Gå til innhold

Oppgradering av PC -> spill/grafikk, 10k +/-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DU TRENGER ikke så dyr prosessor, du trenger ikke 4mb cache.

du kan spare penger på skjermkort og kjøpe ati x1900 til 1700kr. som er omtrent like bra.

du bør skaffe minimum 400 watt psu som max. og 2x12V dvs en med 10volt på og den andre med 15. så du har iallefall mer en 18 amper på 12v, helst 25, best 30.

ram er for lite, kjøp 2gb, så får du utnyttet skjermkortet, i dette tilfelle med 512 ram på skjermkortet er det mindre behov for 2gb ,alikevel det er behov for ram. dvs

spill for disse skjemkortene bruker rundt 1400mb ram inkl windows. så uten blir det problemer.

Lenke til kommentar

forskjell på ram pris.

ddr2 533mhz. 667mhz. 800mhz. 1066mhz. dyr. dyrere. dyrest prinsipp.

vanlig og med EPP-teknologi=automatisk timmings justering med oc ved chipsett 590.

så er det merke på rammen, selvfølgelig. og butikken som fører dem, noen overpriser, noen selger omtrent til innkjøpspris eller kampanje tilbud med tap med salg omtrent.

så har du timmings. cl 3/4/5 etc

cl går høyere opp for mer mhz,

så 400mhz cl 3

så 500mhz cl 4

si det er tilsvarende. hvis du skulle satt mhz på 400mhz til 300mhz så kunne du satt cl2. sånn funker det.

cl=cache latency.

så høy eller lav er avhenging av mhz.

høy mhz med dårlig cl alt etter forhold er ikke alltid like gunstig i forhold til enkelte tester. dvs 500mhz kan være gunstigere enn 800mhz hvis det var kvantesprang med cl, dermed så er det vel sjeldent sånn.

ram har uansett steget med 500-1000kr pr sett det siste månedene, pga playstation 3 skulle ha ram og nintendo Twii.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg - stort sett på grunnlag av anbefalinger jeg har fått her på forumet - satt sammen en pakke med de komponentene som må kjøpes.

Siden prisforskjellen på hele pakken var på 300kr fra den billigste (men mest ukjente) til komplett, valgte jeg sistnevnte.

Her er handlelisten.

Som dere ser har jeg to ram'er. Det er fordi jeg la merke til at CLen er 4 på den ene, og 5 på den andre, mens hastigheten og prisen er bortigmot lik. Derfor vet jeg ikke hvilken som er best.

Så; vil noen kommentere opplegget mitt (om det er bra, om de er kompatible med hverandre, osv), og hvilken ram jeg bør gå for, og hva trenger jeg av vifter?

Listen fra første post vil da bli oppdatert til:

Her er listen over det jeg tror jeg vil ha, og det jeg har:

Kabinett (Fujitsu-Siemens Full Size ATX) har

PSU Hiper Strømforsyning ATX 530W

Vifter mm. Y

DVD og floppy har

Harddisk har (2x160GB)

Prosessor: C2D E6600

Minne: X

Hovedkort: Asus P5B-V

Grafikkort: Asus GeForce 7950GT 512MB

Trådløst nettverkskort: har

Takk,

Degeim

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Hvorfor det, i så fall?

Jeg liker det faktum at det er en del PCI-porter, 2 PCIe-porter, og støtte for Dual Core i den jeg har valgt.

Det er vel helst vifter og ram jeg lurer på, samt om alle delene jeg kjøper er kompatible med hverandre.

Angående ram har jeg fått høre at Corsair sine er hakket bedre, stemmer dette?

Takk,

Degeim

Lenke til kommentar

Jeg bruker en aldri så liten BUMP (en av mine to lovlige) for å prøve en runde til...

Jeg lurer altså bare på kompatibilitet, ram, og hvilke vifter som er nødvendige...

Alt mottas med takk!

Degeim

EDIT: Eller bør jeg rett og slett bare starte en ny tråd for denne vesle forespørselen (som jeg mener er relevant i denne tråden)?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...