Gå til innhold

Pause i å ta lappen - hvor lang tid kan det gå?

ArizarD

Anbefalte innlegg

Har oppkjøring og teori igjen etter å ha vært gjennom glattkjøring, landevei osv. men har hatt en pause siden sommeren, hvor lang tid kan det gå før jeg blir tvunget til å ta alle kjøretimene osv på nytt? Øvelseskjører hjemme så er i fin fin kjøreform, men lurer på åssen kjøreskolene ser på slikt jeg. Har rett og slett ikke tid til å ta teorien og oppkjøringen akkurat nå pga av mye skolearbeid.

På forhånd takk :innocent:

Endret av ArizarD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen regel/grense (har forøvrig ikke peiling :p ). Men uansett greit å ta en oppfriskningstime da du kanskje har lagt til en uvane som det er greit å ta før oppkjøringa?

Edit: men på søknad om førerkort og teoriprøve har du sant nok en gyldighetstid. Og dersom du går utover denne, må du evt. søke eller ta ny teoriprøve på nytt.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Jeg måtte i militæret før jeg fikk oppkjøring.

Måtte ikke ta opp noe da ihvertfall.

Eneste du skal være obs på er at gyldig teoriprøve har en begrenset gyldighetsfrist, når jeg tok lappen var dette to år. Siden jeg tok den i starten så var det på nød og neppe jeg måtte ta den igjen. Derfor søkte de bare ny godkjenning på bakgrunn av vandel.

Lenke til kommentar

Jeg ble nesten ferdig med lappen for fem år siden da jeg av ymse grunner hoppet av. Var redd jeg måtte ta alt på nytt, men fikk i sommer beskjed av kjøreskolen om at det ikke var noen hast - jeg hadde 10 år på meg. O lettelse, neste sommer blir det lapp! :w00t:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jeg ble nesten ferdig med lappen for fem år siden da jeg av ymse grunner hoppet av. Var redd jeg måtte ta alt på nytt, men fikk i sommer beskjed av kjøreskolen om at det ikke var noen hast - jeg hadde 10 år på meg. O lettelse, neste sommer blir det lapp!  :w00t:

7213014[/snapback]

Da har du virkelig noe å se fram til. Personlig har jeg vurdert å ta BE.

Lenke til kommentar

Har du tatt alt det obligatoriske en gang, har du det stort sett for alltid! Men jeg vil tippe at hvis det er mange år siden sist du kjørte, vil sikkert kjøreskolen anbefale deg litt oppfriskning.

Men har du derimot tatt teorien, så du kjøre opp innen 3 år er gått, ellers er teoriene ikke godkjent lengre, å du må ta den på nytt!

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke feil, så må du gjøre det før 31. desember 2007.

7213003[/snapback]

Ehh helt sikker? Og hva mener du gjøre det? Gjøre hva? Besto oppkjøringa og teorien eller?

7213460[/snapback]

Slik jeg forsto det når jeg snakka med kjøreskolen var at jeg måtte gjøre alt innen utgangen av året etter.

Altså hvis jeg tok min første obligatoriske ting ijuni i år, så måtte jeg ha gjort alt innen 31. desember 2007, hvis ikke måtte jeg starte pånytt.

Lenke til kommentar

Teorieksamen gjelder i 3 år som tidligere nevnt her, deretter må denne tas på nytt.

Men det som kan være litt forvirrende er at det kom ny læreplan i 2005. Derfor er det mange som egentlig er ferdige med alt obligatorisk kjøring, men som av ulike grunner har tatt pause i kjøringen. Flere har "pause" på mange år. Mange av disse må derfor ha mer kjøring på trafikkskolen pga ny læreplan. Denne er mer omfattende enn den gamle læreplanen. Alle får fritak for det obligatoriske som er kjørt tidligere, uansett hvor lenge siden dette er. Har du hatt f.eks glattkjøring så har du hatt det. Forutsatt at det kan dokumenteres av kjøreskolen. (Kjøreskolen er bare pliktig til å oppbevare slike opplysninger i 5 år)

Mange må ha trafikalt grunnkurs for å ha lov til å kjøre bil, selv om de var nesten helt ferdige med førerkortet for mange år siden. Sånn er reglene nå. Alle må ha ett bevis dersom de blir stoppet under øvelseskjøring. Dette gjelder både privat og på kjøreskole.

Til slutt er det mange som opplever at de må ha mer kjøring på trafikkskolen dersom de har hatt lang pause. Dette er ikke nødvendigvis obligatorisk, men helt nødvendig for å bestå førerprøven..

Lenke til kommentar
Jeg ble nesten ferdig med lappen for fem år siden da jeg av ymse grunner hoppet av. Var redd jeg måtte ta alt på nytt, men fikk i sommer beskjed av kjøreskolen om at det ikke var noen hast - jeg hadde 10 år på meg. O lettelse, neste sommer blir det lapp!  :w00t:

7213014[/snapback]

10 år ? :hmm:

Jeg holdt på med MC lappen for kanskje 6-7 år siden, var ferdig med teoriprøve og alt, manglet kun oppkjøring.

Kan jeg bare reise å kjøre opp nå, er det det du sier ? :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du har komt så langt som til Del 3-4 så har du vært i gjennom det som skal gjøres egentlig av de modulene. Og hvis du har tatt pause på la oss si 1år?? så kan du bare ta teorien (hvis du ikke har allerede gjort det) og sette opp en time eller to hos kjøreskolen. Da vil de vurdere om du husker det du har lært for 1 år siden. Kan du det eller har gode kjøreegenskaper, da er det bare å gjøre seg ferdig. Man trenger ta alt på nytt. Det er bare tull.

Lenke til kommentar

7213014[/snapback]

10 år ? :hmm:

Jeg holdt på med MC lappen for kanskje 6-7 år siden, var ferdig med teoriprøve og alt, manglet kun oppkjøring.

Kan jeg bare reise å kjøre opp nå, er det det du sier ? :roll:

7262104[/snapback]

Nei, for teoriprøven varer i maks 3 år før den blir ugyldig hvis oppkjøringa ikke var tatt i løpet av de årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...