Vidarak Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Foressten kan man bestille nytt modem, bredbånds modem fra NGT altså? Bedre enn LOS modemet sikkert.. 7482633[/snapback] Jeg bestillte ikke - det kom automatisk. Regner med at dem hadde registrert noe sted at jeg hadde Arescom modem som de altså har bestemt seg for å skrote. Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg har en Dlink 624+ router tilkoblet rg 634. Kan jeg gå inn på lan settings og skifte "The IP address of the DI-624." fra 192.168.0.1 til 10.0.0.2 ? Hva vil skje desom jeg gjør det? Vil da clientene få 10.0.0.X ? Jeg liker så godt 192.168.0.X Noen andre som sliter når man åpner et P2P program. Hos meg funker nettleseren så vidt. Nettet går veldig tregt og for at det i det hele tatt skal funke under en P2P operasjon må jeg klikke på nettet en haug av ganger før jeg kommer inn på førstesida. Noen andre som har opplevd det samme? JA! Når jeg bruker torrent, som noen ganger virker selv om jeg ikke er connectable, så går nettet utrolig treigt uansett DL speed. 7482722[/snapback] Det er WAN-siden som skal ha 10.0.0.2. På LAN-siden beholder du 192.168.0.x 7483698[/snapback] takk takk, da prøver jeg det Lenke til kommentar
Ali I Hagen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Allied Telesyn AT-RG634Port forwarding (NAT) Nat add resvmap <navn> interfacename i_pppoe <intern IP> <protokoll> <portnr> Takk for guiden, hjalp meg et godt stykke på vei, men enkelte lurte på tastetrykk. Jeg prøver å taste inn de kommandoene jeg har qoutet. Men får opp feilmld. Where did I go wrong? Endret 12. desember 2006 av Ali I Hagen Lenke til kommentar
Ali I Hagen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Når jeg først er i gang; Har endret oppsett for min Linksys fra DHCP til Statisk Ip og de nenvte verdiene som står i brukerveiledning fra LOS. Det eneste jeg opplevde var Internett gikk treger, og ikke noe fremgang i uTorrent. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg har en Dlink 624+ router tilkoblet rg 634. Kan jeg gå inn på lan settings og skifte "The IP address of the DI-624." fra 192.168.0.1 til 10.0.0.2 ? Hva vil skje desom jeg gjør det? Vil da clientene få 10.0.0.X ? Jeg liker så godt 192.168.0.X Noen andre som sliter når man åpner et P2P program. Hos meg funker nettleseren så vidt. Nettet går veldig tregt og for at det i det hele tatt skal funke under en P2P operasjon må jeg klikke på nettet en haug av ganger før jeg kommer inn på førstesida. Noen andre som har opplevd det samme? JA! Når jeg bruker torrent, som noen ganger virker selv om jeg ikke er connectable, så går nettet utrolig treigt uansett DL speed. 7482722[/snapback] Det er WAN-siden som skal ha 10.0.0.2. På LAN-siden beholder du 192.168.0.x 7483698[/snapback] Hva mener du med det? Jeg har bare endret direkte fra ruteren at det skal være statisk. Verken mer eller mindre, jeg har ikke gjort noe ekstra ut over dette? Hvor finner denne såkalte "WAN-siden" og "LAN-siden"? Lenke til kommentar
madbear80 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hei jeg levde lykkelig med los sitt netthelt intill de måtte forandre alt og gjøre modemet til en ruter. Nettet funker top til surfing og nedlasting opp lasting osv. Men ejg spiller et spill som heter Starcraft, og kan ikke lage games lengre og har ofte routerconflikter med andre spillere når jeg joiner games. Har noen noen forslag? Tenkte å bytte til upc (get) som jeg hadde før, de ga 3 ip adresser slik at 3 stk kunne lage egne games.. Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hva mener du med det? Jeg har bare endret direkte fra ruteren at det skal være statisk. Verken mer eller mindre, jeg har ikke gjort noe ekstra ut over dette? Hvor finner denne såkalte "WAN-siden" og "LAN-siden"? 7484791[/snapback] WAN-siden er porten som går mot internet (ADSL-modemet) på din D-Link Router. LAN er den eller de (i tilfelle du har flerports switch innebygget i routeren) portene som du kobler til PC'ene på. Alle routere har vel oppsett for WAN og LAN? Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Du har halveis riktig sozo tror jeg. Ja det er en wan side og en lan side, men på wan siden har man ikke ipadresser som 10.0.0.2. Ip-adressen på wan siden er din eksterne ip, og gjennom NAT oversettes til din lokale ip. Om jeg ikke tar feil. Man kan ikke skifte WAN adressen, denne blir jo gitt fra ISP'en. Virker det jeg sier fornuftig? er ikke 100% sikker EDIT: WEE, NÅ skjønte jeg dette med WAN instilling! beklager tvilen sozo;) Altså, RG364 er blitt en kombinert router/modem, så min dlink router trenger ikke stå på PPPoE, men heller IKKE dynamisk ip. Istedet tar man på statisk IP og velger denne til 10.0.0.2. =) Kan det være riktig sozo? Endret 12. desember 2006 av tAno16 Lenke til kommentar
Boye Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Da fikk vi omsider kontakt med LOS. Vi ringte, og etter ~15 minutters venting kom vi fram til kundesupport. Jeg forklarte situasjonen, og framhevet problemet med 3com rutere samt denne tråden. Emailene ble funnet fram, og kundesupport nevnte følgende: - ifølge kundesupport var det ikke mulig å kjøre PPPoE fra ruter som tidligere (det er kanskje mulig, men muligens er dette noe de vil vekk fra?) - nytt modem/ruter kan sendes i posten (Zyxel), gammelt returneres, ingen kostnader for kunde (jeg sa "Ja takk") Jeg har ingen anelse når det nye rutermodemet ankommer, men skal synge ut når jeg får testet dette ut. For de som eventuelt har problemer med hastighet når linjen tynes, forsøk å sette lokal maskin fast IP på 10.0.0.2 (kjører dette nå, og har ingen problemer med linjen, men er da 100% avhengig av software brannvegg). Endret 12. desember 2006 av Boye Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg har vært i kontakt med kundeservice regelmessig i et halvt år nå. Hver gang har de sagt at min personlige router (deler nett på 4 maskiner) er problemet. Til og med ikke når jeg hadde byttet router for tredje gang ville LOS gi seg. Og merk dere dette, problemet (nettet faller ut) er der fremdeles når jeg tar linjen direkte fra modemet til LOS. Og LIKEVEL fortsatte fyren å gnåle om routeren min. Selv om jeg prøvde å si at jeg hadde kastet hele dritten på dynga og ikke hadde noen router lenger. Takk og farvel LOS Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Da fikk vi omsider kontakt med LOS. Vi ringte, og etter ~15 minutters venting kom vi fram til kundesupport. Jeg forklarte situasjonen, og framhevet problemet med 3com rutere samt denne tråden. Emailene ble funnet fram, og kundesupport nevnte følgende: - ifølge kundesupport var det ikke mulig å kjøre PPPoE fra ruter som tidligere (det er kanskje mulig, men muligens er dette noe de vil vekk fra?) - nytt modem/ruter kan sendes i posten (Zyxel), gammelt returneres, ingen kostnader for kunde (jeg sa "Ja takk") Jeg har ingen anelse når det nye rutermodemet ankommer, men skal synge ut når jeg får testet dette ut. For de som eventuelt har problemer med hastighet når linjen tynes, forsøk å sette lokal maskin fast IP på 10.0.0.2 (kjører dette nå, og har ingen problemer med linjen, men er da 100% avhengig av software brannvegg). 7486542[/snapback] Hvordan gjør jeg dette på en GIGABYTE GN-BR01G ruter? Jeg har på dynamisk nå som sagt, men hva hvis jeg skal sette den på statisk, hva er verdiene. Pluss a jeg har bredbåndstelefoni fra Telio, har dette no å si? Trenger sårt hjelp (jeg har nett, men når jeg tar på P2P programmer stresser nettet som faen.. nettleseren. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Rett meg hvis jeg tar feil her, for lærer fortsatt: Tanken ligger i at modemet deler ut addresser automatisk til alle som kobler seg på, men at 10.0.0.2 spesifikt er reservert til direktelinje ut mot Internett hvis jeg har forstått dette riktig. Veldig viktig at man har en software brannvegg på maskinen som faktisk kjører, eller har oppdatert operativsystemet...ellers kan det smelle fort (been there, delte foldere over nettverk = kaos). Du går forbi brannvegger, NAT etc., og blir derfor 100% synlig på nettet. Dette er bra hvis man skal spille, Yahoo, etc. Det er derfor "alle" sier at man skal sette statisk IP på husets ruter til 10.0.0.2 når modemet er tilkoblet ruterens WAN port. Dette gjør at ruteren nå fordeler denne addressen til alle som er tilkoblet...som jo er bra = ruterfunksjonalitet Hvis derimot modemet er koblet til en av ruterens LAN innganger (3com for å få upload), vil ruteren kun fungere som en switch. Den vil IKKE dele f.eks. 10.0.0.2, fordi den forventer at dette skal komme fra WAN porten, ikke en LAN port. Kan foreslå følgende: - ikke rør ruteren din, bare la den være - dobbeltklikk på nettverksikonet nederst til høyre (2 datamaskiner som blinker blått) PS: God side - http://security.symantec.com/default.asp?p...id=ie&venid=sym EDIT: Glemte å legge til at som 3com bruker kjører jeg den som switch nå, dvs. modem inn på LAN i ruter, og ruter DHCP skrudd av. Endret 12. desember 2006 av Boye Lenke til kommentar
Lonto Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Da fikk vi omsider kontakt med LOS. Vi ringte, og etter ~15 minutters venting kom vi fram til kundesupport. Jeg forklarte situasjonen, og framhevet problemet med 3com rutere samt denne tråden. Emailene ble funnet fram, og kundesupport nevnte følgende: - ifølge kundesupport var det ikke mulig å kjøre PPPoE fra ruter som tidligere (det er kanskje mulig, men muligens er dette noe de vil vekk fra?) - nytt modem/ruter kan sendes i posten (Zyxel), gammelt returneres, ingen kostnader for kunde (jeg sa "Ja takk") Jeg har ingen anelse når det nye rutermodemet ankommer, men skal synge ut når jeg får testet dette ut. For de som eventuelt har problemer med hastighet når linjen tynes, forsøk å sette lokal maskin fast IP på 10.0.0.2 (kjører dette nå, og har ingen problemer med linjen, men er da 100% avhengig av software brannvegg). 7486542[/snapback] Hva slags problem har du med 3com'en? Å hva kan forbedres med et nytt modem, montro? Jeg har hørt at Zyxel, er meget enkel å åpne portene i. Sånn i forhold til vår kjære Allied Telesyn AT-RG634. Jeg kan ikke fordra at jeg ikke kan få åpne portene. Derfor har jeg skrevet mail til Los for å høre om jeg kan motta nytt modem. Btw: Hvor mye tap er akseptabelt når jeg bor 1164 meter fra sentralen? Jeg får en hastighet på 4.9mbit og jeg skal ha 6.5mbit, dette synes jeg er litt rart? Testen har blitt tatt her. Boye: Si i fra om et nytt modem er løsningen Endret 12. desember 2006 av Lonto Lenke til kommentar
Boye Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Problemet med 3com ruteren(e) er at det kan virke som pakker faktisk forsvinner når man uploader via WAN-porten på ruter. Speedometeret til ITAvisen eller her på Hardware.no viser en rasende download men en ~3kb/s upload. MSN kommer ikke opp. Artige smådetaljer. Andre brukere her på tråden har løst problemet ved å justere ruterens MTU (se ovenfor), men som tidligere stolt 3com eier er ikke dette å finne hvis man IKKE kobler seg opp via PPPoE som i gamle dager Alternativt kan man derfor justere MTU direkte i operativsystemet på de forskjellige maskinene man kjører, dette løser problemet men blir problematisk når man har mange enheter i omløp som skal på nettet. Skal hyle når det nye modemet ankommer. Håpet er å få mulighet til å konfigurere modemet på et noenlunde greit vis uten å være avhengig av en 600+ siders manual og Telnet EDIT: Litt kjapp på labben akkurat nå. Veldig viktig å presisere at 3com ikke vanligvis er problematisk, er kjempefornøyd egentlig. Men nå som modemet tar seg av PPPoE tilkoblingen, og ikke 3com ruteren som den alltid har gjort så lenge det har vært ADSL i huset, har problemet startet. Endret 12. desember 2006 av Boye Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Dette med MTU styringa skal visst funke eller ikke funke for å si det sånn med Winows Vista. Skaffer du deg dette skal du ikke trenge endre MTU'en for å laste opp, komme inn på MSN osv. Lenke til kommentar
Lonto Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Problemet med 3com ruteren(e) er at det kan virke som pakker faktisk forsvinner når man uploader via WAN-porten på ruter. Speedometeret til ITAvisen eller her på Hardware.no viser en rasende download men en ~3kb/s upload. MSN kommer ikke opp. Artige smådetaljer. Andre brukere her på tråden har løst problemet ved å justere ruterens MTU (se ovenfor), men som tidligere stolt 3com eier er ikke dette å finne hvis man IKKE kobler seg opp via PPPoE som i gamle dager Alternativt kan man derfor justere MTU direkte i operativsystemet på de forskjellige maskinene man kjører, dette løser problemet men blir problematisk når man har mange enheter i omløp som skal på nettet. Skal hyle når det nye modemet ankommer. Håpet er å få mulighet til å konfigurere modemet på et noenlunde greit vis uten å være avhengig av en 600+ siders manual og Telnet EDIT: Litt kjapp på labben akkurat nå. Veldig viktig å presisere at 3com ikke vanligvis er problematisk, er kjempefornøyd egentlig. Men nå som modemet tar seg av PPPoE tilkoblingen, og ikke 3com ruteren som den alltid har gjort så lenge det har vært ADSL i huset, har problemet startet. 7489073[/snapback] Du har prøvd å koble routeren som en switch? Jeg er også eier av en 3com. Jeg har koblet den som switch. Men dette synes jeg er en veldig lettvindt løsning, kanskje litt for lettvindt. Jeg har bedt om nytt modem. Grunnen er at jeg sliter medå åpne portene i Du har prøvd å koble routeren som en switch? Jeg er også eier av en 3com. Jeg har koblet den som switch. Men dette synes jeg er en veldig lettvindt løsning, kanskje litt for lettvindt. Jeg har bedt om nytt modem i f ra LOS. For å åpning av portene i Allied Telesyn AT-RG634 var ikke så velidg greit, tydligvis.! " Legge til regel Enkel regel som forwarder en port til intern IP Nat add resvmap <navn> interfacename i_pppoe <intern IP> <protokoll> <portnr> Enkel regel som forwarder en port range til intern IP Nat add resvmap <navn> interfacename i_pppoe <intern IP> <protokoll> <fra port> <til port>" Alt dette har jeg prøvd. Jeg har fulgt manualen til punkt og prikke.. Så jeg kan ikke fatte hvorfor ikke portene blir åpnet! Men venter på svar i fra LOS, sattser på det blir nytt modem! -- Lonto Endret 13. desember 2006 av Lonto Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Bra jobba Boye, kansje nytt modem er løsningen. Jeg er ikke så redd for å være "exposed" til internett. Ettersom vi har både firewall og antivirus på alle våre pc'er. Det er derfor "alle" sier at man skal sette statisk IP på husets ruter til 10.0.0.2 når modemet er tilkoblet ruterens WAN port. Dette gjør at ruteren nå fordeler denne addressen til alle som er tilkoblet...som jo er bra = ruterfunksjonalitet smile.gif Jeg ønsker å gjøre det, vil det virke dersom jeg velger ip til 10.0.0.2 i denne konfigurasjonen: Vil jeg ikke være istand til å bruke dlinkens firewall? Venter på svar før jeg ender noe, holder på med torrents, og vil ikke miste farta jeg har klart å oppnå uten "connectable" takk gutta EDIT: Testa likevel... invalid ettellerannet, prøvde også i ISP gateway address.. EDIT2: LOL, flaut.. hadde glemt primary DNS..., virker nå EDIT3: CONNECTABLE, OMG men er exposed da... så det er fortsatt et problem, funker inntil videre EDIT4: Tok en portscan: hackerwatch Og fant ut av at port 23 (telnet) og port 80 (http) var open and unsecure, ellers så det fint ut. (secure) Kjørte kun AVG title free edition, på pc'n. Endret 14. desember 2006 av tAno16 Lenke til kommentar
Lonto Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Er det noen som har klart å åpne portene på modemet? Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Såvidt jeg har forstått det, så er mulighetene disse: Bestille nytt modem - Kostnadsfritt, ring los/ngt å be om et bedre modem Bruke egen ruter - Dersom du har egen router, så konfigurer den til å tilkoble wan med statisk ip 10.0.0.2, deretter er det bare å åpne/lukke portene i ruteren som du vil. må nesten høre med Boye eller sozo først, dersom de forstatt ser innom her. Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Bra jobba Boye, kansje nytt modem er løsningen. Jeg er ikke så redd for å være "exposed" til internett. Ettersom vi har både firewall og antivirus på alle våre pc'er. Det er derfor "alle" sier at man skal sette statisk IP på husets ruter til 10.0.0.2 når modemet er tilkoblet ruterens WAN port. Dette gjør at ruteren nå fordeler denne addressen til alle som er tilkoblet...som jo er bra = ruterfunksjonalitet smile.gif Jeg ønsker å gjøre det, vil det virke dersom jeg velger ip til 10.0.0.2 i denne konfigurasjonen: Vil jeg ikke være istand til å bruke dlinkens firewall? Venter på svar før jeg ender noe, holder på med torrents, og vil ikke miste farta jeg har klart å oppnå uten "connectable" takk gutta EDIT: Testa likevel... invalid ettellerannet, prøvde også i ISP gateway address.. EDIT2: LOL, flaut.. hadde glemt primary DNS..., virker nå EDIT3: CONNECTABLE, OMG men er exposed da... så det er fortsatt et problem, funker inntil videre EDIT4: Tok en portscan: hackerwatch Og fant ut av at port 23 (telnet) og port 80 (http) var open and unsecure, ellers så det fint ut. (secure) Kjørte kun AVG title free edition, på pc'n. 7490369[/snapback] Det er D-linken din som er "exposed". Alle maskiner bak D-linken er beskyttet av nat-router/firewall'en du har i den boksen. port 23 og port 80 er vel for remote management av d-linken. Vanligvis er det en opsjon for å begrense tilgang til dette til å bare gjelder LAN-siden. Når du nå har 10.0.0.2 statisk på WAN så kan du sette opp alt av port-forwardings i D-linken som før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå