medlem-102525 Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg synes nynorsk er kjempedigg, og skulle likt og lært meg dette ordentlig, og hatt det som hovedmål. Kan jeg gjøre dette? Evt. hvordan? Lenke til kommentar
000111222 Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Det er vel fritt å velje målform. Skulen er pliktig å tilby begge deler, om eg ikkje tar heilt feil. Edit: "Etter gsl. § 39 nr. 2 velger foreldrene for sine barn om lærebøkene skal være på bokmål eller nynorsk. Regelen omfatter ikke lærebøker i norskfaget («morsmålet»), se nærmere i ." Link Endret 4. november 2006 av MK_Blackbird Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Er trur Young Lust er berre litt åtgaums sjuk når hu visar interesse for nynorsken. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Og kva tydar det? Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Det tydar Oppmerksomheit, trur eg. Er ikkje sikker. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Snakk med norsklæreren din! Man skal ikke se bort ifra at det er umulig. Har selv fått høre mange ganger at jeg godt kan levere norskoppgavene mine på nynorsk hvis jeg vil. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Jeg synes nynorsk er mye finere enn bokmål. Mer lyrisk. Mye rikere språk. Jeg er ikke spesielt god i det, men kunne godt tenke meg å ha det som hovedmål, tro det eller ei. Jeg er veldig interessert i språk. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg synes nynorsk er mye finere enn bokmål. Mer lyrisk. Mye rikere språk. Jeg er ikke spesielt god i det, men kunne godt tenke meg å ha det som hovedmål, tro det eller ei. Jeg er veldig interessert i språk. 7219330[/snapback] Yrkesvalg: Norsklærer. Nei, egentlig er det ikke så ille, men jeg misliker å bli påtvunget å lære det. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Ja, men så er det like praktisk som å ha en sels evne til å ha straffeduell mot Ronaldo i VM-finalen når man skal bruke det i dagliglivet. 7219343[/snapback] Pss.. Det er vel ikke noe problem! Jeg KAN jo bokmål helt greit, også.. Vil bare bli like god i nynorsk, som jeg er i bokmål.. ....Kanskje jeg kan bli bi-mål? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Ja, det kan du, da vi har fri målform i dette landet. Personlig prøver jeg å skrive bokmål med så mange alternative former som mulig/radikalt, dette gjør at det blir enkelt å gå over til nynorsk. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg har nynorsk som hovedmål. Det er ikke noe å stå etter. Bruker det kun på skolen. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 For all del ikke "konverter" til nynorsk vil bli akurat som pakistanere snakker gebrokent norsk. 7219341[/snapback] Nynorsk er da et skriftspråk. Etter at man begynte på vgs har man fått opptil to karakterer bedre i nynorsk enn i bokmål, kanskje jeg også burde konvertere? Atm skriver man visst radikalt bokmål, så Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Pss.. Det er vel ikke noe problem! Jeg KAN jo bokmål helt greit, også.. Vil bare bli like god i nynorsk, som jeg er i bokmål.. ....Kanskje jeg kan bli bi-mål? 7219377[/snapback] Ja, det er ganske greit, faktisk. Jeg anser meg selv som ganske flink i både bokmål og nynorsk og det er bra, for jeg har planer om å bli offentlig ansatt. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Det er en fordel med nynorsk som hovedmål. Det er at jeg får gode karakterer i begge deler. Nynorsk lærer jeg, bokmål er enkelt. =P Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Nynorsk kom jo fra den måten folk faktisk snakket på. EN blanding av dialektene. Genialt. Men jeg kan være enig i at det hadde vært enklere med bare ett skriftspråk. Kunne modernisert bokmålen. Men nå er det altså ikke slik. Derfor vil jeg kunne begge språkene vi har i Norke like godt. Lenke til kommentar
.patrick Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg synes nynorsk er kjempedigg, og skulle likt og lært meg dette ordentlig, og hatt det som hovedmål. Kan jeg gjøre dette? Evt. hvordan? 7219097[/snapback] Du er herved helten min, jeg ville mye heller snakket nynorsk en bokmål. Er egentlig veldig synd at vi snakker dansk og ikke norsk. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Du er herved helten min, jeg ville mye heller snakket nynorsk en bokmål.Er egentlig veldig synd at vi snakker dansk og ikke norsk. 7219536[/snapback] Enig! En av grunnene til at jeg vil bytte. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Eg har alltid skreve bokmål heile livet mitt, sjølom eg flytta til ein plass der nynorsk var det vanlige talemålet . Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Her var det mye tulleposter. Dere kan mene hva dere vil om nynorsk i dertil opprettede tråder, men det var ikke emne for denne tråden. Spørsmålet er ikke "om" eller "hvorfor", men hvordan. Moderator korter ned litt på tråden han, så kan dere holde dere til tema heretter. Geir Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Eg har alltid skreve bokmål heile livet mitt, sjølom eg flytta til ein plass der nynorsk var det vanlige talemålet . 7219565[/snapback] Meeep, meep, meep. >.< Nynorsk er et skriftspråk. Forresten, om du får ha nynorsk til hovedmål, må du regne med at det blir lagt opp til mest egen læring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå