Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvordan installere windows?

Anbefalte innlegg

Hei, har bytta innmat på pcn min med en kompis, nå har jeg tenkt på å reinstallere windows, men problemet er at vanligvis kommer det "trykk en tast blablabla.." men nå kommer det ikke, windows booter bare opp uten noe sånt, har prøvd å starte installasjonen mens jeg har vert pålogget, men det funker heller ikke, cden er helt i orden og det er leseren og..

var inne å så på bios, der står det primary ide device der sto det ingenting, men på slave sto cdrommen, kan det ha noe å si?

takker for svar=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått riktig, så får du ikke bootet fra cd-romen?

Dette har ingenting med primary/secondary drive å gjøre. Men i BIOS må du finne en eller annen fane som innehar BOOT-rekkefølgen. Her kan du som regel velge mellom diskett, cd eller hdd. Og i hvilken rekkefølge disse skal starte. Siden du skal bruke cd, setter du cd-rom først. Deretter hdd.. Da skal du få opp den "trykk en knapp for å starte fra cd..."

Var det forståelig? :)

Lenke til kommentar
Hvis jeg har forstått riktig, så får du ikke bootet fra cd-romen?

Dette har ingenting med primary/secondary drive å gjøre. Men i BIOS må du finne en eller annen fane som innehar BOOT-rekkefølgen. Her kan du som regel velge mellom diskett, cd eller hdd. Og i hvilken rekkefølge disse skal starte. Siden du skal bruke cd, setter du cd-rom først. Deretter hdd.. Da skal du få opp den "trykk en knapp for å starte fra cd..."

Var det forståelig? :)

7216422[/snapback]

ja det var det :) takk skal du ha du! :p

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva problemet er så jeg spør:

- Du starter windows CDen men den finner ingen harddisk å innstallere på?

I så fall bør du sjekke begge tilkoblingene på harddisken. For enkelhets skyld kan du ha harddisken og CD-romen på hver sin flatkabel så slipper du å tenke på master/slave-innstillingene.

Redigert: Jeg var to hakk for sent ute med svaret mitt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva problemet er så jeg spør:

- Du starter windows CDen men den finner ingen harddisk å innstallere på?

I så fall bør du sjekke begge tilkoblingene på harddisken. For enkelhets skyld kan du ha harddisken og CD-romen på hver sin flatkabel så slipper du å tenke på master/slave-innstillingene.

7216443[/snapback]

nei altså, før brukte det å komme opp trykk en tast for å fortsette, men nå gjør det altså ikke det, men tror jeg vet hva jeg må gjøre nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...