Gå til innhold

mulig å sjekke register verdier med if set.. [LØST

Anbefalte innlegg

hei hei!

jeg sitter her med et login script og skal gjøre noen register foandringer og lurer da på en ting.

er det mulig å bruke if setninger i batch til å sjekke verdien eller eksistensen av en register nøkkel?

grunnen til at jeg trenger dette er at det er jo ingen vits å importere en register nøkkel flere ganger hvis den allerede er der, ikke sant?

slik som jeg har det nå så er det slik som dette:

reg import C:\windows\resources\logonscreen.reg

hvis jeg istede kunne ha sjekket om register nøkkelen er der, eller verdien er det jeg vil ha, for så å importere eller ikke avhenging av svaret, så slepper jeg at registeret får forandringer hver gan noen logger på, og minsker sjangsen for at noe skulle skje feil der. (sånn som jeg ser det i hvertfall)

så.. er det mulig? (og i så fall hvordan?)

takker for alle svar fra dere allmektige dos guder her på forumet ( ;) )

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en liten mulighet ved bruk av Rundll32, men jeg er veldig usikker på hvordan man kan bruke den i kombinasjon med IF, men det kan muligen andre svare på.

Ellers så ville jeg tatt stege videre til andre språk, for strengt tatt så beveger du deg på områder som batch ikke er laget for. For i andre sprøk som eks. C er dette ikke et problem.

Lykke til og vært snill og post løsningen når du finner den, kan være artig å se hvordan det kan gjøres.

Lenke til kommentar

Du burde se på KiXtart .

Batch filer for logon script egner seg ikke til stort annet enn å mappe opp nettverksstasjoner med "NET use".

KiXtart "KeyExist" og "ReadValue" funksjon returnerer forespørsel om registry key finnes eller ikke og du kan gjøre vanlig "If" - basert på resultatet med å skrive inn med "AddKey" og "WriteValue"

KiXtart er dessuten gratis .

Ta en kikk på dette login scriptet

http://www.adminscripteditor.com/scriptlibrary/view.asp?id=2

Her er både drive mapping , printere og registry manipulering inkludert vha "ReadValue"

Lenke til kommentar

syar2003: Vi bruker allerede KIXtart. (logonscriptet bare starter opp kix nå)

det som er et problem er at serveren som jeg skal legge dette på er en del av Akershus fylkeskommune sitt nettverk (jeg er IKT-lærling ved en videregående skole i fylket) og jeg tror (tror altså) at jeg ikke har lov til å endre kix fila kun bat fila som starter kix (så lenge jeg ikke endrer kix kommandoen der). men jeg skal høre med de i fylket, og hvis jeg har lov, så skal jeg prøve løsningen din!

takker!

Giddion: hvis syar sin løsning ikke går for meg så skal jeg skrive inn en eventuel annen løsning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...