Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

poltianmelde en på hardware.no

DaJev

Anbefalte innlegg

IKKE ta opp telefonsamtaler uten å gjøre ham klar over det! Det er ulovlig, og opptakene vil ikke gjelde som bevis.

At bevisbyrden ligger på anklager betyr vel bare at den gjør det i første omgang. Hvis aktor klarer å sannsynliggjøre i stor nok grad at tiltalte er skyldig, faller bevisbyrden over på vedkommende.

7220664[/snapback]

Du har lov å ta opp samtaler du selv er med på, ref Straffeloven:

§ 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn.

Tilføyd ved lov 12 des 1958 nr. 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Dette alene innebærer ikke automatisk at det er lov å avlytte samtaler man selv er med i, men ok.

Det er vel fortsatt slik at opptak av samtaler, videoopptak etc. ikke teller som bevis hvis tiltalte ikke blir gjort oppmerksom på opptaket?

Lenke til kommentar
ok skal ringe han om 5 minutter :)) gi han siste advarsel.

edit://

nå begynner jeg å blitt bekymret, han tar ikke opp telefonen.

7221958[/snapback]

Skjult nummer? Hvis du akkurat har ringt, ikke skjul nummeret ditt og ring igjen. Vent heller noen timer/dager.

Eller lån en kamerats telefon :)

Lenke til kommentar

Hvis du vet hvor han bor tror nok jeg at jeg ville besøkt han...

Ikke for å denge dritten ut av han, men for å få pengene tilbake, eller datamaskinen. Hvis han bor hjemme hos foreldrene sine, så kan du jo likesågodt forklare den fortvilte situasjonen din for dem, hvis de er normale forståelsesfulle foreldre vil de nok ordne opp i denne saken.

Lenke til kommentar
Dette alene innebærer ikke automatisk at det er lov å avlytte samtaler man selv er med i, men ok.

Det er vel fortsatt slik at opptak av samtaler, videoopptak etc. ikke teller som bevis hvis tiltalte ikke blir gjort oppmerksom på opptaket?

7221929[/snapback]

Dette innebærer at man kan avlytte telefonsamtaler man selv er med i ja.

Straff er betinget av at telefonsamtalen eller samtalen foregår «mellom andre». Dette vilkåret er ikke oppfylt dersom en av deltakerne medvirker til eller samtykker i at den avlyttes av en tredjemann.

Prinsippet om fri bevisfremleggelse er et grunnleggende prinsipp i norsk rett, som gjelder både på strafferettens område og i sivile saker.

Prinsippet innebærer at partene som hovedregel fritt kan legge frem de bevisene de ønsker. En domstol kan imidlertid avvise bevisfremleggelsen (såkalt bevisavskjæring), med hjemmel i de ulovfestede reglene om bevis ervervet på ulovlig eller utilbørlig måte.

Ettersom det rettslige utgangspunktet er prinsippet om fri bevisføring, krever slik bevisavskjæring i utgangspunktet en positiv hjemmel. På grunnlag av rettspraksis er det utviklet regler for avskjæring av ulovlig ervervet bevis. Retten kan i særlige tilfeller nekte bevis fremlagt dersom fremleggelse vil medføre en krenkelse av tungtveiende personvern- eller rettssikkerhetshensyn.

Lenke til kommentar

oppdatering:

fikk melding fra han etter at jeg prøvde å ringe han uten at han tok den opp.

han:

"du får pakkesporingsnummeret når jeg kommer hjem, er opptatt. har skjedd no med familien"

meg:

"tålmodigheten min er i ferd med å renne ut, jeg føler meg lurt. Gi meg penga tilbake hvis du ikke ha laptopen da"

han:

"jeg lover hvis den ikke har kommet til deg imorn, så skal jeg personlig levere den til deg imorn på oslo s"

jeg:

"ok greit. men hvordan kan du gi meg pakka imorn hvis du allerede har sendt den? :D"

han:

"har en kjenning som kan hente den ut"

vet ikke hva jeg skal tro, skal tilgi han hvis han gir meg laptopen imorra

Lenke til kommentar

Nei! Det er forbudt å avlytte telefonsamtaler uten samtykke. Please ikke gjør det. Da får du en smell av uante dimensjoner. Ikke engang politiet har lov å avlytte telefoner.

De kommer til å bli skikkelig forbanna hvis de hører du bryter loven for å "sikre beviser". Det kan ikke brukes uansett.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Treff han..

Ta med deg ett par store folk og skrem han som faen;D funker ikke det så går du etter kne skålene hans xD

7223259[/snapback]

Så han kan anmelde deg for vold, og du har 0 sjangs for å noen gang få den laptopen?

Høres ut som en super idé!

Lenke til kommentar
Nei! Det er forbudt å avlytte telefonsamtaler uten samtykke. Please ikke gjør det. Da får du en smell av uante dimensjoner. Ikke engang politiet har lov å avlytte telefoner.

De kommer til å bli skikkelig forbanna hvis de hører du bryter loven for å "sikre beviser". Det kan ikke brukes uansett.

7223263[/snapback]

nei det er det ikke. vennligst les hele tråden før du uttaler deg.

Lenke til kommentar
neida... synes det er greit at han tilslutt har bestemt å gi meg laptopen :)

kanskje han var redd for å si at han ennå ikke hadde sendt den og derfor kom med unnskyldninger for å hale ut tiden.

7223285[/snapback]

Regner med at du er ironisk nå....

Det er vel ingen tvil om at han bare har tatt pengene dine.

Lenke til kommentar
Treff han..

Ta med deg ett par store folk og skrem han som faen;D funker ikke det så går du etter kne skålene hans xD

7223259[/snapback]

Så han kan anmelde deg for vold, og du har 0 sjangs for å noen gang få den laptopen?

Høres ut som en super idé!

7223279[/snapback]

what goes a round, comes around

Lenke til kommentar

7223263[/snapback]

Les et par poster lengre opp. Her tar du skammelig feil.

Lenke til kommentar
neida... synes det er greit at han tilslutt har bestemt å gi meg laptopen :)

kanskje han var redd for å si at han ennå ikke hadde sendt den og derfor kom med unnskyldninger for å hale ut tiden.

7223285[/snapback]

Her foreligger det ikke tvil om at du blir lurt slik jeg ser det. ingen kompiser kan hente den ut for ham så lenge den er adressert til deg. Ingen kompiser kan hente den ut punktum.

Han har ikke bestemt seg for noe som helst og du kommer til å bli skuffet atter en gang i morgen når du igjen ser mangel på vilje fra hans side på å få denne saken løst. Husk også at du har kjøpsloven på din side her og kan bringe ham inn for konfliktrådet. Til å begynne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...