medlem-102525 Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Jeg kan vel uansett ikke få det før til neste skoleår, eller? Skal jeg bare snakke med norsklæreren min da? EDIT: Kommafeil. Æsj. Endret 4. november 2006 av Young Lust Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg kan vel uansett ikke få det, før til neste skoleår, eller?Skal jeg bare snakke med norsklæreren min da? 7219586[/snapback] Jeg vet ikke. Er mulig det er litt forskjellig praksis forskjellige steder i landet. Bare spør norsklæreren din, eller eventuelle andre mennesker hun ber deg spørre. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Vel, det har jo seg slik at alle bøker som du bruker på skolen, skal finnes i to eksemplar; nynorsk og bokmål - det er jo bare å kjøpe inn nynorsk-varianten istedet, samtidig som du leverer oppgaver du får på hovedmål, på nynorsk, og de du får på sidemål som bokmål. Men kan jo uansett være smart å snakke med norsklæreren din Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Og da har moderator vært ute med saksen. Lot det stå igjen litt da, så det skulle være noe å diskutere... Geir Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg snakker egentlig nynorsk, men her skriver jeg dansk! Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Det er en fordel med nynorsk som hovedmål. Det er at jeg får gode karakterer i begge deler. Nynorsk lærer jeg, bokmål er enkelt. =P 7219492[/snapback] Stemmer. De som får nynorsk inn som hovedmål allerede i grunnskolen, står sterkere rustet i begge målformene enn de som har bokmål som hovedmål. Har selv hatt nynorsk som hovedmål, og jeg behersker det rimelig bra. Medelever som har hatt bokmål som hovedmål, sliter veldig med nynorsken. Bokmål lærer alle, uavhengig av hvilket hovedmål de har, for det får man automatisk gjennom alle mulige slags medier hver eneste dag. Og til trådstarter: tror ikke det er noe problem å bytte. Det som er viktig er at du ikke slenger fram og tilbake, og bytter på hele tida. Fks., skriver du bokmål på hovedmålstentamen, så kan du ikke plutselig bytte, og så skrive bokmål på sidemålstentamen også. Men det sier seg jo selv. Kan godt hende at du må vente til hvertfall neste termin da. Muligens helt til neste år. Ellers blir det vel kan hende litt rart med karaktersettingen. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 *snip* 7219768[/snapback] Dovre Kommune har bestemt at jeg skal ha nynorsk som hovedmål. I slutten av barneskolen/starten av ungdomsskolen likte jeg det ikke, men nå er det kjekt. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 *snip* 7219768[/snapback] Dovre Kommune har bestemt at jeg skal ha nynorsk som hovedmål. I slutten av barneskolen/starten av ungdomsskolen likte jeg det ikke, men nå er det kjekt. 7219776[/snapback] Samme her Og du får igjen for det senere. Når andre strever med å få til nynorsken. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Nynorsk kom jo fra den måten folk faktisk snakket på. EN blanding av dialektene. Genialt. Ja, hadde han berre gått enno litt lenger nord i landet. Han stoppa vel i Brønnøysund. (No snakkar eg om Ivar Aasen, til dei av dykk som ikkje forsto det.. =) Nynorsk er ikkje spesielt vanskeleg å læra seg, men det er kanskje berre noko eg meiner, fordi det liknar så mykje på dialekta mi. Det er berre så synd at det har blitt så "utvaska" med tida. Språkrådet har vorte for slappe, tykkjer eg.. Eg ynskjer deg all lukke på di ferd mot nynorskens verd.. (Ja, eg veit at det direkte objektet skal koma etter subjektet på nynorsk...) Edit: Wuhu! Det rima... Og jeg har det egentlig best med bokmål, selv om nynorsk er fint til tider.. Endret 5. november 2006 av karlpeder Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Eg likar også å prata nynorsk, eg ønskar ikkje å ha detta som hovedmål, men eg synes det er gøy å prate. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Jeg synes nynorsk er kjempedigg, og skulle likt og lært meg dette ordentlig, og hatt det som hovedmål. Kan jeg gjøre dette? Evt. hvordan? 7219097[/snapback] Vil du gifte deg med meg? Jeg skriver selv stort sett nynorsk, hwforumet er vel eneste plassen jeg ikke gjør det. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men hvis du har begynt på vgs kan du velge selv, det fikk iallfall vi gjøre. Holder du fortsatt til i grunnskolen tror jeg du må ha godkjenning fra foreldre. Siden du sikkert har fått noen karakterer i norsk allerede, tror jeg det blir problematisk å bytte dette skoleåret. Er nok ingen her inne som kan svare på dette, så spør læreren din. Satser på det blir nynorsk på deg nå. Lykke til. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Du er herved helten min, jeg ville mye heller snakket nynorsk en bokmål.Er egentlig veldig synd at vi snakker dansk og ikke norsk. 7219536[/snapback] Enig! En av grunnene til at jeg vil bytte. 7219557[/snapback] Dra til Island eller begynn å lære deg Norrønt. Det er så kjipt å høre folk som "vil bevare det vi en gang hadde", men ser kun tilbake på en tid som er null verdt i forhold til den nordiske storhetstida (vkikingtida). Folk vil bevare kristendommen, nynorsken og alt mulig annet tull, mens om vi skulle ta ibruk deres egne argumenter ville man ende opp med å tilhøre Åsa-troen og snakke Norrønt. Lenke til kommentar
................... Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) ... Endret 10. juli 2010 av ................... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Det hadde vært flott om ny-norsk hadde stått som hovedmål i Norge. Da har vi et språk som ligner mer på våre dialekter og som egentlig er det mest korrekte. Bokmål er jo nesten mer eller mindre dansk skriftspråk. Jeg vil tro det er flere som snakker dialekt enn som snakker bokmål. Så hvorfor skrive noe som egentlig ikke ligner språket vårt? For min del så snakker jeg bokmål, så det blir derfor mest naturlig for meg å skrive bokmål. Men anyways; ny-norsk er kult 7220611[/snapback] Absolutt alle snakker en eller annen form for dialekt, men mange av dem (inkludert min egen) likner mye mer på bokmål enn nynorsk. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Ja fy faen, go ahead. Konverter til alles favorikkspråkform... Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 lærerne på gamleskolen har alltid sagt at vi som er herfra snakker mer likt nynorsk enn bokmål... Jeg kan ikke fatte det, det var nok bare ett innspill for at vi ikke skulle væe så fiendlig innstilt til nynorsk... Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Det tydar Oppmerksomheit, trur eg. Er ikkje sikker. 7219201[/snapback] Oppmerksomheit er merksemd på nynorsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå