Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor mange switcher kan man henge på en router?

Anbefalte innlegg

Hvor mange kan jeg henge etter hverandre uten at det blir rot og rør?

Har nå en switch hengende på routeren. Kunne tenke meg å henge enda en switch på den switchen med noen meter kabel i mellom for så å henge enda en på den igjen noen meter videre ut i periferien. Vil routeren henge med på ett sånnt opplegg?

Håper å ungå å dra for mange kabler fra routeren sentralt og til de respektive switchene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, routeren din har neppe problemer før du passerer 255 enheter koblet på disse switchene... (forutsatt at du har en jalla-router - en ordentlig router takler flere tusen; avhengig av subnetting og størrelse på NAT-tabellen).

Distanse = tid er forsåvidt korrekt, du får en latency på et sekund dersom du trekker kabelen rundt jorden...

Husk at hvert kabelstrekk ikke bør være lengre enn ca 100 meter

Wintel

Lenke til kommentar
Du kan vell henge mange. Men husk at distanse = tid

Og vanskeligere å finne evt feil viss nette skulle død.

7216203[/snapback]

Ikke bry deg noe om avstandene du... Med de lengdene vi snakker om av kabel inne i et hus vil du ikke merke noe forskjell i hastighet. (De fleste ethernet switcher jeg vet om støtter ikke veldig lange kabler uansett, så jeg skjønner ikke distanse = tid argumentet)

Dersom du har relativt nytt nettverksutstyr skal du kunne henge på ganske mange etter hverandre ja... En del gamle "workgroup" switcher hadde begrensninger på f.eks 4 mac adresser per fysiske port. Da vil det være en dårlig ide å henge på for mye utstyr på den måten du har lyst til.

Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem å henge en del etter hverandre, annet enn litt lag kanskje.

Her i huset har ruteren en 8 porters switch koblet til seg. I den er de 2 primær pcene koblet. Videre går en kabel til den trådløse ruteren m/switch, Det går også en kabel til server rommet (kottet) hvor det er en ny 5 porters switch. Herfra går det en kabel til 1 etg hvor det igjen er koblet en ny 5 porters switch..

Alt er lagt opp sånn at det er minumum 1 ledig port på alle boksene. Byttet nettop den ene switchen i server rommet, da en av portene røyk (vet ikke helt hva som skjedde..)

Switchene er plassert etter rom og er lette å bytte ut med større varianter ved behov. Kunne sikkert lagt det opp bedre, men det har blitt sånn etter hvert som det kom flere pc'er på nettet og ettersom behovet økte.

Eneste jeg vet er at mer enn 4 etter hverandre kan by på problemer med eldre switcher. men sjelden er et prob med nytt utstyr.

Alt fungerer strålende, det eneste man må huske på er at mange rutere har en begrensning på antall dhcp klienter de kan ha (dvs hvor mange ip'er de kan dele ut) Min Drytek Vigor 2200E klarer max 254 klienter.. mer enn nok.

De gangene jeg merker at nettet eller rettere sagt at ruteren bør byttes er når vi setter opp et lite lan her ved å koble en switch med 16+ porter til ruteren eller i den 8 porters switchen.. kommer litt ann på hvor folkene sitter. Da kan det bli litt sirup.. det samme skjer hvis jeg bruker bittorrent og laster ned mer en 8 torrents samtidig. (merket det her om dagen når jeg byttet ut alle linux distro'ene (iso's) på disken med nye releaser)

Edit: litt sein med 4 i rekken regelen + rette typo

Endret av taleg
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva bruksmønsteret ditt er og hvilke hastigheter du forventer. Også litt usikker på hvilke typer maskiner som står hvor i nettverket ditt, men det er klart at dersom du setter filserveren din på den første switchen og du kobler switch på switch bakover i nettverket, så er det ikke akkurat 100MBit/sek (eller Gigabit dersom du kjører det) til hver PC. Dersom du kjører 100MBit og du kobler 10 PCer til den ene kablen som går fra den ytterste switchen får du bare 10MBit/sek hver (dersom alle aksesserer filserveren) - det er sirup det!!

Da kan du enten oppgradere til gigabit eller kjøre litt flere kabler...

Kanskje unødvendige presiseringer dette, men ser ofte at folk ikke tenker på dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...