Gå til innhold

Lære å spille piano.

elektroboy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å spille skalaer og etyder, dette er god fingertrening.

1. Lær deg notene ordentlig og se på litt teori.

2. Lær deg C-dur skalaen. Når du kan den går du over på G, D, A og kromatisk skala osv. Du finner sikkert noen hjelpesider på internett.

Du kan spille skalaene vanlig, med akkorder og arpedsjio (kort og lang). Er vel litt vanskelig å forklare dette, men det er fint å oppvarme slik.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å spille skalaer og etyder, dette er god fingertrening.

1. Lær deg notene ordentlig og se på litt teori.

2. Lær deg C-dur skalaen. Når du kan den går du over på G, D, A og kromatisk skala osv. Du finner sikkert noen hjelpesider på internett.

Du kan spille skalaene vanlig, med akkorder og arpedsjio (kort og lang). Er vel litt vanskelig å forklare dette, men det er fint å oppvarme slik.

7212525[/snapback]

Ja skjønner. Er mye akkorder i boogie å sånt! Det er det jeg har mest lyst til å spille.

Så akkorder er viktige å kunne.

Lenke til kommentar

Er ikke så flink med akkorder, kan bare det grunnleggende. Spiller bare klassiskt og det er ikke så mye akkorder der. Hadde jeg spillt jazz hadde det vært mye mer sentralt. Det er viktig som du sier å kunne akkorder. Alle sangene bygges jo opp av forskjellige akkorder i forskjellige posisjoner osv. Noen akkorder hører godt til andre akkorder slik at hvis du vet hvilke kan du automatisk improvisere osv. Sub dominant og dominant osv. kommer du sikkert bort i.

Lenke til kommentar

Blir nok feil å si at det ikke er akkorder i klassisk ja.. Bare si fra så skal jeg bla opp fem klassiske stykker med et eventyrlig stort antall akkorder. Men i rock, jazz osv kan det være viktigere å kunne improvisere, og da er det en fordel å vite hvilke akkorder som passer sammen, osv

Lenke til kommentar
Og hvor sier jeg at det ikke er akkorder i klassisk musikk...? Jeg sa jo til og med at nesten all musikk er bygd opp av akkorder.

7212710[/snapback]

Jeg sa ikke at du sa at det var ingen akkorder i klassisk musikk, men du sa at;

"Spiller bare klassiskt og det er ikke så mye akkorder der."

:)

Lenke til kommentar

Kommentaren om ingen akkorder var til firstperson. Jeg sa at det ikke er så mye akkorder i klassisk musikk i forhold til jazz for eksempel. I klassisk spiller jeg etter noter, og da har jeg ikke så stort behov for å vite oppbyggingen av alle akkordene osv. Get it?

Lenke til kommentar

Bare å innrømme at man tar feil og at den andre parten har rett så er saken løst. Når du ikke quoter hvem du sikter til i denne innlegg er det vanskelig å la ting være i og med at jeg nettopp hadde snakket til deg om at det var masse akkorder i klassisk musikk.

Du mente besifring, men sa akkorder. Ferdig med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...