Gå til innhold

Ett par maskiner til overs (what to do?)

teaspoon

Anbefalte innlegg

Vel neste ihvertfall. Etter en liten oppgraderingsrunde her i huset, samt at jeg klarte å sette opp ei enda eldre maskin så har jeg nå følgende maskiner stående som ikke er i bruk som arbeidsstasjon:

- P2 233 Mhz 384MB Ram (133Mhz)

- P3-933 Mhz 256 MB Ram (m-ATX med kun 2 ram-porter) (133 Mhz)

- P4 1.4 Ghz 384 MB Ram (Rambus)

- P4 2.2 Ghz 512 MB Ram DDR

- AMD Athlon 64 2Ghz (eller var det 2.2? Husker ikke i farta)

- I tillegg har jeg alt jeg trenger bortsett fra hovedkortet for enda ei P4 maskin på 2 Ghz.

Så kommer spørsmålet, hva skal jeg bruke dette til? Og de som har sett postene mine har kanskje lagt merke til at jeg har fått en liten server-dilla i det siste. :love:

Jeg har satt opp en Clarkconnect-box som router og brannmur. Har prøvd både P2 og P3 maskina, men det virker som om bare P3 maskina er stabil nok. Uheldigvis har denne bare 2 PCI sloter så får ikke gjort alt jeg ønsker på den ennå, men får eksperimentere litt med P2 maskina og se om jeg får den opp og gå stabilt.

Da står jeg altså tilbake med 3 maskiner (muligens 4 om jeg får P2 maskina stabil nok til å være router) som etter det jeg har forstått det er mer enn kraftige nok til å være linuxservere. Men hva skal jeg instalere på disse maskinene? Jeg har tenkt litt på følgende funksjoner:

- Filserver

- Webserver

- Printserver

- Nedlastingsserver

- Mailserver m/webmailstøtte

- Backupserver

- Mediastreaming (TV og film)

Er det andre slags servere som kan være spennende å legge til? Er like mye for lære som det er for nytte. Og hvordan er det best å dele dette opp? Er det greit å dele det opp slik?

Server 1:

- Filserver

- Printserver

- Nedlastningsserver

- Backupserver

- Streaming lokalt

Server 2:

- Webserver

- Mailserver

- Streaming over nett

Maskin 3:

Mediasenter

Eller blir det for risky å kjøre nedlastinger på fil og backupserveren?

Er det eventuellt noe jeg kan bruke P2 maskina til om jeg ikke får den stabil nok for router-jobben?

Hvilke maskiner burde jeg velge for de forskjellige jobbene, og hvilke programmer bør jeg se på? Er mulig at jeg kjører Win2k server på nedlasting/filserveren, men vet ikke helt. Noen tips?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...