Boye Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Forsøkte dette (1480), fungerte veldig bra. Satte tilbake til 1500, forsøkte også 1492, null upload For oss i huset blir det ingen løsning, for mange maskiner involvert og besøkende som kommer, men er jo helt klart en løsning for mange dette her. Forsøkte forresten å endre MTU i modem til 1480, noe som ikke hadde noen effekt selv etter restart av ruter og nettverksdrivere. Settingen 1480 ble satt tilbake til 1492 når strømmen på modem ble tatt. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Hva med 1450? Hva er best? Lenke til kommentar
HowlinPsycho Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 usikkert, men da min ruter stod som pppoe, så stod MTU på 1480. Jeg testet meg litt frem da jeg fant ut at det kunne hjelpe. Jeg begynte på 1400, og gikk oppover til 1480?(siden jeg visste at 1480 unket før) @Boye Hvorfor er det ingen løsning for deg? Dette er jo kun en engangs prosesss pr datamaskin. Dette er ikke noe program som må kjøres hver gang du skal på nett eller no sånt. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Det er ingen brukervennlig løsning, fordi linjen deles på en familie med maskiner som kommer og går Jeg har ingen problemer med å kjøre det slik selv, men som "teknisk ansvarlig" i familien synes jeg det blir for lite brukervennlig for resten av gjengen når vi har hatt funksjonabel deling av bredbånd både hos Telenor og LOS i snart 5 år. Det går rett og slett ikke å forklare søster, bror, kamerater, mor etc. hva som må gjøres. Så kommer PSP, Xbox, mobiltelefon etc. Nyinstallasjon av OS hvor justeringen må gjøres på nytt. Det går rett og slett ikke i lengden. Da er det mer praktisk å kjøpe en ny ruter og bli ferdig med det. Eller rett og slett gå tilbake til Telenor, vi hadde helt klart en mer stabil linje der selv om hastigheten vi har nå virker meget høy i forhold til pris (4500/700 349kr). En ny ruter koster fort 600kr, og det irriterer meg litt fordi 3com boksene i huset (flertall) har vært meget stabile gjennom tidene. EDIT: Dere får ha lykke til, skal heller hyle ut hvis vi får løst vårt problem evnt. god gammel PPPoE rutertilkobling tilbake Endret 7. desember 2006 av Boye Lenke til kommentar
Lonto Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Er det noen som har fått åpnet portene på Allied Telesyn AT-RG634? Jeg sliter sværet med å hoste saker og ting=( Lenke til kommentar
Daniel Hovden Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 *flau* hvordan kommer jeg inn på Allied Telesyn Modem tingen? Lenke til kommentar
Lonto Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Allied Telesyn AT-RG634 Formålet med denne manualen er en kort gjennomgang av nyttige kommandoer. RG’ene fjernstyres via Telnet. For å logge deg på, gå på START og klikk KJØR, tast inn ”telnet 10.0.0.1” og klikk OK. Du vil da komme til innloggingen som under. Pålogging du skal bruke er Login: kunde Password: 1234 (Husk at pålogging er case sensitive) Port status For å se status på en port brukes kommando: Switch show port <port> (port er navnet på porten du vil se, ”lan1”, ”lan2”, ”lan3” eller ”lan4”) Skriver vi inn switch show port lan2 kan vi få frem noe som her: • Status – Den sier om porten er aktivert eller deaktivert. • Link state – om denne er ”Up” så er det koblet noe i porten og switchen kjenner det igjen. ”Down” da registrerer ikke switchen at noe er koblet til selv om det kanskje er det. Mulig feil kan da være at kabel eller nettverkskort er defekt. • Configured speed/duplex – Denne viser hvilken modus porten kjører. Normalt skal denne være satt til Autonegotiate • Port based VLAN – Denne viser hva slags trafikk porten tillater. LAN1-3 skal være konfigurert med DATA (200), dette er internett trafikk. LAN4 som er for IPTV, skal ha IPTV (201). En nyttig kommando vi kan bruke for å se hva som er tilkoblet i en port er: Switch show fdb port <port>. Da får du opp mac adressen til nettvkort/ruter eller lignende som er koblet til en port. Har f. eks kunden en switch koblet til porten og flere PC’er på der igjen, vil du se alle mac adressene. Dersom du ikke ser mac adressen, og porten har status UP, så kan dette tyde på feil med kabel, ruter eller deaktivert nettverkskort. Det hender det forekommer feiltrafikk på lan portene. Det skyldes oftest at kabelen er defekt, men kan også være porten eller nettverkskortet. For å se trafikk på en port brukes denne kommandoen: Switch show port <port> counters Da vil du få frem et vindu som under. Dette viser trafikk på porten samt at det ikke er feil. Dette er en helt normal port. DHCP RGen kjører en DHCP server som deler ut IP adresser til maskinene som er koblet til på DATA VLANet. Den deler ut adresser i rangen 10.0.0.101 til 10.0.0.199 For å sjekke om serveren kjører, brukes kommandoen Dhcpserver show Sjekk at Status er Enabled. Dersom LINK-lampa lyser på RG og den er online, kan det ofte være nyttig å sjekke om PCen henter IPadresse som den skal. Du kan få frem en liste over aktive Leaser på RGen ved å gjøre følgende. Console enable Dhcpserver status Når du ser på bildet under ser du at ip adressene 10.0.0.3 og 10.0.0.4 (Husk at her vil det stå fra x.101-x.199) er tildelt til to forskjellige mac adresser, og at lease tiden er løpt ut. Dvs at det er over tre timer siden disse sist fornyet IPadressen sin. Dersom du ikke kommer på nett etter en restart av PC og det ser slik ut, så henter ikke PCen IP adresse. Da må oppsettet på pc’en sjekkes. Når en PC har hentet IP vil det stå tidspunkt for når leasetiden løper ut. Du kan også pinge IPen for å se om den svarer med flg kommando: Ip ping 10.0.0.x (husk å logge ut av console først med kommandoen exit) For å se ARP liste så skrives følgende når du er i Console: Ip arp Port forwarding (NAT) Enkelte vil kanskje ønske å forwarde porter fra ruter og til en maskin på lokalnettet. Siden RGen bruker NAT, så må dette gjøres for at maskiner på internett siden skal få direkte kontakt med en maskin på innsiden. Default oppsett på RG’en er at all trafikk forwardes til 10.0.0.2. Dette er et oppsett som ikke alle vil ha. For å se aktive forwarding regler på RG’en, tast følgende kommando: Nat list resvmaps i_pppoe Da vil du se noe som kan se slik ut. OBS: Regel nr 1, må aldri fjernes eller endres. Dersom port 23 endres vil dette ødelegge remote management, Legge til regel Enkel regel som forwarder en port til intern IP Nat add resvmap <navn> interfacename i_pppoe <intern IP> <protokoll> <portnr> Enkel regel som forwarder en port range til intern IP Nat add resvmap <navn> interfacename i_pppoe <intern IP> <protokoll> <fra port> <til port> Forklaringer: • Navn – Det du vil kalle regelen. Dette navnet må være unikt • Intern IP – IP adressen til Pcen på lokal nettverket • Protokoll – Hvilken protokoll som skal sendes videre. Vanligst her er TCP og UDP. Kan også f.eks velge ALL. (Trykk ? for å se hva slags valg du har) • Port (Fra port) – Hvilken port som sendes videre (Evt første port dersom du har port nr 2) • Til port – Hvilken port som er den siste for regelen Tip: En enklere måte å sette ALL trafikk til én maskin er å sette statisk IP på PCen til:http://10.0.0.2/ Lagre konfigAlle endringer må lagres for at de ikke forsvinner neste gang RG’en restartesDet gjøres på følgende måte:Sjekk hva configfilen som kjøres nå heter, det får du frem ved å skrive:System config showDeretter for å lagre oppsettet:System config create <filnavn>Du kan skive hva du vil på filnavn, hvis du vil beholde det gamle oppsettet som en backup.Da er det viktig at du etter å ha lagret den nye konfig fila angir at det er denne som skal kjøresved neste oppstart. Det gjøres med følgende kommando:System config set <filnavn>AnnetNoen nyttige ting:• Se prosessorkraft som blir brukt på RG. Dersom som denne er usannsynlig høy ogkunden ikke bruker linjen sin, kan dette tyde på at det går trafikk som kunden ikke harkjontroll over. (Virus og lignende) (gjøres i console (console enable))chips cpu• Sjekke ledig minne på RG (fra console (console enable))debug memory tasks Litt av manualen til rg634b ! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Norsk manual? Den jeg sitter med er på over 600 sider, i dårlig skrevet engelsk med diverse skrifefeil Står ikke tilfeldigvis noe angående PPPoE tilkobling? Legge til/fjerne/autoconnect? Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg setter inn innlegget til Lonto på første sida Lenke til kommentar
Lonto Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg har lest igjennom dette, og prøvd det meste. Men jeg klarer forsatt ikke å åpne port 3784=( Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Hei, jeg er en av dere. Har fulgt opp denne tråden siden los/nextgentel hoppet. Har testet det samme som dere, men håper dere finner en løsning på bridging av modem/router. mvh. trist person Lenke til kommentar
Boye Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Venter framdeles på svar fra LOS (vi har sendt 2 email). En midlertidig løsning vil være å sette IP manuelt på din egen lokalmaskin til 10.0.0.2, subnet 255.255.255.0, Gateway 10.0.0.1, og DNS 10.0.0.1 . Da bør nesten software brannveggen gjøre jobben Jeg kjører dette oppsettet for øyeblikket fram til 3com problemet blir løst. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Noen andre som sliter når man åpner et P2P program. Hos meg funker nettleseren så vidt. Nettet går veldig tregt og for at det i det hele tatt skal funke under en P2P operasjon må jeg klikke på nettet en haug av ganger før jeg kommer inn på førstesida. Noen andre som har opplevd det samme? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Noen andre som sliter når man åpner et P2P program. Hos meg funker nettleseren så vidt. Nettet går veldig tregt og for at det i det hele tatt skal funke under en P2P operasjon må jeg klikke på nettet en haug av ganger før jeg kommer inn på førstesida. Noen andre som har opplevd det samme? 7477676[/snapback] Har samme problemet selv. Tror det er den trådløse Routeren som ikke takler belastningen. Skal testet med en dyrere Router imorgen å se om det hjelper. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Ja, si ifra etterpå Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Har 2 ADSL linjer (på 2 steder) fra LOS/NGT. Ett sted hadde jeg RG634 og ett sted hadde jeg Arescom NetDSL 800. Nå har jeg løst alt av problemer med RG634'en ved at LOS sendte ut ny Zyxel-router som erstatning for Arescom'en. Arescom'en skal skrotes (og det skal Westell DSL A90 også). I stedet for for å bytte ut Arescom'en har jeg bytta ut RG634'en :-) Både Zyxel'en og Arescom'en er lette å sette opp i bridge mode, så nå kjører jeg endelig PPPoE fra Linux-basert router på begge lokasjoner igjen... Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Foressten kan man bestille nytt modem, bredbånds modem fra NGT altså? Bedre enn LOS modemet sikkert.. Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jeg har en Dlink 624+ router tilkoblet rg 634. Kan jeg gå inn på lan settings og skifte "The IP address of the DI-624." fra 192.168.0.1 til 10.0.0.2 ? Hva vil skje desom jeg gjør det? Vil da clientene få 10.0.0.X ? Jeg liker så godt 192.168.0.X Noen andre som sliter når man åpner et P2P program. Hos meg funker nettleseren så vidt. Nettet går veldig tregt og for at det i det hele tatt skal funke under en P2P operasjon må jeg klikke på nettet en haug av ganger før jeg kommer inn på førstesida. Noen andre som har opplevd det samme? JA! Når jeg bruker torrent, som noen ganger virker selv om jeg ikke er connectable, så går nettet utrolig treigt uansett DL speed. Endret 12. desember 2006 av tAno16 Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg har en Dlink 624+ router tilkoblet rg 634. Kan jeg gå inn på lan settings og skifte "The IP address of the DI-624." fra 192.168.0.1 til 10.0.0.2 ? Hva vil skje desom jeg gjør det? Vil da clientene få 10.0.0.X ? Jeg liker så godt 192.168.0.X Noen andre som sliter når man åpner et P2P program. Hos meg funker nettleseren så vidt. Nettet går veldig tregt og for at det i det hele tatt skal funke under en P2P operasjon må jeg klikke på nettet en haug av ganger før jeg kommer inn på førstesida. Noen andre som har opplevd det samme? JA! Når jeg bruker torrent, som noen ganger virker selv om jeg ikke er connectable, så går nettet utrolig treigt uansett DL speed. 7482722[/snapback] Det er WAN-siden som skal ha 10.0.0.2. På LAN-siden beholder du 192.168.0.x Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå