Gå til innhold

Postoppkrav av postpakke jeg har sendt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det tar langt tid før pengene fra oppkravet på varen jeg har sendt tar langt tid før de havner på bankkontoen min?

jeg har sporing av pakken, der jeg ser at kunden har henta den...

Er dette på grunn av at det er helg, for jeg har ikke mottatt noe peng enda... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg lurer på om det tar langt tid før pengene fra oppkravet på varen jeg har sendt tar langt tid før de havner på bankkontoen min?

jeg har sporing av pakken, der jeg ser at kunden har henta den...

Er dette på grunn av at det er helg, for jeg har ikke mottatt noe peng enda...  :ermm:

7218273[/snapback]

Det tar alltid noen dager (1 - 4) før en registert innbetaling vises på kontoen din. Dersom pakken er hentet i dag, har du neppe noe på kontoen før mandag, muligens ikke før tirsdag/onsdag. Vet nemlig ikke hvor raske postens rutiner er.

Edit: Tydelig at Lufen har bedre oversikt over postens rutiner enn meg, men 5 arbeidsdager er tregt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Posten eller andre betalingsformidlere har ikke lov til å sitte på pengene som kommer inn (og dermed ha renteinntekter), de skal sendes videre med en gang. Det sitter ingen og gjør manuelle operasjoner, verken i Posten eller i banksystemet. "Med en gang" i denne sammenhengen, vil si at alle transaksjoner en dag samles opp rundt midnatt, slik at det går en automatisk beskjed i systemet om å trekke beløpet fra Postens konto og sende det videre til riktig konto. Normalt, dersom den som skal ha beløpet har samme bank som Posten, vil vel beløpet da være synlig på konto etter neste døgnskifte igjen. Det kan vel ta en dag ekstra om det er en annen bank i mellom. Oppsummert:

1. Beløpet betales mandag

2. Tirsdagen trekkes beløpet fra Postens konto og sendes videre.

3. Onsdag skal beløpet være synlig på mottakers konto.

(Det skjer ingenting lørdag og søndag, så ikke regn med disse dagene).

Når det noen ganger kan ta lenger tid enn dette, kan det komme av:

- Manuell innbetaling til landpostbud, dvs ikke i betalingsterminal eller direkte på postkontoret. Her kan det maks komme en dag ekstra, men trolig ikke noe. Jeg tror det også kan ta en dag ekstra om det er innbetaling til butikkpostkontor.

- Flere banker inne i bildet (skal vel egentlig normalt ikke bety noe, men alle bankene bruker ikke BBS).

- Det har skjedd en eller annen forsinkelse i banksystemet. Men det er sjelden, og betyr maks. en dag.

De gangene jeg har sendt oppkravspakker, har jeg alltid hatt pengene inne på konto den tredje dagen, helgedager ikke medregnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...