Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne person som logger seg på netverket

Anbefalte innlegg

oki har et par som logger seg på nettverket, nettverket er usikkert.

hvordan kan jeg fysisk finne disse personene.

har lest mye om hermetikkboksantenne og vandre rundt i nabolaget.

dette virket interesangt men hvordan virker dette egenlig. hvor skal denne "antennen" kobles til og hvilket program.

fik et tips om å bruke netstumbler men dette finner jo kun alle ruterene i nabolaget og ikke pcene.

har mangen lignende programmer på pcen.

hvis disse er logget på netverket mitt hvordan kan jeg snappe opp pakker som de sender eller motar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du gjøre det? om nettet er åpent er det faktisk ikke ulovlig å logge seg på. enkelte nettverkskort eller oppsett :thumbup: kan faktisk logge seg på andres nett automatisk helt uforskylt og da blir det feil å straffe feks en inkompetent pensjonist som betaler for eget nett, men som helt ufrivelig logger seg på et annet nett og ikke greier å se forskjell på de. Dette er satt litt på spissen, og sansynligvis sitter det noen å rapper litt nett av deg, men du kommer ikke noe vei med det uansett.

Bare se å få på krypteringen din du, så tenker jeg alt ordner seg

Lenke til kommentar
blir jo akkurat som å ha døra ulåst...  :no:

men det er bare å gå inn på loggen i router og da får du opp ip og navnet på pc som har logget seg på ditt nettverk, samt tidspunk og hvilke websider de har vært på.

7218034[/snapback]

Om man skal bruke dårlige sammenligninger så bruk noe som er sammenlignbart.

Usikret nettverk kan sammenlignes med å ha ytterdøra og alle vinduer ulåste og vidåpne med neonskilt og høytaleranlegg som forteller alle i nærheten at alt er åpent.

Lenke til kommentar

jeg sa ikke noe om at det var ulovelig. jeg bare lurer på om det er fysisk mulig. å gå rundt i nabolaget med en "blikkboksantenne" for så å rette antennen inn mot denne personen for å se hvor signalet blir best fra. og så bevege meg i denne retningen.

evt hvilket programm trenger jeg til dette?

Lenke til kommentar

Herregud. Er du ute etter å herse med folk eller hva er problemet? Det sier seg selv at løsningen er å gjøre nettet ditt sikkert, ikke drive heksejakt på de som uvitende eller vitende kobler seg på ditt ÅPNE nett! Det du for eksempel kan gjøre er å kun gi tilgang til de bestemte MAC-adressene dine egne maskiner har.

Lenke til kommentar

Du kan finne ut hvilke maskiner som er logget på ved å gå inn på "Mine nettverkssteder" og velge "Vis datamaskiner i arbeidsgruppen" fra menyen til venstre.

I tillegg loggfører mange routere hvilke maskiner som har logget på nettverket. Nå vet ikke jeg hvilken router du har, men på min gjøres iallefall det. Regner med at det er ganske vanlig ;)

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Om man skal bruke dårlige sammenligninger så bruk noe som er sammenlignbart.

Usikret nettverk kan sammenlignes med å ha ytterdøra og alle vinduer ulåste og vidåpne med neonskilt og høytaleranlegg som forteller alle i nærheten at alt er åpent.

7218104[/snapback]

I prinsippet så er det vel også som å invitere andre til å komme inn i huset, på disse skiltene, hvis man broadcaster ssid. Det er eieren av nettet som uoppfordret sender radiobølger inn på alle naboenes eiendom.

Det er likevel bedre å prøve å unngå det å dra sammenligningene alt for langt, og heller bare definere et sett med regler utifra hva som er "best for alle", da dette er en ny teknologi. Jeg synes personlig at det er ulogisk at det skal være ulovlig å koble seg på andres (usikrede) trådløse nett. Det er ulovlig å bryte seg inn i datanett, så selv det å bryte MAC-filtrering er kriminelt, men det finnes mange (bedrifter, feks cafeer) som vil tilby nett til alle, så alle usikrede nett kan ikke behandles slik .

Det kan være mulig å si at man må ha tillatelse først for å bruke det, men jeg kunne også tenkt at det finnes en teknisk løsning, feks et 'public' / 'private'-flagg (en bit i broadcast pakken), som gjengis som et ikon e.l. i "Koble Til" vinduet. Kryptering fyller jo egentlig denne rollen nå, men da har man altså et problem med hvordan man håndterer åpne nett; noen vil ha private ukrypterte nett, hvis de feks bruker mye forskjellig hardware, hvis de vil tilby nett til bare de besøkende, eller hvis hw ikke støtter kryptering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...