Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LOS har gått over til NextGentel og jeg sliter.

Anbefalte innlegg

Heeisann Folkens..

Jeg er desverre ganske "grønn" når det gjelder slike cmd saker.

Jeg har også det dritt modemet fra los at-rg634. jeg har tiligere før los skiftet over til nextgentel hatt en FTP server på adsl`en men denne funker altså ikke nå. Jeg har prøvd meg frem slik som skrevet på toppen, men til ingen nytte. Kunne noen være så vennelige å skrive komandoene ord rett hva jeg må skrive for å kunne få opp serveren min igjen? :(

Da hadde jeg virkelig vært eeevig takknemmelig :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner tilfeldigvis en som har et ubrukt/gammelt RG634 LOS modem liggende...skal høre med han om jeg kan låne det og kikke litt på innstillingene i forhold til de nye oppdateringene LOS/NextGenTel har foretatt seg. Mer spesifikt hvordan få PPPoE ut av modemet og over i ruteren igjen...

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Heeisann Folkens..

Jeg har også det dritt modemet fra los at-rg634. jeg har tiligere før los skiftet over til nextgentel hatt en FTP server på adsl`en men denne funker altså ikke nå. Jeg har prøvd meg frem slik som skrevet på toppen, men til ingen nytte. Kunne noen være så vennelige å skrive komandoene ord rett hva jeg må skrive for å kunne få opp serveren min igjen? :(

7525196[/snapback]

Hva med denne kommandoen (sendes til LOS kundesenter i e-post)?:

Send meg ny router med webgrensesnitt for konfigurasjon av portvideresending så jeg blir kvitt AT RG-634-skiten. ;)

Endret av sozo
Lenke til kommentar
Heeisann Folkens..

7525196[/snapback]

Jeg har FTP server som funker helt 100 :thumbup: Som sagt tidligere må wan ip'n på routeren være 10.0.0.2 da er alt åpnet av porter frem til routeren så må du åpne port 21 i routeren hvis det er den du bruker til ftp og så er det igrunn bare tut og kjør. Slik det er hos meg. Men hvis du prøver selv og logge inn på ftp via internett ip'n din/dyndns så vil ikke det fungere siden du sitter bak router(modem)-->router(vanlig router). Få en kamerat ellerno til å prøve og logge inn eller eventuelt prøv å logg inn selv fra en pc en annen plass. Router må da stå innstilt på statisk wan mode. Bruke tjenester som ftp, web, alt annet du kan tenke deg er faktisk ikke noe sperre på så langt jeg har funnet ut.

Noen som finner utav timeout problemer når man surfer? I dag har det vært spes mye timeout og jeg har ikke på torrents eller noe. Det en sa om nslookup på ip'n man har som dns server hva er det godt for?

Lenke til kommentar
Hva er akseptabel linjetap ved 1100m fra sentralen?

Det er 1164 meter fra meg til sentralen!I følge her.

Er det akseptabelt at det er 1.5mbit i tap? Det vil nei neppe tro før noen klarer å overbevise meg!

Dvs 1500:1164=1,30kb/s per meter..

Er dette akseptabelt? :hmm:

7521814[/snapback]

Tap i forhold til hva da?

7525053[/snapback]

På hastighet's tester går jeg 4,7-4.9 av 6.5.

Lenke til kommentar

Da er det nye LOS modemet mottatt. De sendte oss et Speedtouch 585i v6 med 4 LAN innganger, 1 ADSL inntak, og 1 WLan antenne med 11g/54mbps støtte. Det gamle modemet ble koblet fra, det nye ble koblet til, og 5 minutter etterpå var vi online som før. Brukergrensesnittet er fargerikt, store ikoner, mye god hjelp, både norsk og engelsk språk, mange innstillinger, egen spillseksjon, støtte for uPnP (haleluja!). Azureus sin NAT-test ga OK etter 1 sekund. Åpning av porter er "piece of cake".

Å koble rutermodemet direkte til 3com sin WAN inngang fungerte også nå. MSN og Hardware.no Speedometeret fullførte raskt, ingen upload problemer. Ping til google.no lå på 76ms, som er noenlunde hva vi har hatt en god stund nå (~60ms direkte til RG-634 modem). Kobling direkte til modem ga samme resultat. Det virker også som responsen på nettet er blitt bedre.

Så langt er jeg imponert. Men tiden vil vise, vi får se om modemet framdeles kjører imorgen :)

Lenke til kommentar
Da er det nye LOS modemet mottatt. De sendte oss et Speedtouch 585i v6 med 4 LAN innganger, 1 ADSL inntak, og 1 WLan antenne med 11g/54mbps støtte. Det gamle modemet ble koblet fra, det nye ble koblet til, og 5 minutter etterpå var vi online som før. Brukergrensesnittet er fargerikt, store ikoner, mye god hjelp, både norsk og engelsk språk, mange innstillinger, egen spillseksjon, støtte for uPnP (haleluja!). Azureus sin NAT-test ga OK etter 1 sekund. Åpning av porter er "piece of cake".

Å koble rutermodemet direkte til 3com sin WAN inngang fungerte også nå. MSN og Hardware.no Speedometeret fullførte raskt, ingen upload problemer. Ping til google.no lå på 76ms, som er noenlunde hva vi har hatt en god stund nå (~60ms direkte til RG-634 modem). Kobling direkte til modem ga samme resultat. Det virker også som responsen på nettet er blitt bedre.

Så langt er jeg imponert. Men tiden vil vise, vi får se om modemet framdeles kjører imorgen :)

7532557[/snapback]

Hvor skal man henvende seg ved å få tak i et nytt modem. Ikke at det er no galt med det jeg har, men nettet kunne sikkert gått raskere.

Trenger du å endre på MTU'en?

Lenke til kommentar

7532557[/snapback]

Hvor skal man henvende seg ved å få tak i et nytt modem. Ikke at det er no galt med det jeg har, men nettet kunne sikkert gått raskere.

Trenger du å endre på MTU'en?

7536708[/snapback]

Jeg sendet mail og spurte etter modem..Har ikke fått svar enda..

Lenke til kommentar
Til LOS eller NGT?

7537425[/snapback]

LOS.

Men jeg tror dem bare overser mailen min...

Jeg har sendt før...Da svarte dem ikke en gang!

EDIT: Latterlig men sant! Når TLF'en ringer lagger nettet noe SYKT.

Jeg har _IKKE_ Ip-telefoni.. Noen som har merket noe av dem samme?:S

Endret av Lonto
Lenke til kommentar

Noen her som har problemer med at nettet har gått umenneskelig tregt spes den 19-21des? Jeg har 11mbit nedhastighet men når jeg laster nettsider skulle man tro det var 11millibit.. Er dette dns problemer? Det gjelder stort sett alle sider egentlig. Har ikke vært så ille før som det er nå. Dere som har andre modem enn RG og spes dere med nye ngt modem har dere også disse timeout problemene ved surfing? Jeg syns linja mi suger til de grader nå fordi om jeg har 2.5x farta jeg betaler for :thumbdown:

Lenke til kommentar
Noen her som har problemer med at nettet har gått umenneskelig tregt spes den 19-21des? Jeg har 11mbit nedhastighet men når jeg laster nettsider skulle man tro det var 11millibit.. Er dette dns problemer? Det gjelder stort sett alle sider egentlig. Har ikke vært så ille før som det er nå. Dere som har andre modem enn RG og spes dere med nye ngt modem har dere også disse timeout problemene ved surfing? Jeg syns linja mi suger til de grader nå fordi om jeg har 2.5x farta jeg betaler for :thumbdown:

7553275[/snapback]

faller til stadig het ut av nettet og har time på godt over 800 når jeg pinger av og til. så tipper dette er ett problem over hele linjen. Synn at dette overgang greiene skal ta så tid. Får jeg håper inderlig at dette bare er i overgangs fasen, siden jeg ikke kommer til å fortsette å betale for noe så ustabilt som dette veldig langt ut i år 2007.

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med at RG modem sakket ned og til slutt hang seg og måtte ta strømmen på det flere ganger om dagen, avhengig av trafikken.

Hadde et gammelt speedtouch 510 fra Tele2 liggende og gjorde som nevnt tidligere her i tråden.

Telnet inn på RG modemet og fant login og pass, sjekket at speedtouch var brigde og forandret vci settings som nevnt tidligere her, satte linksys router til ppoe og la inn bruker og pass...voila..inet funker supert.

Henger seg ikke som RG gjorde, og hastighet er er topp, stabilt nå i over en uke.

Har 4000/500 og HW speedometer gir 4100+/500+ med 12ms ping.

Edit: Siden 11 sider i denne posten ble til 3, ble mine referanser noen meningsløse.

SÅ her er hva jeg gjorde:

Når du er tilkoplet RG

Start->kjør->cmd

skriv: telnet 10.0.0.1

(login: kunde, passord: 1234)

skriv: pppoe show transport 1

Se etter "Dialout username" og "Dialout password"

Noter dette...

kople nettverkskablen fra pc direkte til Speedtouch modemet og skriv adressen 10.0.0.138 i din nettleser for å åpne ruteroppsettet.

Velg Advanced - Easy Setup. Veiviseren for oppsett av modemet starter

1: Hvis du har egen ruter du vil bruke:

Sett som Brigde, og sett VPI/VCI til 1.33,

og deretter kople kabel fra pc til ruter, logg inn på den og sett til ppoe og sett pass og navn fra RG. (og seff kabel fra ruter til modem).

2: Hvis du ikke har egen ruter:

Sett Speedtouch til ppoe og sett inn bruker og pass du fant i RG, og sett VPI/VCI til 1.33

Endret av CrazyD
Lenke til kommentar

Oi , denne tråden var jo nesten litt morsom. Ikke ondt ment, men dere som prøver dere på en RG634 har jo litt av en utfordring.

For det første:

RG boksene er beregnet på ISP'er og derav et vannvittig vanskelig CLI, som forøvrig jeg ikke har sett på andre bokser (minner kanskje litt om cisco under tvil). Av den grunn er også manualen (forøvrig ligger den på Allied sine sider som linker tidligere) gigantisk og skrevet på en språkform en ekte nerd verdig.

Ser at mange klager over boksen, den har sine fordeler og ulemper. Boksen i seg selv har støtte for svært mange fancy teknologier og forkortelser som f.eks QoS, IP TV, VLAN trunking, VOIP (faktisk 3 forskjellige VOIP protokoller, inkl SIP og h.323). Problemet med boksen er at den er veldig avhengig av rett firmware og den liker dårlig høy belastning som p2p genererer.

For det første:

Har du firmware lavere enn 3-4_57 (skriv SYSTEM INFO), så har boksen en max grense på antall samtidige sesjoner på 100. På 3-4_57 er den økt til 400, noe som gir mer stabiletet under p2p bruk (eller annen bruk som genererer noe hindsides med sesjoner).

Poenget med å ha en grense på dette er å unngå fullstendig krasj i kernel og at boksen tar kvelden for godt. Alle routere av typen billig bredbåndsrouter beregnet på privatkunder har en sånn grense, men den varierer veldig fra produsent til produsent og fra modell til modell. Jeg antar at grensen ikke er så høy på RG634 kontra enkle hjemmeroutere, er at boksen har svært mye logikk og at det dermed er gjort for å spare ressurser på boksen (cpu, minne osv). IP tlf og IP TV krever en god del cpu, derfor går cpu i taket når p2p trafikk kommer i tillegg. En gyllen regel er at ved med enn 50% load på routers cpu, begynner du å få pakketak på linjen.

Det som skjer når du kommer over grensen på max sesjoner, er at boksen etter en liten stund restarter seg selv. Dette fordi det går en egen watchdog prosess som sjekker om boksen er i live og dersom de andre modulene ikke svarer, tar den over kontrollen og tar en forceful reboot.

Symptomer på at dette skjer, er at websider tar svært lang tid å lastes ned, og når de først kommer, kommer de i normal fart. Dette skjer fordi det ikke er nok ledige sesjoner i routeren og når du surfer, trenger du mange sesjoner (ikke uvanlig med 50, avhengig av hvor mye reklame det er).

I tillegg blir IP tlf kvalitet hakketet og forsvinner i noen sekunder.

Har du lavere versjon enn 3-4_57, bør du ta dette opp med LOS, da tidligere versjoner er som sagt veldig ustabil ved p2p trafikk.

BitTorrent og de fleste andre p2p protokoller er stokk dumme når det gjelder sesjonshåndtering og holder sesjoner åpne mye lenger enn det som er common practise. Ergo blir det trangt om plassen til annen fornuftige trafikk.

QoS antar jeg er aktivert i boksen for tlf og tv, men det er i tilfelle kun oppstrøms, dvs på upload. For at QoS skal fungere nedstrøms (download), kreves det at dette er aktivert i hele ISP'en sitt nett og at routere til slutt og støtter dette (RG boksen i dette tilfellet). Om dette er aktivert hos LOS aner jeg ikke.

Men:

QoS løser ikke problemet i seg selv med sesjonene, kun til en viss grad. Går det for mange sesjoner, blir cpu overbelastet og QoS funksjonen blir til dels satt ut av spill.

Løsning:

Kort ned på antall sesjoner i p2p program, evt endre max TTL til lavere verdier hvis programmet har støtte for det. BitTorrent er en av de mest CPU slukende protkollene, siden BT klienter ser ut til å huske IP adresser til andre klienter i dagesvis.....noe som kvalifiserer til bank spør du meg. Dvs at dersom du har hatt en BT protokoll oppe en stund, tar det flere dager fra du stenger ned programmet til BT trafikk INN til deg faktisk stopper.

Med andre ord, selv om du stenger ned programmet, stopper ikke BT trafikken fra internett.

Antar at ikke alle er enig med meg på dette. Så for å bevise dette:

La oss sjekke NAT tabellen på routeren.

På software eldre enn 3-4_57, gjør sånn:

- skriv CONSOLE ENABLE

- skriv FIREWALL LIST NATSESSIONS

På 3-4_57 og nyere, gjør sånn:

- skriv CONSOLE ENABLE

- skriv SECURITY LIST NATSESSIONS

Har du p2p trafikk gående, vil du se alle IP adresser som du er koblet til på internett, + port nr. Listen her blir svært lang ved p2p trafikk.

Steng ned p2p programmet og gjør det igjen, så vil du se at p2p trafikken INN til deg ikke har stoppet opp, selv om programmet er stengt ned (og kanskje maskinen er avslått).

Ang NAT'ing:

Sørg for å ikke ødelegge de øverste linjene, som f.eks går på telnet og ICMP (ping) og IP tlf (port 5060).

Boksen har en temmlig avansert brannmur, inkl IDS. Men jeg antar at dette som default er skrudd av, da denne er uhyre komplisert å konfigurere. Men for de som liker å lese lange manualer, er jo dette bare å prøve.

LAN delen:

LAN portene kan stenges og åpnes med kommandoen SWITCH SET PORT LAN1 ENABLE (DISABLE).

For å sjekke hvilke maskiner som er tilbkoblet, skriv IP LIST ARP.

Da får du arp oppslaget i routeren.

Gaston: det er denne kommandoen du bør bruke får å sjekke om du har kontakt med en maskin, switch show fdb viser bare forwarding database for switchedelen av routern. Har du link på en LAN port men ingen oppslag i IP LIST ARP, skyldes det feile innstillinger på maskinen eller brannmur på maskinen som blokkerer.

Merk at IP TV på LAN4 ikke vises i arp tabellen, da dette går som multicast trafikk.

Det er en haug med innstillinger i routere, vil absolutt ikke anbefale å endre for mye av disse innstillingene, da det kan i værste fall føre til at boksen blir ødelagt for godt (eller at du ikke kommer på nett).

Så for å være på den sikre siden når du eksperimenterer:

-skriv SYSTEM CONFIG SHOW

Denne viser hvilken boot fil boksen starter med når du skrur den på.

Boksen kan lagre flere forskjellige boot filer, men kan kun startes med en.

Så hvis du gjør endringer, lag en ny boot fil så du ikke ødelegger et oppsett som virker.

Lage ny boot fil:

-SYSTEM CONFIG CREATE (filnavn, det velger du selv).

For at boksen skal starte med den nye filen,

skriv SYSTEM CONFIG SET (filnavn).

Dvs at hvis du har gjort endringer (og selvfølgelig lagret de i en ny boot fil), og denne funker dårlig, så kan du enkelt gå tilbake med å skrive SYSTEM CONFIG SET (filnavn) på den boot filen som allerede fungerer og så boot boksen igjen.

Boksen kan restartes med SYSTEM RESTART.

Aldri bruk kommandoen SYSTEM SET FACTORY (resetter boksen til fabrikkny), da vil du sannsynligvis aldri komme på nett igjen, men mindre du er ekstremt god i å programmere RG og å knytte VLAN mot virtuelle interface på boksen (og du vet alle innstillingen LOS bruker mot DSLAM og internett).

Det er vitkig å ikke ha for mange boot filer, da dette opptar plass i minnet på routeren, max 3 eller 4. Slett unødvendige filer med SYSTEM CONFIG DELETE (filnavn).

Litt ekstra snax:

For å sjekke status på selve ADSL linjen, skriv PORT a1 SHOW.

Da får du opp masse informasjon om den fysiske linken mot DSLAM, som f.eks hastigheten. Omtrent hver og en linje der, er verdig et avsnitt i en lærebok om ATM, så jeg går ikke innpå alle de i dag.... :p

Lenke til kommentar
Oi , denne tråden var jo nesten litt morsom. Ikke ondt ment, men dere som prøver dere på en RG634 har jo litt av en utfordring.

For det første:

RG boksene er beregnet på ISP'er og derav et vannvittig vanskelig CLI, som forøvrig jeg ikke har sett på andre bokser (minner kanskje litt om cisco under tvil). Av den p

7567220[/snapback]

Vel skjønner at du har greie på dette, men det jeg lurer på er om LOS/NGT tror at alle har slik greie på dette, og at vi må gjøre alt dette selv får å få det slik vi hadde det for 4 uker siden... stresset nok jeg med å få åpnet porter. jeg tipper jeg kommer til å bestille en slik her som jeg tror var nevnt tidligere i denne tråden. kjenner du til denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...