummer 1,2,3 og 4? (Det gråe i bilde skal illustrere kjølepasta ) Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 det mest logiske vil være å smøre rundt hele flaten på viften som dekker CPU`en.. og ikke prosessoren selv. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Som på bilde 1, bare helt ut til kanten. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Legg en klatt på størrelse med en ert i midten av prosessoren, da vil presset fra kjøleren automatisk spre kjølepastaen utover. Dessuten er kjernene kun i midten, så om pastaen ikke dekker hjørnene har ikke dette noe å bety for temperaturen. Edit: En baby-ert Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg støtter oysfaerg sin forklaring. Det å ikke smøre den ut på forhånd vil minke risikoen for bobler. Bobler er ikke bra fordi de leder nesten ikke varme i det hele tatt. Jeg støtter også uttalelsen om at det kun er viktig å ha kjølepasta rett over kjernen og noen millimeter ut til sidene. Kjernen på en Core 2 Duo (under lokket altså) er omtrent 10 * 11 millimeter stor og ligger midt under lokket. Dermed holder det i lange baner om kjølepastaen dekker et stykke utenfor det. F.eks 2*2 cm eller 3*3 cm. Men jeg ville brukt litt mindre kjølepasta enn oysfaerg. Kjølepastaen skal helst kun gjøre at det ikke blir noen luftlomme mellom kjernen og kjøleren. Dersom det blir et "tykt" lag så vil det hindre varmetransporten. Jeg ville nøyd meg med en dæsj på 3-4mm i diameter. (En ert er vel rundt 6-8mm i diameter) Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Hvis kontaktflatene på CPU og kjøler er helt flate (ca 1 µm toleranse) kan man med fordel prøve følgende metode: Smør en liten mengde termisk pasta (tilsvarende et riskorn) på begge flatene. Skrap så vekk mesteparten av pastaen på begge flatene med kanten av et bankkort e.l, helt til man kan skimte metallet gjennom et syltynt lag pasta. Deretter monteres kjøler iht til bruksanvisning. Sjekk idle-temp med en gang ved første oppstart, hvis denne er unormalt høy er ikke kontaktflatene flate nok, og man må gjenta installasjonen med noe mer pasta (se metodene nevnt ovenfor). Fordelen med denne metoden er at man kan oppnå metall-mot-metall kontakt mellom de høyeste punktene på kontaktflateprofilene, mens ripene fylles med termisk pasta. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 jon67: Jeg tror risikoen for å få små luftblærer er ganske stor med den metoden. Jeg tror det er bedre å ha en dråpe midt på og kjemme kjøleren på slik at dråpen klemmes ut og blir flatest mulig. Hvis du har tapetsert noen gang så vet du at det lønner seg å starte en plass og få flaten klistret på et stadig større område. Ikke å klistre hele flaten rett på i første forsøk. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 jon67: Jeg tror risikoen for å få små luftblærer er ganske stor med den metoden. Jeg tror det er bedre å ha en dråpe midt på og kjemme kjøleren på slik at dråpen klemmes ut og blir flatest mulig. Hvis du har tapetsert noen gang så vet du at det lønner seg å starte en plass og få flaten klistret på et stadig større område. Ikke å klistre hele flaten rett på i første forsøk. 7220978[/snapback] Har man ujevne flater kan man få store - ikke bare små - luftblemmer med metoden jeg nevnte. Men å sammenligne med tapetsering passer ikke helt, i og med man ved montering av CPU-kjøler har med to (i denne sammenheng) udeformerbare kontaktflater å gjøre. Har prøvd metoden på en studio-PC med en 3200+ og kunne kjøre passivt med moderat load etterpå. En C2D har vel et lignende strømforbruk. En fare med å legge litt pasta på midten av CPUen uten å smøre den utover, er at den blir ujevnt fordelt hvis ikke kontaktflatene er eksakt parallelle når man fører dem sammen. Opplevde dette under en litt knotete installasjon av en 7700Cu. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 jon67: Jeg går ut fra at du vet at C2D har problemer med skjeve IHSer? Dessuten vil din metode fungere dårligere enn ovennevnte metode på disse prosessorene, det er iallefall min erfaring etter å ha montert over 60 C2Der. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg går ut fra at du vet at C2D har problemer med skjeve IHSer Hva som gjør dette da? er dette pga av dårlig kvalitet på disse IHSer? Er dette er stort problem? Er dette noe som Intel har planer om å få ordnet i fremtidige utgaver? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg går ut fra at du vet at C2D har problemer med skjeve IHSer Hva som gjør dette da? er dette pga av dårlig kvalitet på disse IHSer? Er dette er stort problem? Er dette noe som Intel har planer om å få ordnet i fremtidige utgaver? 7222041[/snapback] Ja, det er ett stort problem, 9 av 10 IHSer er _veldig_ skjeve, faktisk mm-forskjeller fra ene siden til den andre. Det er Intel som overraskende nok har sluppet dette igjennom kvalitetskontrollene, gudene må vite hvorfor. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 jon67: Jeg går ut fra at du vet at C2D har problemer med skjeve IHSer? Dessuten vil din metode fungere dårligere enn ovennevnte metode på disse prosessorene, det er iallefall min erfaring etter å ha montert over 60 C2Der. 7221858[/snapback] Jeg har ikke montert en eneste C2D ennå, så nei det trenger du ikke å gå ut i fra. Risikoen ved å forsøke er imidlertid liten siden moderne CPUer har temperaturbeskyttelse, så det er jo bare å reinstallere med en annen metode hvis man får et dårlig resultat. Antar du har prøvd siden du konstaterer at "min" metode (det var ikke min idé) ikke fungerer på C2D. Mulig jeg gjør et forsøk på en egen PC siden jeg nå har stukket hodet frem og flere gjerne vil kappe det av. Det blir i så fall på et system med en P4 550 3.4GHz (D0) og ovennevnte Zalman 7700Cu. CPUen er kanskje den varmeste single-core i verden med en TDP på 115W, og bruker vel 60-70W idle og 150W ved max load. Kontaktflaten på kjøleren er langt fra flat, men jeg får ta den en runde på metallografilaben og se hvor bra det blir. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Kontaktflaten på kjøleren er langt fra flat, men jeg får ta den en runde på metallografilaben og se hvor bra det blir.7222497[/snapback] En ørliten avsporing: Hvor i Norge er denne lab'en? Alfred Getz vei 2B i Trondheim? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Simen1: Det er vel flere i Norge som har metallografilaber i Norge såvidt meg bekjent. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Kontaktflaten på kjøleren er langt fra flat, men jeg får ta den en runde på metallografilaben og se hvor bra det blir.7222497[/snapback] En ørliten avsporing: Hvor i Norge er denne lab'en? Alfred Getz vei 2B i Trondheim? 7222550[/snapback] Nei, Instituttveien 18 på Kjeller Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Arctic silver skal ha rimelig god greie på kjølepasta, her er lenker for instruksjoner: AS5: http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm Ceramique: http://www.arcticsilver.com/ceramique_instructions.htm Alumina: http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina_instructions.htm Alumina Adhesive: http://www.arcticsilver.com/alumina_adhesi...nstructions.asp Silver Adhesive: http://www.arcticsilver.com/adhesive_instructions.htm Hentet fra denne tråden i OCforums.com Endret 5. november 2006 av o-haavard Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg hentet denne på hjemmesiden til Arctic Silver. Har tilogmed startet et eget emne på den her, men har vært heller labert med aktivitet. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg hentet denne på hjemmesiden til Arctic Silver. Har tilogmed startet et eget emne på den her, men har vært heller labert med aktivitet. 7222801[/snapback] Denne instruksjonen gjelder kun for dual core intel-prosessorer, hvis man klikker seg inn på en av lenkene i posten min ovenfor, velger man hvilken prosessor man ønsker instruksjoner for. Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Gjelder ikke dette emnet en E6600 da? Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Kom til å tenke på en ting; enn hvis jeg tar av viften, må man smøre ny kjølepasta på cpu'en en da eller går det fint å bare sette viften tilbake igjen etter at man er ferdig? Skal flytte hovedkortet over til det nye kabinettet når det ankommer og det kan bli en smule vanskelig med den svære kjøleren på hovedkortet. Det er neppe så populært og løfte hovedkortet ved å holde i kjøleren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå