Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Siste sjanse for mitt WLAN (Ustabilt)

Anbefalte innlegg

Vel, etter å klødd meg utallige ganger i hodet, knyttet nevnen og sverget på at det j.... WLAN'et kastes hvor det hører hjemme - i søpla. Gir jeg det en siste sjanse før det åker UT!!

Problemet: Har nå en Lynsys WAP54G-EU stående på loftet og gir ut flotte signaler som gir god dekning i hele huset. 54Mbit hastighet over det hele.

Jeg kan koble meg på med mitt Intel 2200bg kort og jeg suser av gårde i pen hastighet noen minutter før det begynner å lugge. Stream lugger slik at radio/TV utelukkes. Jeg ser også selv om signalet er pent, at hastigheten varierer fra 54 Mbit til 1 Mbit.

Etter inaktivitet, kan jeg prøve å gå til en site og ingen respons, trykker nok en gang og det kan sakte komme gradvis.

Slik kan det bare ikke fortsette å være.

Jeg har gjort følgende: Byttet 2 rutere, 2 WLANkort, 2 aksess punkt.

Jeg har lagt inn nye drivere, firmware og byttet kanaler, med og uten kryptering, prøvd kun B og G bånd uten hell. Reformatert.

Hva mer kan prøves?

Kan eller opplyse om at min laptopp er en FJS Amilo M1347G, og at min stasjonære PC som er koblet direkte til ruter ikke opplever disse problemene.

Takk for meg, eller var det takk og forvel til WLAN?

Endret av ullevål
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ettersom du har prøvd flere forskjellige routere har du nesten utelukket utstyrsfeil.

Da du har varierende båndbredde til routeren kan det nok tenkes at det er forstyrrelser som skaper problemer for deg.

Andre nettverk i området ditt kan sørge for å gi antennen din sterke signal og det kan vise at du har 54 mbit i signal selv om signal fra andre nettverk kun forstyrrer slik at du i realiteten kun har en brøkdel (som jeg har forstått hvertfall).

Sjekk om du har noen mikrobølge sendere i området (mikrobølgeovn, enkelte telefoner, trådløse kameraer, alarmer etc)

Det at nettsider stopper opp og du må trykke refresh osv skyldes pakketap, som i ditt tilfelle kommer av dårlige trådløse signal.

Har du lastet ned networkstumbler og sett om det kan være andre signal i området som forstyrrer?

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Du har jo kjempesterkt signal, så det burde fungere utmerket.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Wireless Zero Config (WZC) guide

WZC er et trådløs hjelpeprogram for Windows XP.

Konflikt mellom WZC og tredjeparts software (som fulgte med hardwaren) viser seg ofte som pingspikes.

Disse spikene viser seg på følgende måte om du pinger på internett i dosvindu:

ping www.uio.no –t

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=17ms TTL=248

Svar fra 129.240.4.44: byte=32 tid=1007ms TTL=248

Disse høye pingverdiene gjentar seg jevnlig (ca 1 gang pr minutt)

For å fikse dette problemet må du enten slå av og disable WZC eller tredjeparts software.

Valget avhenger av hvilket som fungerer best for adapteret ditt.

Endre WZC:

Gå til Start >Kjør og skriv services.msc og klikk OK.

Scroll helt ned og finn Wireless Zero Configuration og dobbelklikk.

I Generelt bytter du oppstartstype to Automatisk eller Deaktivert etter behov.

Start eller Stopp tjenesten.

Lenke til kommentar

Ja signalet er av topp kvalitet, kontinuiteten er problemet.

Å slå av WZC er ikke aktuelt da jeg kun kjører win-xp software (var bevist på dette da jeg formaterte sist)

Ser at naboens signaler er fine uten brudd.

Nei, dette gir jeg snart opp.

Men, uansett takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Hei.

Har forstått det som at du da ikke har 3parts firmware innstallert for det trådløse kortet.

Du kan ha et forstyrrelses problem siden kanal 2 såvidt kommer i samme frekvens område som din kanal 6.

Dette kan løses om du får naboen din til å gå ned på kanal 2 i stedet, evt de to andre til å gå opp på 12 eller 13 slik at du kan hoppe opp på kanal 7.

Alternativt kan du mikrobølge skjerme huset ditt, men dette er dyrt og vanskelig. :)

Uansett er det ikke sikkert dette er problemet.

Tror LA7DFA har et veldig godt poeng i å slå av windows zero configuration, og heller satse på 3.parts firmware.

Har opplevd med trådløse broer at de kobler seg opp mot andre og sterkere nettverk enn de er konfigurert mot.

Prinsippet opp mot bærbare tror jeg blir noe av det samme.

Det trådløse kortet søker med jevne mellomrom etter sterkere signal.

Jeg tør nesten vedde ei cola på at du får en mer stabil tilkobling om du deaktiverer WZO og satser på kortets egen firmware :thumbup:

Sjekk også at det ikke er mye metall skrap rundt routeren din. Inbiller meg at dette kan lage krøll.

Apropo: "A purple bar indicates loss of signal, possibly temporary", (lurte på det selv :) ).

Lykke til hva du enn går for!

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Hei.

Takk for svar.

Jeg har tidligere forsøkt 3 parts software (Intel) uten at det løser problemet.

Siste driver fra juni 2006 til 2200BG kortet, gav meg en lavere hastighet. Ca. 1,5 - 3 Mbit mot driver fra april 2004 som gir 10,5 Mbit!!

Mulig jeg må en tur over hekken å snakke med nabo.

"Hei, kan De gå ned fra kanal 2 til kanal 1 på Deres nettverk?"

Tviler på at de er såpasss datakyndige at det klarer det, men en skal jo ikke skue hunden på hårene.

Det blir vel lite aktuelt å mikrobølge skjerme huset.

Da får en elektrikker heller trekke opp kabler, noe jeg i utgangspunktet ville unngå.

Lenke til kommentar

:hmm:

Du har ikke disse problemene når du sitter oppe på loftet nær routeren vel?

Da du hadde nyeste firmware med bare 3 mbit, var forbindelsen mer stabil?

Tenker høyt: at den nyeste firmware kun fanger opp signal fra din egen router og ikke tar opp signal fra naboen som jo egentlig er støy?

Kabel nettverk er uansett det beste. Selv med de dyreste 100Mbit spillrouterene blir båndbredden i praksis bare halvparten av kablet 100Mbit, etter det jeg har forstått.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...