PraYer Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Hei. Har fått en hjemmeoppgave som jeg sliter litt med. Oppgaven innebærer en trappefunksjon med uendelig mange trinn. Funksjonen starter på 1 og stiger 1 for hver verdi på x linja. Altså fra x=0..1 er y = 1 og fra X=1..2 er y=2 osv.. Har funnet ut at enhetssprang funksjonen = [y for y-1<x<y] og at Maple har en funksjon som heter ceil(x) som gjør smme nytten. Problemet ligger i at jeg skal Laplace-transformere denne uendelige funksjonen og har ikke peiling på hvordan det skal gjøres. Kan laplace-transformere ceil(t) funksjonen i Maple og har får resultaten 1/(s(1-exp(-1))) så regner med at det er det resultatet jeg skal stå igjen med. Men hvordan kommer jeg fram til dette for hånd og kan bevise det. Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet Endret 5. november 2006 av PraYer Lenke til kommentar
krishm Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Hei. Har fått en hjemmeoppgave som jeg sliter litt med. Oppgaven innebærer en trappefunksjon med uendelig mange trinn. Funksjonen starter på 1 og stiger 1 for hver verdi på x linja. Altså fra x=0..1 er y = 1 og fra X=1..2 er y=2 osv.. Har funnet ut at enhetssprang funksjonen = [y for y-1<x<y] og at Maple har en funksjon som heter ceil(x) som gjør smme nytten. Problemet ligger i at jeg skal Laplace-transformere denne uendelige funksjonen og har ikke peiling på hvordan det skal gjøres. Kan laplace-transformere ceil(t) funksjonen i Maple og har får resultaten 1/(s(1-exp(-1))) så regner med at det er det resultatet jeg skal stå igjen med. Men hvordan kommer jeg fram til dette for hånd og kan bevise det. Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet 7218979[/snapback] Du må hvertfall skrive om utrykket FØR du behandler det med la place, som igjen betyr du må finne selve utrykket igjen som en laplace setning og så gjøre om alt .. skriv inn hele utrykket ditt her så jeg får se det Lenke til kommentar
PraYer Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Hei. Har fått en hjemmeoppgave som jeg sliter litt med. Oppgaven innebærer en trappefunksjon med uendelig mange trinn. Funksjonen starter på 1 og stiger 1 for hver verdi på x linja. Altså fra x=0..1 er y = 1 og fra X=1..2 er y=2 osv.. Har funnet ut at enhetssprang funksjonen = [y for y-1<x<y] og at Maple har en funksjon som heter ceil(x) som gjør smme nytten. Problemet ligger i at jeg skal Laplace-transformere denne uendelige funksjonen og har ikke peiling på hvordan det skal gjøres. Kan laplace-transformere ceil(t) funksjonen i Maple og har får resultaten 1/(s(1-exp(-1))) så regner med at det er det resultatet jeg skal stå igjen med. Men hvordan kommer jeg fram til dette for hånd og kan bevise det. Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet 7218979[/snapback] Du må hvertfall skrive om utrykket FØR du behandler det med la place, som igjen betyr du må finne selve utrykket igjen som en laplace setning og så gjøre om alt .. skriv inn hele utrykket ditt her så jeg får se det 7219591[/snapback] Poster oppgaven i sin helhet: "Figur 1 nedenfor viser de første trinnene i en trappefunksjon f(t) med uendelig mange trinn. Skriv f(t) med enhetssprangfunksjonen, og finn laplacetransformen til f(t)." Lenke til kommentar
PraYer Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 Hei. Har fått en hjemmeoppgave som jeg sliter litt med. Oppgaven innebærer en trappefunksjon med uendelig mange trinn. Funksjonen starter på 1 og stiger 1 for hver verdi på x linja. Altså fra x=0..1 er y = 1 og fra X=1..2 er y=2 osv.. Har funnet ut at enhetssprang funksjonen = [y for y-1<x<y] og at Maple har en funksjon som heter ceil(x) som gjør smme nytten. Problemet ligger i at jeg skal Laplace-transformere denne uendelige funksjonen og har ikke peiling på hvordan det skal gjøres. Kan laplace-transformere ceil(t) funksjonen i Maple og har får resultaten 1/(s(1-exp(-1))) så regner med at det er det resultatet jeg skal stå igjen med. Men hvordan kommer jeg fram til dette for hånd og kan bevise det. Håper noen kan hjelpe meg med dette problemet 7218979[/snapback] Du må hvertfall skrive om utrykket FØR du behandler det med la place, som igjen betyr du må finne selve utrykket igjen som en laplace setning og så gjøre om alt .. skriv inn hele utrykket ditt her så jeg får se det 7219591[/snapback] Poster oppgaven i sin helhet: Figur 1 nedenfor viser de første trinnene i en trappefunksjon f(t) med uendelig mange trinn. Skriv f(t) med enhetssprangfunksjonen, og finn laplacetransformen til f(t). Lenke til kommentar
krishm Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 For lenge siden jeg hadde laplace til at jeg husker en slik oppgave.. Men du MÅ hvertfall ha laplace funksjonene foran deg ellers er det umulig å få til oppgaven.. Om du klarer å få feks en 2grads ligning ut av f(t) s^2 + 4s + 13 = 0 (ureelle røtter gir "danne fullstendig kvaderat") og reelle røtter gir "delbrøkoppspaltning") før du eventuelt faktoriserer og gjør om til laplace Lenke til kommentar
krishm Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 http://mathworld.wolfram.com/LaplaceTransform.html Gå inn dit om du ikke har laplace funksjonene foran deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå