arehsan Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 jeg skal eksperimentere litt med linux på en gammel maskin jeg har. p1 180MHz, 96mb ram, 45GB hdd jeg vil i tilleg til linux ha win98 og 2000. hvilken linux distro bør jeg satse på til en så gammel maskin? hvilket "skrivebord" (kde/gnome/o.l.) vil partisjonere slik; 1.win98 (fat32) 2.win2k (ntfs) 3.linux 4.swap (hvor stor?) 5.filer (hvilket filsystem kommer alle osa innpå? fat32?) går dette bra? takker for alle svar Are. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Quote: Den 2002-11-10 21:17, skrev Ritz:p1 180MHz, 96mb ram, 45GB hddjeg vil i tilleg til linux ha win98 og 2000.hvilken linux distro bør jeg satse på til en så gammel maskin? hvilket "skrivebord" (kde/gnome/o.l.) Linuxserveren min (RedHat 8) er en AMD K6 med 64MB SDRAM som for tiden kjører på 150 MHz. Gnome går fryktelig tregt, så det ville vært helt uaktuelt å bruke den som en Desktop PC med Gnome. Ellers funker den glimrende. RAM er visstnok noe av det viktigste for ytelsen til X, men om 96MB er nok vet jeg ikke. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: runeb på 2002-11-10 21:39 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: runeb på 2002-11-10 21:40 ] Lenke til kommentar
runeb Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Quote: Den 2002-11-10 21:17, skrev Ritz:vil partisjonere slik;1.win98 (fat32)2.win2k (ntfs)3.linux4.swap (hvor stor?)5.filer (hvilket filsystem kommer alle osa innpå? fat32?)går dette bra? Går helt sikkert bra. Det greieste er nok å la installasjonsprogrammet til linux velge størrelsen på swap-partisjonen. Alle OSene takler Fat32, så det er nok beste løsning hvis du skal ha felles data-partisjon. Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 10. november 2002 Forfatter Del Skrevet 10. november 2002 er det ikke en del alternative desktopsystem som ikke krever så mye? oppgradering av maskina er uaktuellt. er forresten 150@180MHz Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Siden maskinen er såpass gammel kan du ikke forvente å kunne kjøre de siste distroene med grafisk brukergrensesnitt på en akseptabel måte. For de nye som RH 8.0, Madrake 9.0 etc må du også ha minst 128 meg med RAM. Du har i grunnen tre alternativer, enten kjøre uten GUI, velge en av de små raske men kanskje litt obskure distroene, kjøre en noe eldre distro. Selv har jeg kjørt Suse 7.1 på noe likende hw og det med hell. For å kjøre med akseptabel hastighet brukte jeg da hverken Gnome eller KDE men raskere windowsmanager som ikke har integrerte desktopper.. Partisjoner gjerne slik du har planlagt eller lag enda en fat32 partisjon hvor du kan legge felles datafiler som alle ose'ene kan lese. Dette spørsmålet forstår jeg ikke: 5.filer (hvilket filsystem kommer alle osa innpå? fat32?) System filer til de forskjellige os kommer til de respektive partisjoner. Lenke til kommentar
drall Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 jeg tror slackware eller debian skal vere ganske grei å få til på eldre maskiner, gentoo ville nok vert topp ytelsesmessig, men hadde tatt evigheter å kompilere. Det samme gjelder lfs. Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Partisjoner gjerne slik du har planlagt eller lag enda en fat32 partisjon hvor du kan legge felles datafiler som alle ose'ene kan lese. Dette spørsmålet forstår jeg ikke:5.filer (hvilket filsystem kommer alle osa innpå? fat32?) System filer til de forskjellige os kommer til de respektive partisjoner. Jeg mente her datafiler(dokument/musikk) Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 Det må heller ikke være vanskelig å bruke for en nybegynner. jeg har redhat7.0 vil dette gå brukende? Hvilken av de medfølgende desktopsystemene bør jeg i tilfelle bruke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå