Gå til innhold

skjerm og oppd.frkv.

toropd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sliter garantert ikke med flimmeret, en LCD er ikke strengt talt avhengig av Hz for å gi et stabilt bilde :) Det finnes sikkert framdeles et par LCD skjermer ifra gamle dager som kjørte ~30Hz og flimmeret øker ikke av den grunn. Det eneste som kan ødelegge er eventuelt baklyset.

Det mange sliter med, inkludert meg selv, er den enorme lysstyrken. Her snakker vi dobbelt så mye lys som CRT, NO PROBLEM å ta disse ut på verandaen en varm sommerdag. Se å få den ned! Bruk skjermens meny og når dette ikke er nok, gå inn i skjermkortets kontrollpanel og juster ned "contrast" eller "brightness". Det vil nesten garantert hjelpe ganske godt :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

TFT LCD skjermer (bare de som selges i dag) har innebygde kondensatorer som gjør at lyset holdes konstant mellom hver gang de oppdateres. CRT skjermer lager små korte blink som dør ut mellom hver gang de oppdateres. Derfor danner LCD skjermer ett mye mer behagelig bilde enn CRT. uavhengig av frekvens.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på og bestviler sterkt at oppdateringsfrekvensen skal ha noen innvirkning.

Her har derimot følgende teorier:

- Boyes teori om at lysstyrken er stillt inn for høyt. (Noe jeg også sliter med)

- Kanskje du bruker gal oppløsning? Skjermen din skal ha 1280x1024 for å vise et klart bilde.

- Skjermen din har en ganske høy punktavstand og kan gi en ubehagelig nettingeffekt. Dvs. at de sorte randene rundt hver subpixel kan være plagsom.

- Noen synes kantutjevning på skrift er plagsomt. Andre synes det er plagsomt å ikke ha det. Du kan prøve deg frem i egenskaper for skjerm > utseende > effekter og finne ut hva du foretrekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...