petterg Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 I c:\windows\system32\drivers\etc\hosts kan man legge inn hostnavn som peker til IP adresser. Er det noen måte legge inn hostnavn til å peke på andre hostnavn? (Tilsvarende c-name i dns oppsett.) Man kan ikke gjøre dette i hostfila, men kanskje en annen fil et eller annet sted? F.x at smtp kan peke til smtp.online.no, ikke 193.213.115.8. Poenget er at når folk reiser rundt med laptop trenger de ofte å endre smtp server. Ved å ha det i hostfila kan man endre smtp for alle mailkontoer/programmer på kun ett sted. De har også script som oppdaterer hostfila i forhold til den ISP'n de er tilkoblet. Etterhvert som disse scriptene nå har spredd seg rundt i vennekretsen har et nytt problem dukket opp: ISP'r har endret ip-adresser på smtp serverene sine. I steden for å oppdatere scriptene hver gang en isp endrer server ville det vært kjekt å at "smtp" kunne opptre som et alias for stmp.isp.tld. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg tror neppe dette er mulig i host-fila, men du burde sjekke ut om det finnes en måte å gjøre dette via registeret. Jeg vet at man hvertfall har mulighet for å gjøre slik at om jeg starter "kekeke.exe" så kjører heller et annet program, så kanskje noe liknende gjelder for hostnames? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 hmmm Hva i all verden søker man etter da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå