Gå til innhold

d40, nytt Nikon-kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Nikon lanserer en lavere modell enn D50, så kaller de den ikke D40 tror jeg. Fx5 modellene har tradisjonelt vært Nikons billigste entry-level modeller i filmklassen, så det er mer naturlig med et D55, D65 eller D75.

 

Kommer de med en oppgradering, vil den nok hete D60.

 

Men kanskje Nikon har bestemt seg for å endre på hele oppsettet sitt? Høres ikke sannsynlig ut, men blir det for trangt i de tilgjengelige numrene, så må de jo gjøre noe.

Lenke til kommentar

Jeg bare spekulerer om det som i utgangspunktet er en spekulasjon, og har ikkeno' inside info, bare så det er sagt. :) Imidlertid ser jeg det å bryte $500-grensen som lanseringspris for kit som det logiske neste steg. Mulig jeg er litt kjapp, men dette er i tilfelle et kamera hvor det er skåret inn til benet, og det meste av komponenter alt er i bruk i andre kameraer, og har vært det lenge, slik at utviklingskostnader for lengst er inntjent.

 

Bare 3% av Europas husstander har et dslr i dag, så det er et enormt, udekket marked der ute, og det blir ikke dekket av kameraer som D80, som retter seg mot entusiaster.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det; Det KAN faktisk være noe i Ken Rockwell sin ryktespredning, for Nikon har sagt direkte til sjefen der jeg jobber at "ja, men det er ikke D50 dere skal selge til jul". Ja, det kommer nok noe nytt. Men at den vil hete D40 virker litt rart, spesielt ettersom det virker som den vil erstatte D40 og ikke være en enklere modell.

Lenke til kommentar
http://kenrockwell.com/nikon/d40.htm

Vet ikke om dere stoler på ken, men jeg innbiller meg at han faktisk har kontakter hos Nikon. Snakker også om en tysk lekkasje?

7212670[/snapback]

HA HA, Ken Rockwell legger ut hva som helst for å få treff på hjemmesiden.

Det var lagt ut bilder fra en tysk webshop, disse er borte nå. Det finnes også bilder fra China og Japan. Ser ut for en massiv rykteflom, som bare kan bety en ting. Ryktene er sanne, og som alltid kan det være unøyaktige opplysninger.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Nå tror jeg Rockwell skrev om D40 etter at det kom opp i en tråd på dpreview. Jeg så faktisk infoen selv på den tyske webshopen, og jeg tok screenshot av det hele. Det virker absolutt som om ryktene om D40 er sanne, jeg tror ihvertfall på dem.

Ser i så fall ut som det blir et veldig lite kamera, det er omtrent identisk til 350D i fysiske mål, og bare litt større enn Olympus E-400. Det er nok ikke umulig at det er noe i de ryktene, men jeg tviler på at denne modellen erstatter D50, den kommer nok heller som et supplement til en evt. D60...
Lenke til kommentar
Hvis det er sant, er jeg forøvrig svært skuffet over at den kun vil fokusere med af-s-objektiver. Hadde definitivt ikke kjøpt en slik.

7212779[/snapback]

Hvis ryktene stemmer, gjør Nikon som jeg spådde for halvannet år siden:

Nikon D70s og D50 lansert

 

Nikon har tradisjon for å bryte kompatibilitet, særlig når de kan spare noen yen på de rimeligere modellene:

- De fleste SLR-er etter ca. 1980 tar ikke objektiver som ikke er AI-kompatible. (Nikon EM kom ca. to år etter overgangen til AI.)

- F-401 og senere rimelige autofokus-SLR-er har ikke lysmåling med MF-objektiver. (F-401 kom relativt kort tid etter at Nikon begynte med autofokus-objektiver som brukte motor i kamerahuset, mens utvalget av AF-objektiver var heller labert.)

- Fjerning av blender-ring på G-objektiver.

Lenke til kommentar
Hvis det er sant, er jeg forøvrig svært skuffet over at den kun vil fokusere med af-s-objektiver. Hadde definitivt ikke kjøpt en slik.

7212779[/snapback]

Hvis ryktene stemmer, gjør Nikon som jeg spådde for halvannet år siden:

Nikon D70s og D50 lansert

Vil faktisk ikke si at det er så rart, det er jo tross alt en god besparelse både vektmessig og kostnadsmessig å droppe hele zoom-motoren, og siden omtrent alt av det som lanseres av nye objektiver likevel er AF-S, spiller det liten rolle. Det betyr nok også at vi kan vente oss en del nye versjoner av eksisterende fastoptikk om ikke så lenge, og det vil vel mange si er etterlengtet...

 

Må jo huske at dette skal være en innstegsmodell, de som allerede har Nikon-optikk vil sannsynligvis velge en dyrere modell likevel... Det blir jo en fin modell å starte å samle på optikk til, siden AF-S ikke er noen ulempe. Det som _er_ en stor ulempe, er at det ikke vil være mulig å kjøpe Tamron-optikk til dette kameraet, siden Tamron (foreløpig) ikke har SWM-ekvivalent optikk.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
[...] Men at den vil hete D40 virker litt rart, spesielt ettersom det virker som den vil erstatte D40 og ikke være en enklere modell.

7213766[/snapback]

Hvis ryktene stemmer, så er D40 en enklere modell enn D50:

- Kun 3 autofokus-punkter.

- Autofokus kun med AF-S-objektiver (og formodentligvis med AF-I og Sigmas HSM).

- Samme antall megapiksler og få vesentlige forbedringer.

Lenke til kommentar
[...] Men at den vil hete D40 virker litt rart, spesielt ettersom det virker som den vil erstatte D40 og ikke være en enklere modell.

7213766[/snapback]

Hvis ryktene stemmer, så er D40 en enklere modell enn D50:

- Kun 3 autofokus-punkter.

- Autofokus kun med AF-S-objektiver (og formodentligvis med AF-I og Sigmas HSM).

- Samme antall megapiksler og få vesentlige forbedringer.

Og ikke minst at det er et vesentlig mindre kamerahus...
Lenke til kommentar

Jeg tror det meste i disse ryktene stemmer. D40 blir spesifikasjonsmessig et steg under D50, hvis vi ser bort ifra lysmålingssystemet den har fått fra D80. Ingen snarveier til WB og ISO er ikke bra, og heller ikke at den kun takler AF-S objektivene... Men prismessig så ser det veldig bra ut. Den passer vel perfekt for folk som absolutt ikke har peiling på foto. Prismessig tipper jeg den vil ligge på omlag 5000 kr ved introduksjon i Norge med en oppgradert 18-55. Nå finnes det allerede mer avanserte kameraer enn D40 til samme prisen med objektiv på markedet, men folk kjøper heller Nikon enn Samsung/Pentax selv om kameraet ikke er bedre.

Lenke til kommentar
Jeg tror det meste i disse ryktene stemmer. D40 blir spesifikasjonsmessig et steg under D50, hvis vi ser bort ifra lysmålingssystemet den har fått fra D80. Ingen snarveier til WB og ISO er ikke bra, og heller ikke at den kun takler AF-S objektivene... Men prismessig så ser det veldig bra ut. Den passer vel perfekt for folk som absolutt ikke har peiling på foto. Prismessig tipper jeg den vil ligge på omlag 5000 kr ved introduksjon i Norge med en oppgradert 18-55. Nå finnes det allerede mer avanserte kameraer enn D40 til samme prisen med objektiv på markedet, men folk kjøper heller Nikon enn Samsung/Pentax selv om kameraet ikke er bedre.

Jepp. Tipper rundt 80-90% av kjøperne av dette kameraet aldri kjøper noe nytt objektiv, i hvert fall ikke utover et teleobjektiv. Så for de kjøperne er det ikke vesentlig at det bare er AF-S som er støttet, og det er antakelig det Nikon også har tenkt. WB og ISO også; svært mange av kjøperne kommer nok til å kjøre mer eller mindre på full auto, og vil ikke plages med kronglete innstillinger av WB og ISO, selv om andelen nok er mindre i denne gruppen.

 

Dét jeg ikke liker, er at huset er så lite, men det kan jo være de klarer å lage vanlig Nikon-ergonomi likevel. Men nettopp for de nevnte kjøperne er det vel et godt salgsargument at det er lite og lett, så det er vel ikke direkte korttenkt av Nikon her heller. Og til slutt - jeg kan veldig godt tenke meg at dette kameraet leverer veldig gode bilder rett fra kameraet på full auto, slik at kjøperne ikke trenger å gjøre noenting med bildene før de sender dem inn til fremkalling. Det tror jeg også er full klaff i forhold til kjøpergruppen...

 

De brukerne som vil ha avanserte kameraer, kjøper et dyrere kamera likevel, om så brukt, og det virker ikke som dette kameraet er myntet på dem, på lik linje med at en Nikon L4 ikke er myntet på de avanserte brukerne. Kan godt tenke meg at mange av brukerne vil ha begge disse, et L4 (eller en annen L-serie) til kona og en D40 selv, fordi det ser så bra ut. Jeg kan godt tenke meg at de får mange gode bilder også, det er nesten det verste :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...