Gå til innhold

Billig og bra bærbar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får den faktisk til 13300 ca inkl mva:

Da 4150

m/

P4 1.7

256 MB RAM

32 MB RADEON 7500

14.1" SXGA+ (1400x1050) skjerm

DVD /CDRW Combo

40 GB (5400 rpm disk).

 

Gå inn og sjekk anbefalte systemer - tror den heter performance. Den var tidligere med blant annet 1600x1200 skjerm, noe som ikk er å anbefale på en 14.1".

 

Prisen lå på 13270 tror jeg det var, da inkludert frak osv. Mer minne kan du sette inn senere uten noe problem. Ser ut til å være en glimrende maskin til den prisen, spes. pga:

Meget god skjerm (sxga+)

skjermkort

combo-drive

5400 rpm harddisk

relativt beskjeden størrelse

Lenke til kommentar

Du får den faktisk til 13300 ca inkl mva:

Da 4150

m/

P4 1.7

256 MB RAM

32 MB RADEON 7500

14.1" SXGA+ (1400x1050) skjerm

DVD /CDRW Combo

40 GB (5400 rpm disk).

 

Gå inn og sjekk anbefalte systemer - tror den heter performance. Den var tidligere med blant annet 1600x1200 skjerm, noe som ikk er å anbefale på en 14.1".

 

Prisen lå på 13270 tror jeg det var, da inkludert frak osv. Mer minne kan du sette inn senere uten noe problem. Ser ut til å være en glimrende maskin til den prisen, spes. pga:

Meget god skjerm (sxga+)

skjermkort

combo-drive

5400 rpm harddisk

relativt beskjeden størrelse

Lenke til kommentar

Hei!

 

takk for svar..

 

har også kikket litt på denne

 

men jeg tviler litt pga den må bestilles fra usa. noen som har noen erfaringer med dette hva en må betale av avgifter toll osv i norge og om det i det hele tatt går an å få dem til å sende den til norge?

 

mvh Ruben

 

[ Denne Melding var redigert av: mais på 2002-11-14 20:52 ]

Lenke til kommentar

Jeg bestilte nettopp en iBook (anbefaler den midterste varianten av de tre iBook'ene, den er litt kraftigere). Den koster 12.990.

 

Når det gjelder import så må du belage deg på et nokså kraftig tillegg i prisen. Siden flere dataprodusenter har verdensomspennende leveranser kan de ha et opplegg som gjør det billigere for deg. Det som er ekstrautgifter er Porto/fraktutgifter, toll og mva.

 

Hør med [email protected] , de kontaktet jeg angående et kjøp fra USA. Her er noe av det de fortalte meg:

 

Ved innførsel av varer til Norge, beregnes innførselsavgiftene etter internasjonale standarder av den såkalte CIF-verdien. Med dette menes innkjøpsprisen i utlandet tillagt alle kostnader forbundet med transport, emballering, forsikring, m.v. For varer som sendes per post, beregnes innførselsavgiftene av innkjøpsprisen tillagt portokostnadene.

 

Eventuelt avgiftsfritt kjøp i utlandet er helt og holdent et forhold mellom deg og selgeren. Du må derfor avtale dette direkte med selger. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at dersom utenlandske avgifter er inkludert i kjøpesummen, vil norske avgifter også beregnes av disse da Tollvesenet ikke har adgang til å trekke ut utenlandske avgifter av beregningsgrunnlaget.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: sanyar på 2002-11-14 21:02 ]

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha bærbar pc til under 14000 tror jeg den 4150 maskinen er det beste du kan få. Zepto 2003 ligger på ca. samme pris, har langt dårligere spesifikasjoner, ikke mobil prosessor, høyere viftestøy, og større og tyngre maskin, og ikke minst langt dårligere skjerm.

Lenke til kommentar

Tenker du på Zepto 2003? Joda, helt sikkert en glimrende maskin til prisen, ingen tvil om det:

 

Personlig ville jeg valgt Inspiron 4150 foran denne av flere grunner:

 

Lavere vekt

Høyere oppløsning på skjerm (1400x1050 mot 1024x768)

Mobil prosessor som utvikler mindre varme, og dermed mindre støy.

Kraftigere skjermkort

større og raskere harddisk

 

Dette må naturligvis ses i sammenheng med at denne Inspiron maskinen jeg snakker om koster ca. 13950 inkl frakt og mva, og zepto 2003 koster 12387,- men da uten f.eks OS.

 

Den største ulempen med Inspiron 4150 slik jeg ser det må være dårlig plastkvalitet, og kun 1 USB port og ikke f.eks firewire.

Lenke til kommentar

Ring tollvesenet og spør ang. USA.

En venn av meg har nylig kjøpt laptop fra USA(webshop) og mener han bare måtte betale mva ekstra.

Jeg regner med det er flere her som bestillte ram (inkl meg selv) fra Crucial, før man fikk den i Norge.Jeg måtte dengang i hvertfall ikke betale annen toll enn mva ( minus britisk mva), kan ikke skjønne at det skal være anderledes for annen elektronikk.

Lenke til kommentar

Frakt er et sted mellom 500 og 1000, avhengig av hvem du bruker, og om du vil ha forsikring, tracking service etc.

Fersk skrekkhistorie: USPS og deres norske partner Norcargo-Pakketrans brukte nærmere 8 uker på å få en bærbar fra USA til meg (i Oslo). Hadde betalt flyfrakt, men det viste seg at USPS (alltid?) sender varene til Tyskland, hvor de blir liggende og vente på bil eller tog, for å transporteres til Danmark, hvor de omlastes....

Forøvrig tok Pakketrans skyhøye avgifter ca. 650, for å utføre fortollingen. Posten pleide å ta 150 dengang USPS pakkene gikk via dem. (privatiseringens pris?). OK, burde ha fortollet selv, det er nå så. Har tidligere fått 4-5 pakker gjennom posten og et lignende antall gjennmom FedEx (for det meste brukte bærbare og delemaskiner, kjøpt på eBay). Hos FedEx kan de være sjokkerende raske, og ifølge mine amerikanske kontakter er det også et svært pålitelig firma. Første gang jeg fikk en bærbar gjennom dem, var jeg helt uvitende og var naturligvis instilt på det værste. Da det ringte en mann på døra etter 2 dager og sa det var en pakke, trodde jeg først det var noe fra Komplett. Men jeg hadde jo ikke bestilt noe fra Komplett. Nei, det var fra USA! Da kunne det jo bare være brevbomben fra CIA! Men nei, det var altså (heldigvis) Toshibaen. (Hos FedEx betaler man fortolling/MVA i etterhånd, ellers hadde jo ikke dette vært mulig). Vanligvis har de brukt litt mere: 3-5 dager. Bra firma uansett (privat eller ei).

MVA er rundt regnet 1/4 av pris inkludert frakt osv. Det tuller lett på seg.

Har du tenkt på garantispørsmålet? Jeg har intrykk av at de store firmer ikke tillater sine forhandlere i USA å eksportere hit.

Ikke glem banale problemer som noen ganger oppstår, som f.eks. at de sender feil produkt (og plutselig ikke lenger er så velvillige når returfrakt osv skal betales). På eBay har man et visst press på selgeren, om man holder seg til slike som har bare positiv feedback. Ingen ser gjerne sitt uplettede rulleblad ødelagt.

Alt i alt ville jeg tenkt meg meget grundig om før jeg kjøpte en ny, dyr maskin fra utlandet. (Fremmedspråklig tastatur er det minste problemet, men også verd å huske på).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...