Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Alias i windows hosts fil?

Anbefalte innlegg

I c:\windows\system32\drivers\etc\hosts kan man legge inn hostnavn som peker til IP adresser. Er det noen måte legge inn hostnavn til å peke på andre hostnavn? (Tilsvarende c-name i dns oppsett.) Man kan ikke gjøre dette i hostfila, men kanskje en annen fil et eller annet sted?

F.x at smtp kan peke til smtp.online.no, ikke 193.213.115.8.

Poenget er at når folk reiser rundt med laptop trenger de ofte å endre smtp server. Ved å ha det i hostfila kan man endre smtp for alle mailkontoer/programmer på kun ett sted. De har også script som oppdaterer hostfila i forhold til den ISP'n de er tilkoblet. Etterhvert som disse scriptene nå har spredd seg rundt i vennekretsen har et nytt problem dukket opp: ISP'r har endret ip-adresser på smtp serverene sine. I steden for å oppdatere scriptene hver gang en isp endrer server ville det vært kjekt å at "smtp" kunne opptre som et alias for stmp.isp.tld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror neppe dette er mulig i host-fila, men du burde sjekke ut om det finnes en måte å gjøre dette via registeret. Jeg vet at man hvertfall har mulighet for å gjøre slik at om jeg starter "kekeke.exe" så kjører heller et annet program, så kanskje noe liknende gjelder for hostnames?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...