Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

poltianmelde en på hardware.no

DaJev

Anbefalte innlegg

vet du hva... jeg tror jeg prøver å sikre meg bevismateriale allerede.

ringer han, tar opp samtalen.

spør om han han har sendt den, spør om han har pakkesporingsnummret.

så legger på. Lagrer filen og legger den ut i denne tråden :D

holder det cagalli?

7217405[/snapback]

Det kan du jo gjøre, også printe ut alle email du mottatt fra han. Ta med dette til politiet sammen med kvittering fra banken.

Men ikke forvent at politiet løser saken. Dette er nedprioritert og det er gode sjanser for at politiet ikke gidder å etterforske.

Men det er jo verdt et forsøk. Som jeg skrev tidligere: Du kan jo anmelde han til politiet og håpe at han blir så redd at han betaler deg tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No missforstår du innlegget, anklager har jo besvisførselen, men når ein kan bevise pengeoverføringa og ein har ikkje mottatt noko vare, så blir det ankalgedes problem å motbevise / bevise at kunde har mottat vara.

Sidan selgar her meiner at det både finnes sendenummer og at pakken er sendt så skulle det ikkje vere så "vanskeleg" for selgar å bevise sin uskyld. Derimot kan han verken vise til sendenummer eller noko anna så er det selgar som må bevise at kunde har fått vara og anklagen er urettmessig.

Så selgar bør få det skriftleg at selgar har sendt pakken, dermed blir bevisførselen anklagedes "ansvar" sidan det må motbevises at dette ikkje er ein svindel.

Lenke til kommentar
No missforstår du innlegget, anklager har jo besvisførselen, men når ein kan bevise pengeoverføringa og ein har ikkje mottatt noko vare, så blir det ankalgedes problem å motbevise / bevise at kunde har mottat vara.

Sidan selgar her meiner at det både finnes sendenummer og at pakken er sendt så skulle det ikkje vere så "vanskeleg" for selgar å bevise sin uskyld. Derimot kan han verken vise til sendenummer eller noko anna så er det selgar som må bevise at kunde har fått vara og anklagen er urettmessig.

Så selgar bør få det skriftleg at selgar har sendt pakken, dermed blir bevisførselen anklagedes "ansvar" sidan det må motbevises at dette ikkje er ein svindel.

7217432[/snapback]

I så fall kan jo selger/svindleren bare si at han har mistet sporingsnummeret.

Uansett så må den som anmelder legge frem bevis for sine anklager. At han kommer til politiet og sier at han ikke har fått en vare betyr ikke at det er sant.

Den som blir anklaget er USKYLDIG INNTIL DET MOTSATTE ER BEVIST. Den anklagede trenger ikke å bevise noe som helst.

Lenke til kommentar

Hvis DaJev går til politiet og sier at han ikke har fått pakka, kan jo politiet be selgeren om å oppgi sporingsnummeret. Da er det jo lett for posten å sjekke om den har blitt sendt og utlevert.

Du sier at anklageren ikke må bevise en drit, men han må vel oppgi sporingsnummeret hvis politiet spør?

Lenke til kommentar
Hvis DaJev går til politiet og sier at han ikke har fått pakka, kan jo politiet be selgeren om å oppgi sporingsnummeret. Da er det jo lett for posten å sjekke om den har blitt sendt og utlevert.

Du sier at anklageren ikke må bevise en drit, men han må vel oppgi sporingsnummeret hvis politiet spør?

7217568[/snapback]

Som jeg skrev tidligere: I så fall kan jo selger/svindleren bare si at han har mistet sporingsnummeret.

Og svaret er faktisk NEI, han må ikke oppgi noe som helst selv om politiet spør.

Han kan enkelt og greit nekte å avgi forklaring. Da må politiet gjøre hele jobben selv, fremskaffe beviser og etterforske.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke be posten om å sjekke navnet hans for å finne sporingsnummeret? Er jo helt idiotisk hvis man bare kan skylde på at man har "glemt" det.

7217667[/snapback]

Hvordan skal posten kunne sjekke navnet hans? Du trenger ikke oppgi noe navn når du sender en pakke.

Lenke til kommentar
vet du hva... jeg tror jeg prøver å sikre meg bevismateriale allerede.

ringer han, tar opp samtalen.

spør om han han har sendt den, spør om han har pakkesporingsnummret.

så legger på. Lagrer filen og legger den ut i denne tråden :D

holder det cagalli?

7217405[/snapback]

Bare vær klar over at da blir DU kriminell.

Det er ikke lov å ta opptak av folk uten deres tillatelse og ABSOLUTT ikke lov å legge det ut på internett.

Du vil heller ikke kunne bruke det i en rettsak.

Lenke til kommentar

Hei.

Dette gjelder antelig noen tusen kroner. Hvis du ikke bor så langt unna så ville jeg tatt et besøk til personen. Ikke gjør noe ulovlig. Hvis du besøker han uten forvarsel så vil det antagelig bli orden på sakene. Be om å få prate med personen. Det er helt lovlig og ting vil ordne seg. Hvis han har gjort noe ulovlig så vil han nok innrømme det. jeg syntes at det er synd at folk driver å svindler inne på hw nettverket.

Lenke til kommentar
Hei.

Dette gjelder antelig noen tusen kroner. Hvis du ikke bor så langt unna så ville jeg tatt et besøk til personen. Ikke gjør noe ulovlig. Hvis du besøker han uten forvarsel så vil det antagelig bli orden på sakene. Be om å få prate med personen. Det er helt lovlig og ting vil ordne seg. Hvis han har gjort noe ulovlig så vil han nok innrømme det. jeg syntes at det er synd at folk driver å svindler inne på hw nettverket.

7220418[/snapback]

Hvis han allikevel skal besøke selgeren, hvorfor ikke bare få laptop'en der og da?

Lenke til kommentar

Denne karen har vel ikke initialer G.H.C.?

Opplevde noe liknende for mange år siden.

Jeg anmeldte saken, og hørte ikke noe mer på et års tid. Antok at den var henlagt. Plutselig fikk jeg et brev der det stod han var blitt dømt, sammen med en liste med 30-40 andre som var svindlet av ham (!).

Jeg måtte så gi beskjed til .. hm.. Statens innkrevingssentral, eller noe, om at jeg ønsket at de skulle inndrive beløpet. Det er nå flere år siden, og har enda ikke fått noe. Antar jeg ikke kommer til å gjøre det heller.

Derfor:

- Hvis mulig, og han er en ungdom, snakk med foreldrene hans.

- Hvis mulig, oppsøk personen direkte.

Anmeldelse kan fungere, men jeg vil dessverre tro det er liten sjanse for å få tilbake pengene den veien. :hrm:

Edit: Etter dette betaler jeg aldri beløp over 1000,- på forskudd...

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

IKKE ta opp telefonsamtaler uten å gjøre ham klar over det! Det er ulovlig, og opptakene vil ikke gjelde som bevis.

At bevisbyrden ligger på anklager betyr vel bare at den gjør det i første omgang. Hvis aktor klarer å sannsynliggjøre i stor nok grad at tiltalte er skyldig, faller bevisbyrden over på vedkommende.

Lenke til kommentar
Denne karen har vel ikke initialer G.H.C.?

Hmm, jeg har problemer med en med initialene H. C. O. S.

kan ikke være noe av det samme, at han bytter ut litt? fikk en defekt harddisk og han svarer ikke på epost lenger.

Uansett, bruk telefonkatalogen og ring hjemnummeret hans. Er han ikke der, hør om du prater med moren hans og forklar situasjonen. Ikke true de med politianmeldelse der og da, det blir for dumt, det kan du heller gjøre i telefon nummer 3, dersom ingenting har skjedd. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...