Gå til innhold

Oppdateringsresponstid på lcd

Ping0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har noe å si på etterslep av farger bak ting som er i bevegelse. F.eks hvis en motstander beveger seg horisontalt over skjermen så vil en skjerm med lang responstid gi en lang "hale" av skygge etter motstanderen, mens en skjerm med kort responstid vil gi en kort hale av skygge.

Men personlig synes jeg responstid er overvurdert som egenskap. Jeg fikk nylig skjerm med 2ms responstid (grå-grå) på jobben og måtte selvsagt prøve litt. Det var faktisk et betydelig etterslep etter både musepekeren, vinduer jeg flyttet rundt på skjermen osv. Merkelig nok har min gamle 19" Dell 1905FP med 20ms responstid (sort-hvit) omtrent samme mengde etterslep. Ja, selv min 3 år gamle bærbare har omtrent samme mengde etterslep.

Lenke til kommentar
Enkelte skal ha det til at LCD skjermer med 8 ms henger langt etter virkeligheten  :p

Jeg syns det er noe de innbiller seg  :ohmy:

7216568[/snapback]

Det er oftest innbilning, ja.

Men det som ofte skjer med skjermer med høy responstid er at responstiden, altså tiden før en piksel er ferdig med å skifte farge, blir så høy at den nesten ikke blir ferdig før den skal skifte igjen. På en skjerm med 60 Hz er det 16.6667 ms mellom hver gang man skifter farge. HVis det skjer slik, blir bildet uskarpt.

Det som også finnes er inputlagg som rett og slett betyr en slik forsinkelse. MVA og PVA paneler opplever en del av det. Da kan bildet på en slik LCD komme 10-20 ms senere enn på en CRT.

Lenke til kommentar

Skjermprodusentene har blitt veldig flinke med å sjonglere med "in-house" målemetoder også nå da ;) Hadde jeg kjøpt en skjerm idag hadde jeg trolig forsøkt å unngå overdrive etc., og kanskje heller gått for en tradisjonell xxIPS.

Skulle ikke forundre meg om Sony reklamerte PSP med 8ms responstid på LCD skjermen (i realitet - 25-50ms?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...