Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lastebil turbo i granada?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En Garret GT40 kan vel knapt kalles en lastebilturbo, den er laget for

motorer fra 2-6 liters motorvolum, koblet på en 2 liters motor så må

en opp i rundt 4000rpm før den begynner å lade. Hvilken motor har

denne granadaen?

 

Her har du en ekte lastebilturbo.

7217151[/snapback]

 

det er en 2,3l 114hk

Lenke til kommentar

Det er meningsløst å si at en GT40 ikke begynner å lade før 4000; det avhenger jo helt av motoren den er montert på. Det er jo tusen faktorer som påvirker når og hvordan ladetrykket kommer.

 

Den overlegent mest pålitelige veien å få turboladet bilen din på er å skifte til en Cosse-motor - det er relativt enkelt i en Granada siden den har vært levert ed samme grunnmotor originalt. Tipper du kan hente du rundt 300hk pålitelig uten særlig mye bry, men drivlinje, bremser og understell kommer naturlig nok til å trenge en oppgradering. Det er "litt" enklere å kjøpe en solid og velprøvet motor enn å måtte utvikle din egen motor fra bunn av.

 

Hadde vært gøy med en hel og pen Granada uten synlige mods og med en Cossemotor under panseret :)

Lenke til kommentar
Det er meningsløst å si at en GT40 ikke begynner å lade før 4000; det avhenger jo helt av motoren den er montert på. Det er jo tusen faktorer som påvirker når og hvordan ladetrykket kommer.

7227054[/snapback]

 

Med all respekt, kommer du med en påstand så bør du også kunne dokumentere

den. En 2000ccm 4cyl motor uansett hvem som har laget den har gitte begrensninger mao du kan ikke få en stor turbo som en GT40 til å lade på 2000rpm uansett hvor avansert denne motoren måtte være. Om du monterer

en umodifisert GT40 på en 3S-GTE (toyota) motor eller en 4G63 (mitsibishi) som begge er avanserte høytytende 2000ccm motorer så er det liten forskjell i nårtid turboen begynner å lade hverken MIVEC eller T-VIS systemene som er montert

på disse motorene kan forandre på det.

Lenke til kommentar

Ok. Så uansett hvordan du setter opp en motor med et slagvolum på 2000 ccm så vil ladetrykket komme på 4000 omdreininger.

 

Det har altså ingen ting å si hvilket kompresjonsforhold du kjører med, hvilke kammer du kjører med, størrelse på eksoshus, utforming av grenrør og eksos, bladingsforholdet, ladetrykket, hvor agressivt du stiller tenningen eller hvordan du styrer wastegaten.

 

Med respekt å melde, så vil du se forskjell i responsen på en slapp 2.0 8V Pintomotor med 8,5 i komp og adapter på grenrøret og en seriøst bygget 2.0 16V motor med høy komp og skarp eksoskam. En ting er hva turbeon kan levere, en annen ting er om motoren er i stand til å fløde nok luft til i det hele tatt å få snurr på kverna ;)

Lenke til kommentar
Det er meningsløst å si at en GT40 ikke begynner å lade før 4000; det avhenger jo helt av motoren den er montert på. Det er jo tusen faktorer som påvirker når og hvordan ladetrykket kommer.

 

Den overlegent mest pålitelige veien å få turboladet bilen din på er å skifte til en Cosse-motor - det er relativt enkelt i en Granada siden den har vært levert ed samme grunnmotor originalt. Tipper du kan hente du rundt 300hk pålitelig uten særlig mye bry, men drivlinje, bremser og understell kommer naturlig nok til å trenge en oppgradering. Det er "litt" enklere å kjøpe en solid og velprøvet motor enn å måtte utvikle din egen motor fra bunn av.

 

Hadde vært gøy med en hel og pen Granada uten synlige mods og med en Cossemotor under panseret :)

7227054[/snapback]

 

rikteig det, fadde vært fett med cosse motor.

men har ikke noe lyst til å kvitte meg med

v6 `n. :no:

Endret av turbogubbe
Lenke til kommentar
Ok. Så uansett hvordan du setter opp en motor med et slagvolum på 2000 ccm så vil ladetrykket komme på 4000 omdreininger.

7229499[/snapback]

 

Var det det jeg sa? nei, og da henviser jeg til eksemplet med 3S-GTE motoren

og 4G63 motoren, disse 2 motorene har samme motorvolum men er konstruert

forskjellig, de har forskellig slaglengde kompressjon, innsugsystem, ventilløft

osv osv... men monterer du en GT40 turbo på dem så oppnår de ladetrykket

på rundt 4000rpm, da snakker vi om seriøst byggde motorer med rundt 400hk.

 

Det har altså ingen ting å si hvilket kompresjonsforhold du kjører med, hvilke kammer du kjører med, størrelse på eksoshus, utforming av grenrør og eksos, bladingsforholdet, ladetrykket, hvor agressivt du stiller tenningen eller hvordan du styrer wastegaten.

7229499[/snapback]

 

Ingen av disse faktorene du nevner blir å gi noe turboen noe merkbart mer å leve for på lave turtall, det er først på høyt turtall at disse faktorene slår inn. Hvilken instillinger kan du gjøre på wastegaten for å få turbotrykket til å komme tidigere?

forklaringen på det skulle jeg gjerne likt å hørt ;)

 

Med respekt å melde, så vil du se forskjell i responsen på en slapp 2.0 8V Pintomotor med 8,5 i komp og adapter på grenrøret og en seriøst bygget 2.0 16V motor med høy komp og skarp eksoskam. En ting er hva turbeon kan levere, en annen ting er om motoren er i stand til å fløde nok luft til i det hele tatt å få snurr på kverna ;)

7229499[/snapback]

 

Hva har pintomotoren i denne diskusjonen å gjøre? Når en "bleeding edge" 4 cyl motor på 2000ccm må opp i 4000rpm for å levere nok eksostrykk til GT40 turboen hva tror du en gammel pintomotor trenger da? du kan ikke oppheve

fysikkens lover med trimkam, eksosmanifoiler o.l

 

Skaff heller en mer egnet turbo.

Lenke til kommentar

...ja, men da er vi jo enige da. Jeg antok av godvilje at Granadaen det er snakk om her hadde en gammel og i sammenhengen sørgelig primitiv 8-ventilers Pinto. Jeg tviler på om en slik motor i det hele tatt hadde fått snurr på noe så stort som en GT40.

 

Jeg reagerte bare litt på ditt utvalg av motorer å sammenligne, siden det er snakk om to motorer med ganske lik design. De er jo av det bedre man får tak i. Men monter et sett 282-graders kammer og lavkomp stempler, så forsvinner nok det lille bunndraget som er, og det blir neppe noe mer ladetrykk ved 4000 akkurat.

 

Angående wastegate, så kan det være mye å hente på å overstyre ECU. Original kontrollstrategi er laget for at motorene skal holde lebge og ikke overboostes, og derfor er de ofte vel snille og begynner å åpne wastegate lenge før fullt trykk. Spesielt interessant når ladetrykket begynner å bli mye høyere enn originalt og originalsakene strever. Vet om et konkret eksempel hvor en Celica Turbo fikk noe tidligere spoolup og vesentlig mindre lag bare gjennom mer agressiv boostkontroller som holder wastegate helt stengt til ønsket trykk er oppnådd.

 

Tilbake til topic - det finnes turbokit til den gamle Ford-sekseren du har, har sett det i praksis på Street Legal i Haugesund en gang - men ut fra hva jeg har sett er det nok billigere og enklere å bytte til en Cossemotor.

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

Det er mange gamle og primitive motorer som fungerer fint som grunnlag for turomotorer siden de er grovt bygget. Både Pinto, Volvos gamle gode firere og Audis 2.2 turbofemmer er vel eksempler på det. Solide motorer som kan gi geniale resultater med rett preparereing - men langt fra moderne design.

 

Det er egentlig litt imponerende at den takler at du lader 1,5 bar med en T3, en kompis lader 1.8 bar i en gammel 144 med b20 og forgassere. Selv om det er gøy med ladetrykk og går riktig så bra, så fløder jo ikke disse toppene i nærheten av det en moderne 16V topp klarer. Så det er ikke gitt at det blir nok avgass til å drive en GT40 selv om motoren driver en T3 eller T35.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...