Gå til innhold

Finner ikke c driven i wine

Anbefalte innlegg

går inn i winecfg, ser at c driven skal være: ../drive_c

når jeg søker i terminal finner jeg postal2 filene jeg leter etter, men jeg klarer ikke å browse meg dit via file browser.

martin@martin-desktop:~$ cd ./.wine/drive_c/

martin@martin-desktop:~/.wine/drive_c$

hvor finner jeg ./.wine/ mappen? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har jo funnet den...........

Bruk ls til å sjå kva som er i den.

7219302[/snapback]

Finner det i terminal,men hvorfor finner jeg det ikke i browseren , hva betyr ./. , hvor er den mappa?

martin@martin-desktop:~/.wine/drive_c$ ls

Program Files windows

oki, så jeg vil gå in i Program Files, i god tro skriver jeg:

martin@martin-desktop:~$ cd ./.wine/drive_c/Program Files/

bash: cd: ./.wine/drive_c/Program: No such file or directory

WHY?

Lenke til kommentar

når det står . først i ett filnavn, betyr det at filen/mappen er skjult. For å vise denne i nautilus/konqueror, kru på visning av skjulte filer og mapper :)

Edit:

i tillegg, når du skal få tilgang til en fil/mappe som innehodler mellomrom eller andre sære tegn via bash, må du "escape" det tegnet. Dette gjør du ved å skrive "\ " (fjern hermetegnene) i stedet for mellomrom.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
når det står . først i ett filnavn, betyr det at filen/mappen er skjult. For å vise denne i nautilus/konqueror, kru på visning av skjulte filer og mapper :)

Edit:

i tillegg, når du skal få tilgang til en fil/mappe som innehodler mellomrom eller andre sære tegn via bash, må du "escape" det tegnet. Dette gjør du ved å skrive "\ " (fjern hermetegnene) i stedet for mellomrom.

7219348[/snapback]

Takk Takk :)

Lenke til kommentar

Hva skal du med wine?

Du burde kanskje se på crossover office eller cedega isteden for å dulle med terminaler og slikt. - Inntill du lærer litt mer om hvordan ting henger sammen i linux.

Det kan være en fordel å lære det elementære før man hiver seg ut i det avanserte. - Lære seg å svømme før man dykker...

Wine greier ennå ikke å kjøre like mange programmer like godt som cxoffice eller cedega. Og det er mye mer avansert å få programmene til å fungere. Men både cxoffice og cedega er komersielle programmer.

Dersom du allikevel bestemmer deg for å fortsette med wine, er disse sidene kanskje til hjelp:

Brukerdokumentasjon - Hvordan installere m.m.

Hvordan konfigurere - fra brukerdokumentasjonen.

Programdatabase - Hvilke programmer virker med wine og hvordan får man de til å virke.

wine-wiki.org - Dokumentasjonsrettet brukerwiki.

Lykke til ihvertfall.

Lenke til kommentar

Tror ikke det å prøve wine for første gang skal avskrekkes som mental her mener. Wine kan være vanskelig til tider men med litt googling å forumsearch så får man til det man vil. Jeg fikk foressten til CS: Source på wine i Ubuntu første uka jeg hadde det så det så.. Og da lærte jeg ekstremt mye... F.eks spilling i Linux er labert.

Lenke til kommentar
Tror ikke det å prøve wine for første gang skal avskrekkes som mental her mener.

...

7220719[/snapback]

Det var ikke det å skremme noen fra å prøve wine "for første gang" som var poenget. Poenget var at dersom du ikke kan de mest elementære ting under linux, så burde du kanskje se mer på cedega eller cxoffice før du satser på å få til alt med wine.

Dersom du ikke elsker å google problemer og bruke time-/dagevis på å løse et simpelt lite problem som det kanskje ikke engang finnes en løsning på...

Ting går lettere etterhvert som en lærer mer og forstår mer av platformen. Wine er for all del et godt fritt alternativ til de to jeg nevner her og jeg foretrekker selv å bruke wine dersom det kan kjøre et windows-program jeg bare "må" kjøre.

Det kan jo nevnes at kildekoden til cedega er fritt tilgjengelig, men det er ikke selve cedega/wineutvidelse-delen som gjør cedega og cxoffice enkelere å bruke enn wine, men de verktøyene som følger med på den komersielle utgaven og ikke er åpen kildekode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...